Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Champion loves rain met BBDO

Donderdag 31 Oktober 2013

Champion loves rain met BBDO

BBDO bedacht een nieuwe campagne voor het premium merk Champion dat ruitenwissers, bougies en filters verkoopt. Op het programma: een potje geplens.

Het merk Champion behoort tot Federal-Mogul, een wereldwijde leverancier van auto-onderdelen”, aldus Isabel Peeters, managing director client service bij BBDO. “In het kader van de lancering van een nieuw gamma ruitenwissers vroeg Federal-Mogul ons naar een middel te zoeken om het merk internationaal op te frissen bij de dealers. Het was onze missie om een terrein te vinden dat Champion voldoende zou onderscheiden van zijn voornaamste concurrenten, meer bepaald Bosch en Valeo. Want wat kun je nog over ruitenwissers vertellen dat een professional niet weet? Binnen de sector en dat kwaliteitssegment zijn alle merken aan elkaar gewaagd en om het verschil te maken is het essentieel over een sterke positione- ring te beschikken.”

Die vond BBDO op televisie, waarbij het bureau zich liet inspireren door ‘Top Gear’, de beroemde Britse uitzending waar autoliefhebbers elke week reikhalzend naar uitkijken. “Champion is het merk van de autofans”, vervolgt Isabel Peeters. “Anderzijds is het ludieke gehalte van het Top Gear-universum erg hoog. Toen onze klant ons vroeg om een internationale activeringsactie voor zijn dealers te bedenken om de vernieuwing van zijn ruitenwissersgamma aan te kondigen, stelden we hem de online wedstrijd ‘Rain Hunters’ voor.” Die is bedoeld voor alle vakmensen aan wie het merk vroeg om letterlijk op regen te gaan jagen.

“De hele campagne vertrekt van de nieuwe baseline, ‘Champion. We love rain’,” aldus co-CD Sebastien De Valck. “Vandaar het concept van de Rain Hunters. We stuurden onze regenjager Eric naar het Noorse Bergen, de natste plaats van Europa. Zijn doelstelling? Proberen zoveel mogelijk regen op te vangen in een voor de gelegenheid aangepaste Mustang cabrio, met een zwembad aan boord om de regen op te vangen...” Je kunt het allemaal (her) bekijken op mm.be. Net zoals de uitdaging van Eric aan de doelgroep (dealers en garagehouder, voornamelijk): zelf Rain Hunters worden en zoveel mogelijk regen opvangen. De handigste deelnemer wint een luxecruise in Noorwegen.

Sebastien De Valck vervolgt: “Op championrainhunters.com konden de deelnemers hun eigen parcours bepalen, langs de Europese steden waar ze zich aan zoveel mogelijk regen konden verwachten gedurende de spelweek. Daartoe konden ze gebruikmaken van de gegevens uit de historische regenmeters van zowat 150 steden. Ze waren allemaal verbonden met een plaatselijk weerstation, zodat we de door elke deelnemer verzamelde hoeveelheid regen perfect konden berekenen.”

De wedstrijd vond plaats van 21 tot en met 25 oktober. Hij werd aangekondigd per e-mail en via DM aan zowat 5000 professionals in acht landen. In totaal namen er 450 moedigen deel. “Dat is een mooi aantal, gezien de doelgroep”, besluit Isabel Peeters. “In december gaat de wedstrijd van start in Italië en in februari 2014 zullen nog andere landen volgen. We overwegen en onderzoeken of we hem niet kunnen openstellen voor het grote publiek.”
Assets :
Credits :