SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

Havas creëert de beste vriend voor White Night en Vinum&Spiritus

Woensdag 21 September 2016


Havas creëert de beste vriend voor White Night en Vinum&Spiritus
Assets :
sticker sticker sticker sticker sticker
Credits :
Client : White Night – Vinum et Spiritus
Agency : Havas Brussels
CD : Stéphane Daniel
CD : Hugo Battistel
Creation : Yannick Pringels
Creation : Antoine de Bellefroid
Creation : Marianne & Zoé
Strategy : Mélanie Dalla-Riva
Project Leader : Julien Thonet, Charlotte Van hoecke
DTP : Tristan Meurice

Havas ontwikkelde een sensibiliseringscampagne voor White Night en Vinum&Spiritus. Daarin maken we kennis met Bill die net zoals zijn vriend Bob de zware taak heeft om jongeren ertoe aan te zetten minder te drinken.

“Zoals heel wat andere landen heeft België te maken met problemen inzake onverantwoord alcoholgebruik”, aldus Havas. “Zo vraagt ‘binge drinking’ bij minderjarigen – een bijzonder kwetsbare doelgroep - bijvoorbeeld onze bijzondere aandacht. Om deze twee problematieken onder de aandacht te brengen vroegen buurtwinkelketen White Night en beroepsvereniging Vinum&Spiritus ons om een sensibiliseringscampagne te creëren.”
 
Om die te belichamen lieten de creatieven zich inspireren door ‘Be like Bill’, een bij jongeren erg populaire meme. Net zoals de beroemde Bob is Bill de coole vriend die dezelfde taal als onze jongeren spreekt, met dezelfde attitude en dezelfde dubbelzinnigheden. Hij sensibiliseert de jongeren op een grappige manier en vermijdt zoals blijkt uit de bijgevoegde creaties elke vorm van betutteling. Het leidde tot de creatie van een aantal stickers, wobblers, postkaarten en boodschappentassen die uitgedeeld worden op de twintig verkooppunten van White Night, verspreid over de zestien Brusselse vestigingen en de vier in Waals-Brabant. Natuurlijk hoort er ook een sociaal luik bij.
 
“Er is ook een opleiding van het verkooppersoneel gepland om hen te helpen de consumenten te informeren en gevoelige situaties te beheren”, preciseert het bureau nog. “De strategie van de campagne berust op het delen van informatie binnen de community van de jongeren en jonge volwassenen. Bill richt zich tot hen met hun codes en hun taal. Bill zegt niet wat je moet doen. Bill geeft geen bevelen, hij geeft raad. Bill is een coole kerel, zen, grappig en anti-conformistisch. Hij volgt geen hypes, maar iedereen luistert naar hem als hij bruikbaar advies geeft.”
 
Havas zegt er nog bij dat ‘Bill’ een lokale campagne is die het potentieel heeft om aan intensiteit te winnen en een andere dimensie te verwerven via nauwe samenwerkingen met de overheid, scholen, politiediensten, ziekenhuizen en andere belangrijke spelers in het lokale leven. “Er is momenteel geen einddatum voorzien. De campagne is flexibel, moduleerbaar en zal mettertijd evolueren naargelang de gelegenheden die zich voordoen. Zoals studentenevenementen, als Saint-V, de 24 u van LLN of andere events die de doelgroepen in kwestie op de been brengen.” 






INTERVIEW

Gert Ysebaert (Mediahuis):

Gert Ysebaert (Mediahuis): "Onze business is journalistiek en die moeten we verzilveren, via welk kanaal dan ook"



DOSSIER  



Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier