Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Publicis brengt Roemeense houthakkers aan het huilen voor Agent Green

Dinsdag 17 Mei 2016

Publicis brengt Roemeense houthakkers aan het huilen voor Agent Green

Dankzij het netwerk kreeg Publicis Brussels de kans om zijn schouders te zetten onder ‘Tears for Trees’, een project voor Agent Green, een NGO die in 2009 opgericht werd in Roemenië en onderzoek voert naar milieumisdaden. Die worden in kaart gebracht om oplossingen te zoeken en de natuur beter te beschermen.

“Tears for Trees is een kruistocht tegen illegale kapping van de laatste bossen in Roemenië”, aldus de NGO. “Onze missie begon met de eerste kettingzaagolie die de houthakkers aan het huilen brengt over het lot van de bossen.”

De olie in kwestie werd ontwikkeld op basis van ingrediënten die je ook terugvindt in traangassprays. Als je die bij de benzine voegt, ontstaat er een chemische reactie zodra je de kettingzaag aanzet. De rook die als dusdanig vrijkomt, heeft hetzelfde effect als traangas: bij het geringste contact met de ogen, krijgt de houthakker tranen in de ogen.

“We deelden gratis stalen van ‘Tears for Trees’ uit in de lokale Roemeense winkels in de buurt van kwetsbare bossen, op plaatsen waar de houthakkers gewoonlijk hun olie en brandstof kopen”, vertelt Publicis. “De verpakking werd speciaal ontworpen om de houthakkers te misleiden. Nadat ze het e ect van de olie ervaren hebben, leert een aandachtige analyse van de verpakking hun dat er op de achterkant van de es een sensibiliserende boodschap staat.”

De ONG besluit: “Natuurlijk weten we dat er meer nodig is dan tranen om ontbossing tegen te gaan. We moeten de dingen grootser zien, met betrokken teams op het terrein die de illegale kappingen opsporen en aangeven. Daarom hebben we ook een online shop gecreëerd. Daar kunnen de teams op het terrein gesteund worden, door het materiaal dat ze nodig hebben te nancieren: ‘Tears for Trees’ olie, GPS-trackers, bewakingscamera’s voor buiten, rugzakken, enzovoort.” Je ontdekt alle details via www.tearsfortrees.org.

Nog even de aandacht vestigen op de hashtag #tearsfortrees: die vermeld je iedere keer je een boom redt door over het onderwerp te communiceren via de sociale media. 
Assets :
Credits :
  • Client : Agent Green
  • Contact : Gabriel Paun
  • Agency : Publiganda
  • CD : Tom Berth
  • CD : Geert De Rocker
  • Digital CD : Naïm Baddich
  • Creation : Marc Richard Vander Heyden
  • Creation : Kermit Cota
  • Copy : Maarten De Maayer
  • Graphic Designer : Christophe Vantricht
  • Digital Producer : Tanguy De Kelver
  • Web Development : Everything is Fun
  • Web Design : Christophe Vantricht, Jérémie Acquisito
  • Account : Amandine Clio
  • Strategic Planner : Philippe Gérin
  • Film Production : Muna Baradi