Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Publicis steunt de ALS Liga met 2dehandsvoorals.be

Dinsdag 28 Juni 2016

Publicis steunt de ALS Liga met 2dehandsvoorals.be

Publicis Brussels ontwikkelde een krachtige en zeer pakkende sensibiliseringscampagne voor de ALS Liga. Het idee? Een aantal patiënten gingen ‘gewoon’ akkoord om de persoonlijke spullen die ze sinds ze aan de – ongeneeslijke – spierziekte lijden niet meer kunnen gebruiken. Hartverscheurend.

Van een tennisoutfit tot een gereedschapskist en een gesigneerd voetbaltruitje tot een snowboard of een auto… Een solidair gebaar dat steun verdient op de voor de gelegenheid ontwikkelde webshop www.2dehandsvoorals.be.
 
“ALS staat voor Amyotrofische Laterale Sclerose en kan omschreven worden als een ziekte die het lichaam vanaf de nek volledig lamlegt. De spieren sterven af zodat bewegen, spreken, slikken en uiteindelijk ook ademen onmogelijk wordt. Alle zintuiglijke en geestelijke vermogens blijven nagenoeg volledig intact. ALS-patiënten raken gevangen in hun eigen lichaam, zonder enige kans op vrijlating. ALS doodt binnen gemiddeld 33 maanden”, legt de ALS Liga uit.
 
“ALS-patiënten verliezen in sneltempo de controle over hun spieren », aldus Publicis. « Veel van hun spullen kunnen ze daardoor al snel niet meer gebruiken. Daarom pakken we uit met een campagne die je daar op zijn zachtst gezegd even bij stil doet staan. De campagne wordt gelanceerd ter gelegenheid van 21 juni, Wereld ALS-dag. »
 
De campagne ging van start op 20 juni en omvat een pakkende tv-spot, radiospots en banners op 2dehands.be. De radiospots waren het werk van Cobra, terwijl de beelden te danken zijn aan fotograaf Jef Boes en regisseur Koen Mortier (Czar).
 
“Het geheel verwijst door naar de webshop, waar de spullen die de patiënten niet meer gebruiken te koop aangeboden worden”, besluit Publicis. “Hij werd ontworpen in samenwerking met 2dehands.be. De opbrengst wordt volledig doorgestort aan het wetenschappelijk onderzoek. De vreselijke werkelijkheid van de ziekte wordt meteen duidelijk op het platform: iemand biedt zijn gereedschapskoffer aan, een andere patiënt zijn thuiszorgbed. Zo strijden ze verder tegen ALS, ook al zijn ze er zelf niet meer.”
 
Nog even preciseren dat iedereen de actie kan steunen door voorwerpen te kopen in de webshop, maar ook door zijn eigen spullen te verkopen ten voordele van de ALS Liga. Hoe dat moet, ontdek je in de webshop. 
Assets :
Credits :
  • Client : Ligue SLA - ALS Liga
  • Agency : Publiganda
  • CD : Tom Berth
  • CD : Geert De Rocker
  • Digital CD : Naïm Baddich
  • Creation : Eva De Jonckheere
  • Creation : Catheline Leroy
  • Creation : Tom Berth
  • Creation : Geert De Rocker
  • Creation : Koen Mortier
  • Copy : Wim Corremans
  • Account Manager : Fréderic Sodermans
  • Digital Producer : Tanguy De Kelver
  • Graphical Designer : Christophe Vantricht
  • Webdesigner & Developer : Jeremie Acquisto
  • Banner Production : Digital Craftsmen
  • Art Buyer : Victoire Kaiser
  • Agency TV Producer : Marc Van Buggenhout, Tuyen Pham
  • Film Production Company : Czar
  • Director : Koen Mortier
  • DOP : Toon Aerts
  • Executive Producer : Eurydice Gysel
  • Producer : Jelle Robbeets
  • Post-Producer : Bieke De Keersmaecker
  • Editor : Robin De Praetere
  • Music : Warner Music
  • Photographer : Jef Boes
  • Photographer : Koen Mortier
  • Agency Radio Producer : Monique Sampermans
  • Radio Production Company : Cobra