Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

BBDO schrijft voor de Vlaamse Parkinson Liga

Woensdag 17 Juni 2015

BBDO schrijft voor de Vlaamse Parkinson Liga

BBDO maakte een opmerkelijke sensibiliseringscampagne voor de Vlaamse Parkinson Liga. We zijn niet de enigen die ze meer dan geslaagd vinden, ook de juryleden van de eerste Medialaan Fairtime Award waren die mening toegedaan.

In april organiseerde Medialaan de eerste editie van zijn Fairtime Award, een nieuwe creatieve wedstrijd waarmee de beste storyboards en radioscripts voor een goed doel een campagne kunnen winnen op de radiostations en televisiezenders van de groep, een beetje zoals de Solidariteitsprijs van De Standaard maar dan in de audiovisuele sector. Voor het televisieluik won het script dat werd ingediend door de Vlaamse Parkinson Liga en BBDO (terwijl het radioluik gewonnen werd door Pink Ribbon en Bowling).
 
Naast eeuwige roem en de eer kregen de Liga en BBDO een campagne op VTM, 2BE en Vitaya ter waarde van 250.000 euro, plus een productiebudget van 25.000 euro.
 
“De Vlaamse Parkinson Liga nam contact met ons op omdat ze een sensibiliserings- en fundraisingcampagne wilden ontwikkelen”, aldus Klaartje Galle, associate CD bij BBDO Belgium. “Toen we hoorden dat Medialaan een creatieve competitie voor uitsluitend het goede doel organiseerde, hebben we besloten het script dat we geschreven hadden in te dienen.” “Ons idee vertrekt van een van de symptomen van de ziekte van Parkinson: het feit dat de patiënten stilaan niet meer in staat zijn om te schrijven”, vervolgt Régine Smets, de professionele wederhelft van Klaartje. “Een simpele zin kan hen tot vier keer meer tijd kosten dan iemand die in goede gezondheid verkeert. Tegelijk is schrijven een uitstekende oefening voor hen, omdat het de voortgang van de ziekte kan helpen vertragen.”
 
Vandaar het geniale idee van het duo om gezonde mensen de mogelijkheid te bieden hun boodschappen te laten schrijven door mensen met de ziekte van Parkinson. “Het is paradoxaal, maar mensen die nog over alle nodige vermogens beschikken om een boodschap met de hand te schrijven, doen dat niet meer, terwijl diegenen die het niet meer kunnen, niets liever willen. We bedachten dus een spot die dat uitlegt en die doorverwijst naar de site dothewritething.be. De eerste categorie kan er berichten posten – voor een postkaart, verjaardagswensen,... Die worden dan door de tweede groep in hun mooiste handschrift op een ouderwetse postkaart geschreven.” Allemaal voor een bedrag van drie euro (minstens), waardoor de Liga uit de kosten kan raken en tegelijk geld inzamelen.
 
De tv-spot zal eerst twee weken lang uitgezonden worden op de Medialaan-zenders. Daarna zal hij op gezette tijden opnieuw opduiken, zoals tijdens de eindejaarsfeesten (wanneer er veel kaartjes verstuurd worden). “Je hoeft niet meteen iets te vieren te hebben om een (handgeschreven) berichtje te sturen naar een ver- want of vriend. Alle excuses zijn goed. Schrijf er dus maar op los”, besluit Régine Smetz.
Assets :
Credits :
  • Video Team : Neil Skeet, Sander Vandenbroucke, Gedeon Depauw
  • Digital Project Manager : Filip Gezel
  • Webdevelopment : Dreams & Creations
  • Printing Company : Polyprint
  • Film Production Company : Caviar
  • Director : Joris Rabijns
  • DOP : Wim Vanswijgenhoven
  • Producer : Niki Michiels
  • Music : Pieter Van Dessel
  • Client : Vlaamse Parkinson Liga
  • Agency : BBDO Belgium
  • CD : Jan Dejonghe
  • CD : Sebastien De Valck
  • CD : Arnaud Pitz
  • Creation : Klaartje Galle
  • Creation : Régine Smetz
  • Creation : Maarten Renders
  • Account : Carl Van Den Hove
  • Strategy : Tom Vingerhoets
  • TV Producers : Patricia Van De Kerckhove
  • Design Team : Eric Leurquin, Vincent De Boeck
  • Social Team : Stefan Ceunen, Ellen Potoms, Laura Van Roey
  • Print Production : Sofie Verschaeren, Thérèse Deru
  • Studio : Lut Van Lombeek, Lieven De Smet