SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

Ogilvy & Social.Lab rehabiliteert Deutsche Bank

Zondag 15 Januari 2017


Ogilvy & Social.Lab rehabiliteert Deutsche Bank
Assets :
'partner' 38m2 'partner' 20m2 'partner children' 38m2 'partner children' 20m2 print 'kosten' print 'expertise' print 'gezin' radio 'keuze' 30 sec radio 'keuze' 10 sec radio 'expertise' 30 sec radio 'expertise' 10 sec radio 'kosten' 30 sec radio 'kostent' 10 sec social social social
Credits :
Client : Deutsche Bank
Contacts : Denis Henet, Nancy Van-Zeebroeck
Agency : Ogilvy & Social.Lab
CD : Kim Genkinger
CD : Mathieu Cardon
Creation : Sebastien Stevens
Creation : Bill Billquin
Creation : Gauthier Fairon
Creation : Arnaud Gerats
Copy Nl : Vincent Daenen
Strategic Director : Jakub Hodbod
Account Team : Sabrina Schuller et Margaux Mariens
Designer : Xavier Vanderplancke
Head of Media : Christophe Chantraine
Social Media Strategist : Thomas da Luz Duque
Radio Production Company : Sonicville

Na een bureauwissel en een moeilijk jaarl voor de markt, treedt Deutsche Bank opnieuw op het voorplan met een campagne van Ogilvy & Social.Lab. Tot ons groot genoegen knoopt ze opnieuw aan met datgene wat het merk succesvol heeft gemaakt: een gematigde vorm van agressiviteit met een stevige portie straffe ironie.

“2016 was het jaar van de herpositionering van de bank in het algemeen”, begint Denis Henet, Head of Communication van Deutsche Bank Belgium. “Na de periode met mortierbrigade (het vorige bureau van de adverteerder, nvdr) werd het ons duidelijk dat we bepaalde dingen moesten veranderen, meer bepaald op het vlak van communicatie. We hadden ingeboet aan nabijheid en aan warmte. De situatie op de markt en de concurrentiële context zijn ook veranderd, net zoals de sector en de perceptie ervan. Kortom, we konden niet meer zo agressief zijn als we eerder waren, op het moment waarop we leader waren op het spaarboekjessegment en we zeer interessante intrestvoeten konden bieden. In samenwerking met onze nieuwe communicatiepartner Ogilvy & Social.Lab hebben we dus eerst de bank geherpositioneerd op het vlak van de zuivere ‘brand’.”
 
Dat leidde tot een eerste campagne waarin de bank er prat op ging leven te zien daar waar haar concurrenten cijfers zou zien (en die je op mm.be kunt herontdekken). Die moest de merkbelofte in de moeilijke context opnieuw bevestigen en “de gewoonten en gebruiken op de markt uitdagen, waar de meeste betrokkenen enkel de mathematische kant van de dingen zien en niet de levensprojecten die erachter zitten”.
 
Er bleek al snel een tweede noodzaak: “We hebben deze eerste campagne gemaakt om de merkambities en zijn ‘bestemming’ opnieuw een centrale plaats te geven. Met andere woorden het gaat om wat we de mensen kunnen beloven: investeren in hun leven, met in het achterhoofd de idee dat we hun leven – en niet de betrokkenen – zullen verrijken. We hebben ons op een bepaald moment ook gerealiseerd dat in de huidige context van uitzonderlijk lage rentevoeten, iedereen zichzelf bombardeert tot ‘beleggingsexpert’. Op dat moment hebben we voor onszelf uitgemaakt dat het hoog tijd was om ook de bank op het vlak van haar aanbod te herpositioneren.” Dat is de context van de nieuwe campagne die opgebouwd is rond drie sterke USP’s: de keuze, de open architectuur en de expertise. “Onze experts in beleggingen doen niets anders, in tegenstelling tot de generalistische banken, waar dezelfde persoon je een auto, een verzekering, een hypothecaire lening of een periodieke belegging verkoopt. Het zijn met andere woorden mensen die producten verkopen, zonder echt in detail te treden.”
 
De campagne werd gelanceerd met groot formaataffichage, gevolgd door een reeks radiospots van 10 en 30’’. Er hoort ook een belangrijk online luik bij, met alle mogelijke formaten. En er is uiteraard ook een sociaal luik om “bestaande klanten te retargeten en prospects te interesseren, om ze een afspraak te laten maken.” Tot slot wordt er een virale film geproduceerd om de sociale netwerken van de bank te animeren.
 
“Deze nieuwe campagne wil het merk in de eerste plaats binnen zijn context van de beleggingsmarkt herpositioneren”, besluit Denis Henet. “Ze legt de nadruk op USP’s die ons duidelijk onderscheiden van de concurrentie. Tot slot was het ook belangrijk voor ons dat we opnieuw onze tone of voice konden vinden, net als dat originele, eigenzinnige kantje dat ons eigen was. De dingen duidelijk en oprecht zeggen. De headlines van de affiches zijn zeer scherp, maar in combinatie met de visuals wordt als grappiger en bijzonder origineel. Dat is altijd het handelsmerk en DNA van Deutsche Bank geweest.”






INTERVIEW

Colruyt benadert multiculturaliteit vanuit holistische aanpak

Colruyt benadert multiculturaliteit vanuit holistische aanpak



DOSSIER  



CIM NRS 2018: onze analyses  


In afwachting van de een jaar geleden aangekondigde ontwikkelingen (de schatting van het bereik per dag voor de kranten, die van het bereik per nummer van de magazines en de merkbereikmeting door...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Profitability Survey 2017 : De groei was van korte duur voor de ACC-bureaus  


Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde de Association of Communication Agencies (ACC) de financiële cijfers van zijn leden om de temperatuur van de markt te meten. Het resultaat voor 2017? Een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Forrester maant reclameholdings aan hun businessmodel te herzien  


Kan creatief ondernemerschap het businessmodel van de communicatiebureaus redden? Ted Schadler, VP Principal Analyst bij Forrester, stelt de vraag op de beroemde blog van zijn werkgever en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier