Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Darwin laat los voor Binck

Zondag 22 Januari 2017

Darwin laat los voor Binck

Darwin maakte zopas een nieuwe campagne voor Binck. Die luidt een belangrijke nieuwe etappe in de communicatie van het merk in. Voor de eerste keer investeerde de online beleggingssite immers in een audiovisuele productie, bovenop de traditionele en ondertussen bekende radiospots.

Acht maanden geleden is het ondertussen dat Binck zijn communicatiebudget toevertrouwde aan Darwin (met uitzondering van het digitale luik dat beheerd wordt door Wijs). “In zijn briefing bij de pitch vroeg Binck om een nieuwe, ruimere positionering uit te werken, met de bedoeling om van een louter functioneel merk te evolueren naar een merk dat ook een emotionele lading heeft”, vertelt Guy Geerts, Managing Director en Partner de Darwin. Daartoe plande de online beleggingssite de lancering van nieuwe producten en diensten zoals die vandaag voorgesteld worden.
 
“De bank biedt nu ook vermogensbeheer voor beleggers die over weinig tijd of kennis beschikken om zelf de evolutie van hun vermogen te volgen”, zegt Guy Geerts. Binck biedt beleggers dus niet alleen alle tools en tips om hun beleggingen optimaal zelf te beheren, maar kan dat indien gewenst ook in hun plaats doen.
 
“Voor de lancering van die nieuwe dienst besloten we logischerwijze om in het verlengde te blijven van het concept dat we in 2016 introduceerden. Dat wordt samengevat in de baseline ‘Omdat het uw geld is’”, vervolgt Jef Raeman, Strategy Director. “Voor een online bank is empowerment een centraal begrip. Dat hebben we vertaald door het bekende gevoel waarmee elke eerste keer gepaard gaat: als je aan iets onbekends begint en vaststelt dat alles goed gaat.”
 
Mateusz Mroszczak, Creative Director, gaat verder: “Om dat gevoel van ‘loslaten’ te illustreren vertellen we het verhaal van twee papa’s. De eerste wordt geconfronteerd met stress omdat zijn zoon het huis uitgaat, de andere is bang omdat zijn dochter voor de eerste keer in het diep van het zwembad springt. Twee situaties waarin je in feite niet bang hoeft te zijn, omdat alles meestal erg goed verloopt.” Dat geldt dus ook voor Binck en zijn beleggingsdienst. Je spaarcentjes aan iemand anders toevertrouwen is in principe inderdaad angstaanjagend, maar als je te maken hebt met professionals, is het eind goed al goed.
 
De radiosaga blijft een centrale rol spelen in de campagne. Ze wordt vervolgd met de radioversie van de twee eerder beschreven situaties. “Het thema van de eerste zwemles komt ook terug in een online video waarin de regisseur Boris Kuijpers combineert op handige wijze humor en die emoties die we allemaal al wel eens ervaren hebben. Dat is een première voor Binck en er zullen er nog vele andere volgen”, besluit Mateusz Mroszczak.
Assets :
Credits :
  • Client : Binck
  • Contacts : Anne-Laura Janssens, Eddy van Geyte, Veerle Van den Bergh, Valérie Vanheygen
  • Agency : Darwin BBDO
  • Strategy : Jef Raeman
  • CD : Klaartje Galle
  • Creation : James Gambrill
  • Creation : Karen Fonteyne
  • Creation : Stephen Walkiers
  • Creation : Paul Servaes
  • Account Team : Hannelore Van Cauwenberghe, Marianne Janssens
  • AV Producer : Anna Vanheukelom
  • Radio Production Company : Raygun
  • Film Production Company : Hamlet
  • Director : Boris Kuijpers