Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Havas creëert de beste vriend voor White Night en Vinum&Spiritus

Woensdag 21 September 2016

Havas creëert de beste vriend voor White Night en Vinum&Spiritus

Havas ontwikkelde een sensibiliseringscampagne voor White Night en Vinum&Spiritus. Daarin maken we kennis met Bill die net zoals zijn vriend Bob de zware taak heeft om jongeren ertoe aan te zetten minder te drinken.

“Zoals heel wat andere landen heeft België te maken met problemen inzake onverantwoord alcoholgebruik”, aldus Havas. “Zo vraagt ‘binge drinking’ bij minderjarigen – een bijzonder kwetsbare doelgroep - bijvoorbeeld onze bijzondere aandacht. Om deze twee problematieken onder de aandacht te brengen vroegen buurtwinkelketen White Night en beroepsvereniging Vinum&Spiritus ons om een sensibiliseringscampagne te creëren.”
 
Om die te belichamen lieten de creatieven zich inspireren door ‘Be like Bill’, een bij jongeren erg populaire meme. Net zoals de beroemde Bob is Bill de coole vriend die dezelfde taal als onze jongeren spreekt, met dezelfde attitude en dezelfde dubbelzinnigheden. Hij sensibiliseert de jongeren op een grappige manier en vermijdt zoals blijkt uit de bijgevoegde creaties elke vorm van betutteling. Het leidde tot de creatie van een aantal stickers, wobblers, postkaarten en boodschappentassen die uitgedeeld worden op de twintig verkooppunten van White Night, verspreid over de zestien Brusselse vestigingen en de vier in Waals-Brabant. Natuurlijk hoort er ook een sociaal luik bij.
 
“Er is ook een opleiding van het verkooppersoneel gepland om hen te helpen de consumenten te informeren en gevoelige situaties te beheren”, preciseert het bureau nog. “De strategie van de campagne berust op het delen van informatie binnen de community van de jongeren en jonge volwassenen. Bill richt zich tot hen met hun codes en hun taal. Bill zegt niet wat je moet doen. Bill geeft geen bevelen, hij geeft raad. Bill is een coole kerel, zen, grappig en anti-conformistisch. Hij volgt geen hypes, maar iedereen luistert naar hem als hij bruikbaar advies geeft.”
 
Havas zegt er nog bij dat ‘Bill’ een lokale campagne is die het potentieel heeft om aan intensiteit te winnen en een andere dimensie te verwerven via nauwe samenwerkingen met de overheid, scholen, politiediensten, ziekenhuizen en andere belangrijke spelers in het lokale leven. “Er is momenteel geen einddatum voorzien. De campagne is flexibel, moduleerbaar en zal mettertijd evolueren naargelang de gelegenheden die zich voordoen. Zoals studentenevenementen, als Saint-V, de 24 u van LLN of andere events die de doelgroepen in kwestie op de been brengen.” 
Assets :
Credits :