SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

mortierbrigade geeft blijk van overtuiging voor De Standaard

Donderdag 29 September 2016


mortierbrigade geeft blijk van overtuiging voor De Standaard
Assets :
spot Tv spot Tv 'rijkepatser' spot Tv 'werkloze' radio 'boerkini' radio 'feminisme' radio 'Armoede Of Rijkdom' print 'moslima' radio 'patser' radio 'werkloze'
Credits :
Client : De Standaard
Contacts : Karel Verhoeven, Emmanuel Naert, Klaartje De Bonnaire
Agency : mortierbrigade
CD : Jens Mortier
CD : Joost Berends
CD : Philippe De Ceuster
Creation : Kwint De Meyer
Creation : Willem De Wachter
Head of Production : Charlotte Coddens
Producer : Lore Meert
Studio : Vito Latorrata, Sophie Bayeul
Film Production Company : Czar
Director : Joe Vanhoutteghem
Producer : Eurydice Gysel, Nele Carlier, Jelle Robbeets
Post-Production : Bieke Dekeersmaecker
Photographer : Titus Simoens
Radio Production Company : Het Geluidshuis

mortierbrigade maakte een uitstekende nieuwe imagocampagne voor De Standaard. Die moet de facelift van het dagblad aankondigen en vooral herinneren aan zijn historische rol, positionering en filosofie.

Joost Berends, Creative Partner bij mortierbrigade: “De Standaard onderging zopas een facelift. Daarbij werd bijzondere aandacht besteed aan de opbouw van de artikels, zodat meerdere lezingen mogelijk zijn, meer bepaald dankzij verschillende instappunten die beter geschikt zijn voor de manier waarop een krant vandaag gelezen wordt. Je kunt een artikel overlopen, snel en diagonaal lezen, maar toch de essentie mee hebben. Of je kunt de tijd nemen om te lezen wat je interesseert, een artikel helemaal uitpluizen en je eigen mening toetsen aan die van de journalisten en geïnterviewde personen, die vaak compleet tegengesteld is. Daar ligt de kracht van De Standaard. De krant heeft altijd ruimte gelaten voor debat; de journalisten beperken zich nooit tot hun overtuiging alleen, ze zetten verschillende visies op een bepaald onderwerp naast elkaar, zonder enige censuur.” Vandaar de baseline: ‘Verwacht het onverwachte’.
 
Aan al deze elementen wilde Mediahuis herinneren in het kader van de restyling. De brigade kweet zich meesterlijk van deze missie, vooral op radio en televisie, maar in mindere mate in print. Kwint de Meyer, medeauteur van de campagne samen met Willem De Wachter: “Onze taak was eraan te herinneren dat iedereen zijn eigen overtuigingen heeft. De Standaard beperkt zich niet tot eentje, de wijdst verspreide of de politiek meest correcte. Integendeel, de krant publiceert altijd zoveel mogelijk, lieft uiteenlopende meningen. Dat maakt de informatie veel rijker.”
 
Aan audiovisuele zijde omvat de campagne in totaal vijf tv- en virale spots. De twee eerste zetten alvast de toon. Te beginnen met de productie waarin een gesluierde vrouw voor de camera een tekst van een journalist van De Standaard leest waarin die fulmineert tegen de burkini. Het is zeer bevreemdend, maar vooral krachtig om haar te horen zeggen dat een sluier en een burkini stoffen gevangenissen zijn, maar vooral is het de perfecte creatieve vertaling van de essentie van de krant. Dat geldt ook voor de tweede spot, ook al is die veel lichter van toon. Daarin neemt een duidelijk rijke man de woorden in de mond van een journalist die de groeiende kloof tussen arm en rijk aanklaagt. Parels!
 
Dan is er nog het radioluik dat niet hoeft onder te doen voor de televisieproducties; ook hier slaagden de creatieven erin om hun concept perfect aan te passen aan het medium. En ze kiezen niet voor de gemakkelijkste weg. In plaats van gewoon de geluidsband van de tv-spots over te nemen (wat overigens ook perfect gewerkt zou hebben, maar minder impactvol was geweest), vertaalden ze het idee van de tegengestelde overtuigingen door het geluid van een krantenpagina die omgeslagen wordt. Ervoor leest de acteur opnieuw een echt artikel rond een bepaalde mening, erna wordt een ander artikel met een heel andere visie rond hetzelfde onderwerp gelezen.






INTERVIEW

Christian Kévers (MediaCom), discrete rots in de branding

Christian Kévers (MediaCom), discrete rots in de branding



DOSSIER  



AMMA 2018: de gouden cases  


Het is dus Mindshare dat de titel van Agency of the Year op de AMMA Awards wint. Het bureau geleid door Gino Baeck wint ook een Gold in Best Use of Native & Content voor 'Open Kitchen'...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


BOA & BOCA: de gouden cases  


De Best of Activation hebben hun verdict bekendgemaakt. Dit jaar werden er 38 prijzen uitgereikt. Parallel met de BOA organiseerden de ACC en Custo voor het eerst de Best of Content Awards. Die...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Het CIM van de volgende generatie  


Hebben JIC’s (Joint Industry Committees) zoals het CIM nog een toekomst? En hoe ziet die er dan uit? Er werden tijdens het eerste trimester van het nieuwe jaar heel wat vragen gelanceerd binnen en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier