Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Famous denkt door voor Ixina

Vrijdag 21 Februari 2014

Famous denkt door voor Ixina

Famous maakte zijn eerste grote campagne voor Ixina. Die heeft een dubbele doelstelling: de merkpositie versterken in het zuiden en de naambekendheid verhogen in het noorden.

Ter herinnering, Famous won het budget van keukenspecialist Ixina in september vorig jaar, na competitie. Daarvoor was het budget gedurende vier jaar in handen van Leo Burnett (België en Frankrijk). Het merk besloot echter om een lokaal bureau onder de arm te nemen voor elke markt om zo beter te kunnen inspelen op hun respectieve specificiteit (in Frankrijk koos de adverteerder La Chose). Ixina telt vandaag 45 winkels in ons land.

Carola Michiels, business director bij Famous: “Na een eerste campagne ter gelegenheid van de solden die hoofdzakelijk bestaand materiaal, een folder en een radioluik omvatte, starten we net voor Batibouw met een grootscheepse herpositioneringscampagne. Die richt zich tot twee afzonderlijke doelgroepen: de Franstaligen die het merk goed kennen en de Nederlandstaligen voor wie het nog een beetje onduidelijk is. Dat leerden we uit onze community, Everybody Famous, die we tijdens de competitie ondervraagd hebben over het merk. Daarom hebben we voor elke doelgroep apart een baseline bedacht. Aan Franstalige zijde werd dat ‘Ixina, c'est bien pensé!’ en ‘Over uw keuken is nagedacht’. In het Nederlands gebruiken we het woord ‘keuken’, omdat het belangrijk is eraan te herinneren waar Ixina voor staat.”

Tot dusver omvat de campagne twee tv-spots van 20’’. Die worden binnenkort aangevuld met een radioluik. “Tegelijk voeren we een promotiecampagne rond Batibouw”, vervolgt Carola Michiels. “We creëerden affiches, een folder en nog radiospots. Ook op dat vlak proberen we te breken met bestaande codes, door niet af te komen met de traditionele kortingspercentages. Voor Batibouw hebben we bijvoorbeeld een specifiek aanbod: bij aankoop van een keuken, geven we 3000 euro. Daardoor hoeft de koper niet voor een bepaalde optie te kiezen omdat zijn budget te klein is. Met die 3000 euro extra kan hij zijn keuken echt personaliseren zoals hij wil, zeker dankzij het advies van een vakman.” Famous ontwikkelde ook een nieuwe look&feel voor de keten, met een aangepast en verbeterd logo.

“Een keuken koop je niet in een twee drie”, besluit Frédéric Berghmans die bij Ixina verantwoordelijk is voor de communicatie. “Je moet daar je tijd voor nemen. Dat doen onze adviseurs elke dag: de tijd nemen om de klanten zoveel mogelijk nuttige informatie mee te geven. Ixina wil het verschil maken met gepersonaliseerd professioneel advies en praktische tips, zodat elke keuken kan uitgroeien tot een doordacht individueel project. Dat is wat we onze klanten beloven met onze nieuwe baseline.”

Carola Michiels: “We stelden Ixina voor om te vertrekken vanuit advies. We hadden gemerkt dat alle andere spelers binnen de sector op hetzelfde hameren: het gezin en het eindproduct. Om ons maximaal te onderscheiden van de rest, raadden we Ixina aan om te communiceren rond zijn meerwaarde en zijn grootste troef: de begeleiding van de klanten gedurende het hele aankoopproces.” 
Assets :
Credits :