Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

DDB swipet voor Letgo

Zondag 26 Februari 2017

DDB swipet voor Letgo

Een primeur. Van de hand van DDB Brussels dat ons wereldwijd exclusief en een dag voor de officiële verspreiding de lanceringscampagne van Letgo in onze contreien voorstelde.

Trouwe bezoekers van onze Facebook-pagina kennen Letgo al, dankzij de uitzinnige advertenties van CP+B Miami. Voor onze zeldzame fans die Letgo niet zouden kennen: het is een volledig gratis app waarmee gebruikers in enkele seconden een zoekertje kunnen plaatsen, gewoon door een foto te maken met hun smartphone. De tool gebruikt artificiële intelligentie en gezichtsherkenning. Net zoals Tinder stelt hij koopjesjagers voor om te ‘swipen’ en dan beelden te ontdekken van wat er zich aan goede zaakjes in de buurt bevindt. Letgo verzekert dat het zich onderscheidt van de concurrentie door de snelheid en het gebruiksgemak van de app.
 
“Letgo is een internationaal merk dat reeds in een aantal andere landen gelanceerd werd waaronder Nederland, Tsjechië en de VS”, aldus Odin Saillé, de CD van DDB Brussel. “Voor de lancering in België vroegen ze ons om een gepast game plan en creatie te bedenken.” Ter herinnering, DDB won het budget na competitie tegen FamousGrey en Leo Burnett.
 
“Er moest meteen een klik zijn”, vervolgt de CD. “Bij de opstart van een nieuw merk in een vreemd land moet je immers heel nauw samenwerken. Volgens hun feedback zijn we erin geslaagd om een totaalaanpak te creëren: een above the line gedeelte dat naadloos overloopt in content, meer strategische ideeën en PR.”
 
Voor het ATL-gedeelte omvat de campagne momenteel twee didactische tv-spots – die aansluiten bij de belofte dat het gaat om “de app om je spullen makkelijk online te verkopen”. Tegelijk zijn ze grappig, ook al zijn de Amerikaanse versies dat nog meer. “Elk land heeft zijn eigen strategie en da’s ook nodig”, legt Saillé uit. “Ze zijn overal omringd door een ander soort concurrenten en de affiniteit met digital is in elk land anders. Om nog maar te zwijgen over de markt van de tweedehandsverkoop, ook die is enorm verschillend per land. Kijk maar eens naar de campagnes in Tsjechië en Nederland, die verschillen enorm van die in de U.S. Ook in België was er nood aan een aanpak op maat, ook al neigt ons voorstel meer naar dat van de U.S. dan bijvoorbeeld Nederland.” Laten we dus maar wat geduld oefenen, zeker als je weet wat voor creatieve ambities en beroepsernst DDB koestert.
 
In afwachting preciseren we alvast dat de grote lancering ondersteund wordt door radio en een social medialuik. “We hebben nog flink wat munitie liggen maar veel zal afhangen van het succes van de launch. Het belangrijkste is dat we meteen een juiste TOV neerzetten, duidelijk maken waar letgo voor staat en ervoor zorgen dat mensen het proberen”, besluit de CD van DDB.
 
Assets :
Credits :
  • Client : Letgo
  • Contacts : Lea Abud, Federico Vazquez
  • Agency : DVLR DDB
  • CD : Peter Ampe
  • CD : Odin Saillé
  • Creation : Jonas Caluwé
  • Creation : Sven Van Hooydonck
  • Creation : Ralf De Houwer
  • Strategy : Dominique Poncin, Philippe Gerin
  • Account Team : Francis Lippens, Annelies Nyns & Maria-Laura Laubenthal
  • PR & Press Coordinator : Kenn Van Lijsebeth
  • TV & Radio Producer : Brigitte Verduyckt
  • Film Production Company : Caviar
  • Director : rank Devos
  • Executive Producer : Ilse Joye
  • Producer : Geert De Wachter
  • Radio Production Company : Sonicville
  • Radio Director : Thierry Van Durme
  • Sound & Music : Gregory Caron