Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

mortierbrigade geeft blijk van overtuiging voor De Standaard

Donderdag 29 September 2016

mortierbrigade geeft blijk van overtuiging voor De Standaard

mortierbrigade maakte een uitstekende nieuwe imagocampagne voor De Standaard. Die moet de facelift van het dagblad aankondigen en vooral herinneren aan zijn historische rol, positionering en filosofie.

Joost Berends, Creative Partner bij mortierbrigade: “De Standaard onderging zopas een facelift. Daarbij werd bijzondere aandacht besteed aan de opbouw van de artikels, zodat meerdere lezingen mogelijk zijn, meer bepaald dankzij verschillende instappunten die beter geschikt zijn voor de manier waarop een krant vandaag gelezen wordt. Je kunt een artikel overlopen, snel en diagonaal lezen, maar toch de essentie mee hebben. Of je kunt de tijd nemen om te lezen wat je interesseert, een artikel helemaal uitpluizen en je eigen mening toetsen aan die van de journalisten en geïnterviewde personen, die vaak compleet tegengesteld is. Daar ligt de kracht van De Standaard. De krant heeft altijd ruimte gelaten voor debat; de journalisten beperken zich nooit tot hun overtuiging alleen, ze zetten verschillende visies op een bepaald onderwerp naast elkaar, zonder enige censuur.” Vandaar de baseline: ‘Verwacht het onverwachte’.
 
Aan al deze elementen wilde Mediahuis herinneren in het kader van de restyling. De brigade kweet zich meesterlijk van deze missie, vooral op radio en televisie, maar in mindere mate in print. Kwint de Meyer, medeauteur van de campagne samen met Willem De Wachter: “Onze taak was eraan te herinneren dat iedereen zijn eigen overtuigingen heeft. De Standaard beperkt zich niet tot eentje, de wijdst verspreide of de politiek meest correcte. Integendeel, de krant publiceert altijd zoveel mogelijk, lieft uiteenlopende meningen. Dat maakt de informatie veel rijker.”
 
Aan audiovisuele zijde omvat de campagne in totaal vijf tv- en virale spots. De twee eerste zetten alvast de toon. Te beginnen met de productie waarin een gesluierde vrouw voor de camera een tekst van een journalist van De Standaard leest waarin die fulmineert tegen de burkini. Het is zeer bevreemdend, maar vooral krachtig om haar te horen zeggen dat een sluier en een burkini stoffen gevangenissen zijn, maar vooral is het de perfecte creatieve vertaling van de essentie van de krant. Dat geldt ook voor de tweede spot, ook al is die veel lichter van toon. Daarin neemt een duidelijk rijke man de woorden in de mond van een journalist die de groeiende kloof tussen arm en rijk aanklaagt. Parels!
 
Dan is er nog het radioluik dat niet hoeft onder te doen voor de televisieproducties; ook hier slaagden de creatieven erin om hun concept perfect aan te passen aan het medium. En ze kiezen niet voor de gemakkelijkste weg. In plaats van gewoon de geluidsband van de tv-spots over te nemen (wat overigens ook perfect gewerkt zou hebben, maar minder impactvol was geweest), vertaalden ze het idee van de tegengestelde overtuigingen door het geluid van een krantenpagina die omgeslagen wordt. Ervoor leest de acteur opnieuw een echt artikel rond een bepaalde mening, erna wordt een ander artikel met een heel andere visie rond hetzelfde onderwerp gelezen.
Assets :
Credits :
  • Client : De Standaard
  • Contacts : Karel Verhoeven, Emmanuel Naert, Klaartje De Bonnaire
  • Agency : mortierbrigade
  • CD : Jens Mortier
  • CD : Joost Berends
  • CD : Philippe De Ceuster
  • Creation : Kwint De Meyer
  • Creation : Willem De Wachter
  • Head of Production : Charlotte Coddens
  • Producer : Lore Meert
  • Studio : Vito Latorrata, Sophie Bayeul
  • Film Production Company : Czar
  • Director : Joe Vanhoutteghem
  • Producer : Eurydice Gysel, Nele Carlier, Jelle Robbeets
  • Post-Production : Bieke Dekeersmaecker
  • Photographer : Titus Simoens
  • Radio Production Company : Het Geluidshuis