Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Air/visit.brussels: 'Call Brussels'

Woensdag 13 Januari 2016

Air/visit.brussels: 'Call Brussels'

De eerste buzz van 2016 is van Air voor visit.brussels. #CallBrussels wil de toeristen ervan overtuigen dat de beruchte ‘lockdown’ van de hoofdstad nog slechts een onaangename herinnering is.

Twee weken. Dat is de recordtijd waarin Air erin slaagde de #CallBrussels campagne te bedenken en uit te werken op verzoek van visit.brussels, het communicatie-agentschap van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Sinds de aanslagen van Parijs en de ‘Brussels lockdown’ die het imago van onze hoofdstad een inke deuk gaven, met alle economische gevolgen van dien voor de toeristische sector, was het wachten op de reactie van de bevoegde instanties. In plaats van uit te pakken met de zoveelste institutionele campagne in de internationale pers, creëerden visit.brussels en Air een interactieve installatie die het woord geeft aan de voornaamste betrokkenen: de Brusselaars.

Op basis van het feit dat de inwoners van de hoofdstad niet alleen de beste ambassadeurs zijn, maar ook het best geplaatst zijn om over hun stad te vertellen, krijgen ze de missie om de toeristen ervan te overtuigen dat Brussel niet in staat van oorlog is, in tegenstelling tot wat sommige buitenlandse media sinds enkele weken suggereren. Hoe? Gewoon, door op de vragen van potentiële bezoekers te antwoorden, met behulp van Mupi’s die getransformeerd werden tot telefooncabines.

Die werden op drie emblematische plaatsen geïnstalleerd: de Kunstberg, het Flagey-plein en... het Gemeenteplein in Molenbeek. Voorbijgangers konden er meteen antwoorden op de vragen van buitenlandse toeristen die via de site call.brussels zelf konden kie- zen welke cabine ze wilden bellen. Via webcams werd de omgeving ook ge lmd en die beelden werden live uitgezonden via het daartoe bestemde platform.

Tussen 7 en 11 januari belden ongeveer 12.688 mensen uit 154 landen een van de drie tot telefoonhokjes omgevormde Mupi’s. visit.brussels benadrukt nog dat 74% van de oproepen uit het buitenland kwam (en niet alleen uit de buurlanden, maar ook uit de States, Japan, Brazilië en Australië). Ook op de sociale netwerken is de actie een succes: meer dan 9,3 miljoen mensen zagen de hashtag #CallBrussels.

De campagne wordt gevolgd door de internationale verspreiding van de tijdens de actie ge lmde video’s. Dat zal gebeuren via de sociale media en via websites in de prioritaire landen (Verenigd Koninkrijk, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje).

Het geheel wordt ondersteund door een PR-luik, onder leiding van Whyte Corporate, en loopt in samenwerking met Toerisme Vlaanderen en Wallonie-Bruxelles Tourisme. 
Assets :
Credits :
  • Client : visit.brussels
  • Contact : Zoé Hutchinson
  • Agency : Air
  • ECD : Eric Hollander
  • CD : Dieter De Ridder
  • CD : Joeri Van Den Broeck
  • Creation : Sébastien Stronghead Verliefde
  • Creation : Julien Scouze Riviezzo
  • Head of Digital : Greg Pin
  • Digital Project Manager : Maxime Van Santen
  • Account : Daphné De le Vingne
  • Designer : Maxime Douillet
  • Producers : Bérengère Lurquin
  • PR : White Corporate Affairs - Eveline De Ridder, Arianne Goossens, Wim Lefebure
  • Media : Initiative Belgium - Christine Jean
  • Web development : Globule Bleu
  • Engineers : Teken & Maak
  • Phone System : Aircall