SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

Serviceplan slijpt zijn potloden voor Amnesty International

Woensdag 30 November 2016


Serviceplan slijpt zijn potloden voor Amnesty International
Assets :
case movie cinema website poster poster poster radio case board
Credits :
Client : Amnesty International Vlaanderen
Contact : Carina Govaert
Agency : Serviceplan
CD : Sam De Win
CD : Olivier Verhellen
Creation : Nicholas Sterckx
Creation : Jan Leenders
Creation : Nathalie Strybos
Creation : Denise Hermo
Creation : Antony Samson
Creation : Pieter Vandenbulcke
Account : Cleo Hoebeke
Editor : Pieter Bollen
Web Development : Pieter Bossers
Artist : Jasenko Dordevic (http://toldart.com)
Photographer : Xavier Harcq
Sound : Klankwerk

Het is een traditie. Elk jaar in december organiseert Amnesty International Vlaanderen een ‘Schrijfmarathon’, een internationale sensibiliseringsactie waarbij de activisten en sympathisanten van de NGO hun beste pen pakken om op te komen voor diegenen wiens mensenrechten niet gerespecteerd worden. 

Dat doen ze met de steun van Serviceplan dat ook dit jaar de grote middelen boven haalde om deze editie aan te kondigen. “Als je met potlood schrijft, verdwijnt de loodstift”, aldus Sam De Win, Executive CD van Serviceplan. “Met de Schrijfmarathon willen we de schending van de mensenrechten doen verdwijnen door te schrijven. Dat was het idee dat we wilden doorgeven met drie beelden in potloodpunt. Elke sculptuur stelt een specifieke case voor die tijdens de Schrijfmarathon onder de aandacht wordt gebracht.”
 
Zoals je kunt vaststellen hiernaast is het resultaat verbluffend, zeker als je weet dat er geen enkele computerinterventie aan te pas is gekomen om de microsculpturen te vervaardigen, zoals blijkt uit de making-of op onze site… “Jasenko Dordevic is de kunstenaar die deze tere sculpturen gemaakt heeft”, vervolgt de ECD. “Hij komt uit Bosnië en was meteen bijzonder enthousiast over het idee om voor dit ambitieuze project te werken. Zijn land was twintig jaar geleden in oorlog. Tijdens die periode werden de mensenrechten massaal met de voeten getreden, zoals de kunstenaar vertelt in zijn making-of.”
 
De micro-sculpturen van Dordevic werden prachtig in beeld gebracht door Xavier Harcq. Ze vormen de rode draad van de campagne die affichage, advertenties en een online luik omvat. Ook de site van de Schrijfmarathon werd ontwikkeld door Serviceplan.
 
Op radiovlak kozen Sam De Win en zijn troepen voor een andere, al even beklijvende aanpak, met de Vlaamse acteur Herbert Flack die zweepslagen krijgt terwijl hij zijn tekst leest. Gewoon omdat hij zijn werk doet, net zoals de duizenden mensen overal ter wereld die opgesloten of gemarteld worden omdat ze het hunne doen, omdat ze hun mond durven opendoen of gewoon op de verkeerde plaats geboren zijn…
 
“Door te werken voor Amnesty International krijg je zeer schrijnende zaken te zien”, besluit Sam De Win. “Het is dan ook fantastisch om zien dat je met de schrijfmarathon écht levens kan veranderen. De kracht van brieven schrijven is énorm. Vorig jaar zorgde de wereldwijde schrijfmarathon ervoor dat Albert Woodfox na 43 eenzame opsluiting vrij kwam… “






INTERVIEW

Brice Le Blévennec (Emakina):

Brice Le Blévennec (Emakina): "De sleutel ligt in het ontwerpen van elegante 'User Experiences'"



DOSSIER  



De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


AMMA 2018: de gouden cases  


Het is dus Mindshare dat de titel van Agency of the Year op de AMMA Awards wint. Het bureau geleid door Gino Baeck wint ook een Gold in Best Use of Native & Content voor 'Open Kitchen'...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier