SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

Happiness fier voor Minderhedenforum

Dinsdag 9 Augustus 2016


Happiness fier voor Minderhedenforum
Assets :
website poster poster poster poster poster poster
Credits :
Client : Minderhedenforum
Contact : Wouter Van Bellingen
Creation : Barbara Dzikanowice
Graphic Design : Dries Lauwers
Head of Craft : Lennert Vedts
Photographer : Christophe Gilbert
Digital Producer : Tuyet Hoang
Online Production : Bliss Interactive
Agency : Happiness Brussels
Account : Stefanie Drapier
CD : Geoffrey Hantson
CD : Philippe Fass
CD : Pieter Claeys

De affaire deed veel stof opwaaien in het noordelijke landsgedeelte. Afgelopen maand kwam een jonge Vlaming om het leven bij een ongeval met een quad in het land waar zijn roots lagen, Marokko. De Vlaamse pers meldde het feit onder de kop ‘Jonge Vlaming verongelukt in Marokko’. Dat viel niet in goede aarde bij bepaalde nationalisten boven de taalgrens voor wie een Marokkaans Vlaming niet kan bestaan.

Hun racistische uitspraken overspoelden het internet. Dat leidde (gelukkig) tot algemene verontwaardiging, onder andere bij het Minderhedenforum dat in samenwerking met Happiness een sensibiliseringscampagne uitwerkte. “Een 15-jarige jongen verongelukt op reis en wordt door een krant ‘Vlaming’ genoemd », aldus de Directeur van het Minderhedenforum, Wouter Van Bellingen. « Aanleiding voor velen om te ontkrachten dat hij Vlaams is. Maar, wanneer ben je dan eigenlijk wèl Vlaming? Met die vraag wil het Minderhedenforum een dialoog op gang brengen.”
 
Vandaar de campagne van Happiness: die omvat een reeks posters met daarop immigranten onder een geel wapenschild waarop de Vlaamse leeuw staat vergezeld van de vraag: ‘Ik ben Vlaming. Mag ik ook fier zijn?’… “Een open vraag waarmee het Minderhedenforum het noodzakelijke gesprek wil stimuleren”, vervolgt Van Bellingen. “De reacties die er kwamen op het overlijden van de jongen tonen aan dat er nog veel werk is om tot een gedeeld burgerschap te komen. Er bestaan duidelijk vele interpretaties van het woord Vlaming. Wanneer ben je nu eigenlijk echt een Vlaming? Hoe lang moet je al in Vlaanderen wonen? Welke huidskleur moet je hebben? Tot de hoeveelste generatie moet je behoren? Verontwaardigd zijn alleen is niet genoeg, we moeten dit debat durven voeren.”
 
Verwijzen we nog even naar de bijhorende website www.ikbenvlaming.be, waar bezoekers een tool vinden die hen in staat stelt het schild op hun eigen profielfoto’s op de sociale merken aan te brengen. 






INTERVIEW

Barbara Verougstraete (The Oval Office):

Barbara Verougstraete (The Oval Office): "Podcast is een impactvolle tool voor storytelling"



DOSSIER  



Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier