Fr
Close

27/10/19

Brunch

Edito

Magische groenten, door Griet Byl (MM)

Op 10 oktober mocht MM op uitnodiging van VIA zoals de BVAM tegenwoordig heet, lekker gaan lunchen bij het overigens uitstekende Brusselse restaurant Humphrey’s. Natuurlijk was het prettig om onder het genot van het met zorg bereide eten de flink vertegenwoordigde regies off the record het hemd van het lijf te vragen, maar toch was dat niet de reden van ons bezoek.

We waren immers van de partij om te luisteren naar de sympathieke Nederlander Wiemer Snijders die vastberaden een lans kwam breken voor meer fact based thinking in de marketing. Want zelfs (of vooral) in onze tijden van data en technologie durft dat nog wel eens te wensen over te laten.

“Hoe verkoop je meer producten, aan meer mensen, voor meer geld?”, aldus de vraag van Snijders en de rode draad doorheen ‘Eat your Greens’, het boek waarin hij 42 marketingspecialisten hun visie laat uiteenzetten. Normale mensen denken niet vaak na over reclame, merken en marketing, aldus de man. Heel soms doen ze dat echter wel en dan moeten we er als marketeers geen potje van maken. Dat is nochtans wat vaak wel gebeurt. “Ik vind dat we achteruit aan het racen zijn en dat is geen efficiënte manier om je te verplaatsen. We zijn bezig om data en technologie naar onze hand te zetten met het oog op verandering, maar er is slechts een beperkte relatie met ons huidige koopgedrag. We zouden beter nadenken over wat niet verandert, want daar kun je je business op bouwen.”

Een bijzonder verfrissende gedachte, toch? Daarbij raadt Snijders de voor de hand liggende weg van de wetenschap aan. Want die werkt. Het model dat alle marketeers daarbij best voor ogen houden, heeft de vorm van een banaan: “Heel veel mensen doen een kleine duit in het zakje en weinig mensen een grote. Dat is het onveranderlijke patroon in ons koopgedrag”, waarmee hij het belang van light buyers in de verf zette en meteen ook de grootste uitdaging voor elke marketeer duidelijk maakte: “Groeien betekent je customer base uitbreiden.” En omdat mensen, zoals gezegd, weinig aan merken denken, zijn bereik, herkenning en relevantie essentieel. Waarna de Nederlander er een paar grafieken van Karen Nelson-Field bij haalde om de voordelen van de massamedia op een rijtje te zetten.

“In plaats van de volgende marketinghype achterna te lopen, kun je beter je huiswerk maken (je groenten opeten dus) en zien of de feiten wel kloppen. Toch betekent zulks niet dat we uitsluitend moeten inzetten op data”, besloot Snijders. “Het idee dat meer data per definitie tot meer kennis leidt, komt van consultants.” Heerlijk. 10-4, over en out.

Interview

Raf Van Raemdonck (Bubka): "Positieve resultaten boeken voor zijn klanten, da's de mooiste award die een bureau zich kan wensen"

Dit jaar viert Bubka zijn tiende verjaardag. Voor de gelegenheid nam het bureau zijn baseline en zijn brand design onder handen. Tegelijk herzag het zijn doelstelling en wil het meer in de schijnwerpers staan. Medeoprichter Raf Van Raemdonck en associate director Karen Opdecam leggen uit hoe ze dat gaan doen.
 
Hoe is Bubka ontstaan?
Raf Van Raemdonck:
In 2008 namen Michel Laukens, Dirk Malfliet en ik MAD over en doopten dat om tot Bubka. We wilden een bureau bouwen dat zich concentreert op de ROI van zijn klanten.
 
Uiteraard verwijst de naam naar de beroemde polstokspringer Sergueï Bubka die zes keer achter elkaar wereldkampioen werd. Hij was de eerste die innoveerde binnen zijn discipline, door zijn aanloop te analyseren en tot op de millimeter te parametreren. Hij stapte ook over op een langere en hardere stok, waardoor hij beter gekatapulteerd werd. Dat proberen we met onze klanten te doen, door de samenwerking voortdurend te verbeteren en te optimaliseren, meer bepaald wat het traject naar de consumenten betreft, met hun business succes als enige doelstelling. ‘Marginal gains’ of de kunst om zorg te besteden aan details heet dat. Vroeger was dat allesbehalve gebruikelijk in marketing en reclame.
 
Wat voor balans maken jullie op na dit eerste decennium?
We zijn Bubka begonnen met een tiental werknemers. Vandaag zijn we met 22 en hebben we onze omzet verdubbeld. Vanaf het begin zijn we erin geslaagd onze plaats op de Benelux-markt te verwerven. De klanten hebben ons ook gevonden en met de meesten hebben we een lange termijnrelatie opgebouwd. Sommigen zijn al vanaf de start bij ons, zoals het Rode Kruis of Continental Sweets (Lutti).
 
Met andere woorden, als we een relatie met een merk beginnen, blijft die meestal duren, wat elders niet vaak voorkomt. Uit recent onderzoek bij onze klanten blijkt dat ze ons beschouwen als hun ‘Best Kept Secret’. Voor hen is het belangrijker om samen te werken met een bureau dat vooral inzet op menselijke relaties en de businessresultaten van zijn klanten, in plaats van te streven naar zijn eigen eer en glorie.
 
Karen Opdecam: Precies dat gegeven sprak me aan. Al onze medewerkers staan met beide voeten op de grond. Alles draait rond de klant en als de machine eenmaal vertrokken is, volgen de resultaten als vanzelf, zonder dat er ophef gemaakt wordt. Het is fantastisch om als een goed bewaard geheim te worden beschouwd, maar vandaag is zichtbaarheid toch ook belangrijk.
 
Inderdaad. Wat dat betreft, hebben jullie onlangs enkele initiatieven genomen.
We hebben onszelf heruitgevonden. Dat is vitaal in een wereld in beweging. Om de tand des tijds te doorstaan hebben we gekozen voor een nieuwe positionering en een nieuwe belofte: ‘Bubka. Stand out. Grow Strong’ en een nieuw merkimago. Doelstelling is een antwoord bieden op wat de merken en consumenten zoeken in deze tijden van digitale en technologische veranderingen. Altijd met de focus op de klanten.
 
Zoals blijkt uit het werk van Byron Sharpe, telt elk moment en is elk contact met een prospect een gelegenheid om te connecteren. Maar je hebt maar een kans: die moet je grijpen.
 
RVR: We hebben onze visie en onze methodologie verfijnd om impact te kunnen hebben op de manier waarop consumenten hun keuzes maken en in de toekomst hun beslissingen zullen nemen. De media die ze gebruiken, evolueren constant, zowel op technologisch vlak als wat hun gebruik betreft. Daarom hebben we onze methodologie geüpdatet, vertrekkende vanuit een ‘Brand Growth Model’ en doorslaggevende gegevens die hun efficiëntie bewezen hebben tijdens een diepgravende workshop met onze klanten.
 
We hebben ook een samenwerking aangeknoopt met de Antwerp Management School, om onze medewerkers in staat te stellen hun leadership te ontwikkelen. Een future-proof bureau heeft nood aan een team met een talent voor business. Minstens 3% van onze marge wordt systematisch geïnvesteerd in de scholing en opleiding van onze medewerkers.
 
Jullie hebben ook het aandeelhouderschap verruimd en het management versterkt?
Karen kwam zes maanden geleden bij ons als associate director en net daarvoor verwelkomden we Ben Van Asbroeck als creative director en partner. Daarnaast hebben we Mandy Perrone, account manager & digital account supervisor gepromoot. Met het groeiende belang van digitale campagnes, is het cruciaal om onze teams te professionaliseren.
 
KO: Omdat ik de afgelopen tien jaar aan adverteerderskant heb doorgebracht, kende ik Bubka niet zo goed. Dus ik heb het 'best bewaarde geheim' leren kennen en waarderen, maar nu is het de hoogste tijd om meer adverteerders over onze mogelijkheden te vertellen.
 
Wat gaan jullie dan doen om jullie tiende verjaardag in de verf te zetten?
Op 29 november vieren we onze verjaardag in het Fotomuseum in Antwerpen, waar we al onze klanten en medewerkers uitnodigen om de eerste grote overzichtstentoonstelling van de Belgische fotograaf Stephan Vanfleteren te ontdekken. De man wordt dit jaar vijftig. Extra reden tot feest dus.
 
RVR: In 2020 willen we dit soort activiteiten verder ontwikkelen voor onze klanten. Zoals ons laten inspireren door de ondernemer en kunstenaar Arne Quinze. We overwegen ook podcasts, met creatieven uit andere disciplines. Tegenwoordig is het belangrijk om je te laten inspireren, te leren van alle horizonten. Dit alles zal ons in de schijnwerpers zetten en ons helpen om te blijven groeien.
 
De de afgelopen twee jaar is het volume van Bubka bijna verdubbeld. We willen deze groei de komende vijf jaar voortzetten, zowel voor onszelf als voor onze klanten.

Op de foto, van links naar rechts: Dirk Malfliet, Ben Van Asbroeck, Raf Van Raemdonck, Karen Opdecam en Michel Laukens.

Alex Thoré: "Er wordt meer aantrekkelijk werk gemaakt in BTOB"

Op 22 oktober werden in Docks Brussel voor de vijfde keer de BTOB Awards georganiseerd door Media Marketing en We Media uitgereikt. Net voor het piekfijne gala met een gastronomisch diner om u tegen te zeggen, vroegen we juryvoorzitter en presentator Alex Thoré (BUDA.agency) naar zijn indrukken en de lessen voor onze sector.

Dit was de derde keer achter elkaar dat je de jury voorzat, dus je bent ondertussen door de wol geverfd. Wat voor balans maak je op van deze editie?
Een volledig positieve. Er werden opnieuw meer dan 60 cases ingediend en het niveau ligt elk jaar hoger. De dossiers zijn meer gebaseerd op nieuwere marketingtechnieken, met meer aandacht voor personalisatie en automatisatie, op een manier waarover goed is nagedacht, zonder te vervallen in een overdreven segmentatie.

Net zoals vorig jaar werden de meeste dossiers ingeschreven in communicatie. In de categorie Press zagen we een mooi aantal innovatieve impulsen, maar het aantal deelnemers daar kan beslist nog wat aanmoediging gebruiken.

Zie je bepaalde trends in de ingediende cases?
De ingediende cases tonen dat BTOB mee evolueert met de marketing en dus dezelfde trends weerspiegelt, zowel op het vlak van technieken (zoals CRM bijvoorbeeld) en digitalisering, als wat cocreatie betreft. Verder merk je dat storytelling essentieel blijft en zelfs nog sterker vertegenwoordigd was dan de vorige jaren.

Hoe is de jurering verlopen?
Heel vlot. Zoals je wellicht weet, worden de cases in twee fases beoordeel. Tijdens een digitale stemming worden eerst de genomineerden bepaald. Daarna volgt een jurydag: aan de hand van constructieve inhoudelijke gesprekken wordt bepaald welk metaal de genomineerden krijgen. Er was dit jaar veel unanimiteit en een snelle consensus.

De jury reikte niet een, maar twee Speciale Prijzen uit. Hoe komt dat?
Omdat ‘'The Curiosity Click' van Lucy voor Brightfish en ‘Drainphalt - The Cloud Project’ van Gutzandglory voor Willemen Groep precies ex-aequo eindigden. Het zijn totaal andere cases en ze werden bekroond om totaal andere redenen: eerstgenoemde omdat een kleine geniepige creatieve ingreep leidde tot indrukwekkende resultaat en laatstgenoemde omdat het zo’n gedurfde actie was dat ze het prime time nieuws haalde en dat voor een sector waarvan je normaal nooit iets hoort.

Wat onderscheidt de BTOB Awards in feite van de andere?
De exquise kwaliteit en het gastronomische sterrenniveau van het diner (lacht). Alle gekheid op een stokje, alle andere awards zijn B2C. Normaal speelt dat segment altijd een voortrekkersrol ten opzichte van corporate communicatie en toch illustreren de BTOB Awards dat er zeer aantrekkelijk werk gemaakt wordt in businesscommunicatie en vakpers. Dat moeten we blijven valoriseren en stimuleren. Daarom zijn deze Awards belangrijk.

Heb je als doorgewinterde juryvoorzitter tips voor kandidaat-deelnemers?
Kijk naar de winnende cases van de afgelopen jaren en hun inhoud. Laat ze je inspireren voor je marketing. Leer uit vandaag om het morgen nog beter te doen. Dat geldt ook voor ons. Ik voel me jaar na jaar beter gesteund door Marine Catlin (associate director bij Whyte Corporate Affairs, nvdr),als medevoorzitter. Volgend jaar wil ik nog twee stappen vooruit zetten en ambitieus blijven in BTOB marketing, zodat BTOC naar ons kijkt en een voorbeeld aan onze cases neemt.
 

Top news

Intracto Group neemt Be Connect over

Intracto Group meldt (alweer) een nieuwe overname. Deze keer is het de beurt aan Be Connect, het Brusselse social mediabureau dat Nestlé, Beobank, Etam, Undiz, Brico, D'Ieteren, Voo en Brussels Airport tot zijn klanten mag rekenen.
 
Be Connect werd in 2010 opgericht door Sabrina Bulteau en Olivier de Decker (op de foto in het gezelschap van Pieter Janssens, CEO van Intracto Group) die aandeelhouders worden van Intracto. Het bureau telt vandaag 20 experts in strategie en content (social, mobile vide) en performance (social advertising, SEA en digitale affichage).
 
Sabrina Bulteau en Olivier de Decker: "We zijn heel trots dat we voortaan tot de Intracto-groep behoren om onze groei voort te te zetten en onze expertise nog ruimer in te zetten. Het is een nieuwe stap voorwaarts, vooral voor onze klanten. Ze kunnen rekenen op een nog grotere expertise en een nog nauwgezetter team van experts."

Campaign of the week

Ogilvy Social.Lab laat een ballonnetje op voor NGroup

Deze week geven we graag een duwtje in de rug aan een mooi initiatief van NGoup. Dat werd in goede banen geleid door Ogilvy Social.Lab. #BoufféeDeCulture is een steunactie ten voordele van de Belgische cultuursector. Op positieve en optimistische wijze wil ze sensibiliseren voor het belang van cultuur en die laten stralen in het hart van alle Belgen.


In 2020 verloor de cultuursector 319 miljoen; een omzetdaling van 87%. Tegenover deze ongekende situatie voor de sector die door sommigen als niet-essentieel wordt beschouwd, besloot NGroup om niet bij de pakken te blijven zitten en de bezielers ervan een stem te geven, zodat ze hun passie kunnen blijven delen met het publiek.
 
“We hebben Ogilvy Social.Lab gebrieft om ons te helpen op een creatieve en concrete manier de Belgische cultuur te helpen ondersteunen”, aldus Miguel Aguza, marketing director bij NGroup. “We wilden de kracht van onze media ter beschikking stellen om de Belgische cultuur een sterk, positief klankbord te geven. Dat zet de spelers in de culturele wereld in de schijnwerpers en moet tegelijk onze luisteraars inspireren.”
 
Het antwoord van Ogilvy Social.Lab  kreeg vorm via Bouffée De Culture, gesymboliseerd door een ballon, met een reeks interviews die vanaf 1 maart te horen zijn op Nostalgie, NRJ, Chérie en Nostalgie+. Maar er is meer. “Het #BoufféeDeCulture project is veel meer dan een hashtag ”, vervolgt Miguel Aguza. “Het zijn oprechte, soms ongebruikelijke interviews, met een vleugje typisch Belgisch surrealisme, waardoor het publiek en de luisteraars elke dag een andere persoonlijkheid kunnen ontdekken. Naast de audiocapsules die op de radio worden uitgezonden, zullen video's en podcasts het publiek inspireren op de sociale netwerken. Daar kan iedereen zijn eigen portie cultuur tonen aan de hand van de filter die speciaal daarvoor ontworpen werd.”
 
Voorlopig reageerden al niet minder dan 20 artieste en vertegenwoordigers van de cultuursector, onder wie Loïc Nottet, Typh Barrow, Kid Noize en Jean-Luc Fonck enthousiast op de uitnodiging van NGroup en Ogilvy Social. Lab. Dat deed om te beginnen creatief Bill Bilquin, zelf kunstenaar en geen onbekende bij de liefhebbers van improvisatie, die samen met Pieter DeLange het concept uitwerpte. “Het is huisgemaakt en dat is prima”, zegt hij. “Het versterkt des te meer het idee en vooral de oprechtheid van de antwoorden recht uit het hart. Niet alles is even ernstig, we wisselen zware en lichtere kost af. Het interview met Jean-Luc Fonck is een goed voorbeeld. En dan is er ook nog de ballon die elke geïnterviewde vóór het interview moet opblazen voordat hij de lucht laat ontsnappen. Zo wil het bureau de frisse wind symboliseren die cultuur vertegenwoordigt in de samenleving. Dat lijkt misschien een simplistisch ideetje, maar uiteindelijk heeft het een heel universele kant, die me persoonlijk erg heeft geraakt. En iedere keer deed het de geïnterviewde op zijn minst.”
 
“Met #BoufféeDeCulture willen we op onze optimistische en toegewijde manier bijdragen tot de ondersteuning van de cultuur in ons land”, besluit Marc Vossen, de CEO van NGroup. “We beschouwen het als onze missie om ons lokale culturele ecosysteem aan te moedigen en te promoten via alle mensen die het bezielen en er hun leven aan wijden: acteurs, actrices, dansers, technici, decorbouwers, muzikanten, ontwerpers, kostuumontwerpers, enz. We geven ze het woord, ten eerste om hun duidelijk te maken hoeveel we om hen geven; ten tweede om onszelf eraan te herinneren dat kunst essentieel is in ons leven om ideeën te verspreiden en ons open te stellen voor de anderen.”

Assets :
Credits :
  • Client : NGroup
  • Contacts : Miguel Aguza, Laure Di Francesco, Alexandra Lambrechts, Sophie Evrard, Gaëlle Leys
  • Agency : OGILVY SOCIAL.LAB
  • CD : Gregory Ginterdaele
  • Creation : Bill Bilquin
  • Creation : Pieter De Lange
  • Creation : Clémentine Bailly
  • Account Team : Sabrina Schuller, Louka Vandenberghen, Christophe Crasselts
  • Strategy : Emmanuel van ben Brule
  • Design : Xavier Vanderplancke

Zoom

Seen from Space: En als Telenet uiteindelijk Voo zou overnemen?

Telenet-CEO John Porter liet zich onlangs in L’Echo uit over zijn vele mislukte pogingen om Voo over te nemen. Tegelijk wacht Telenet nog steeds op een antwoord op zijn overnamevoorstel met betrekking tot Brutélé. Als onbetwiste leider op de Vlaamse tv- en vaste internetmarkt, zijn deze twee aankopen uiteraard cruciaal voor de operator om een plaats te veroveren die aansluit bij zijn ambities op de Franstalige markt. Ondanks de overname van SFR België is Telenet nog niet aanwezig in heel Brussel (6 grote gemeenten zijn nog steeds Voo-territorium) en zijn aanwezigheid in Wallonië is bijna onbestaande, terwijl grote rivaal Proximus in het hele land actief is.

Om de vraag in de titel te beantwoorden, is het moeilijk om recente en vergelijkbare cijfers te verkrijgen, omdat jaarverslagen vaak de meest betrouwbare bronnen zijn. Als we ons baseren op de BIPT-cijfers van 2018, hoe zou de markt eruitzien als Telenet zijn zin kreeg en erin slaagde om Voo en Brutélé te kopen?

Op de tv-markt zou dit de twee belangrijkste spelers in Wallonië zij aan zij brengen, maar het leiderschap van Proximus in Brussel zou echter niet in het gedrang komen. Op nationaal niveau zou dit de leiderspositie van Telenet versterken; de operator is al marktleider dankzij zijn zeer sterke penetratie in het noorden. Als Telenet die de Franstalige markt betreedt, zou het de technologie van de targeted advertising kunnen introduceren, iets waarvoor Voo niet klaar lijkt, en zo deze veelbelovende vorm van tv-innovatie in het zuiden van het land kunnen stimuleren.

Op de markt voor vast internet zou de overname van Voo geen afbreuk doen aan het sterke leiderschap van Proximus, noch in Wallonië noch in Brussel. Anderzijds zou dit het leiderschap van Proximus op nationaal niveau doorbreken. Kortom, er zou een situatie ontstaan waarbij de twee belangrijkste spelers 90% van de taart min of meer billijk zouden delen. Op voorwaarde dat er voor de rest niets verandert. Uiteraard zullen de cijfers voor 2019 nieuwe evoluties vertonen (ook al zijn die meestal traag en niet spectaculair), maar niet alle Voo-abonnees zouden per se overstappen naar Telenet (zoals het geval was met SFR) en hoe zit het met eventuele nieuwe spelers?

Seen from Space: Podcast, global vs local?

Als je twijfels hebt over het succes van de podcast, althans in termen van bekendheid, probeer dan Google Trends: in iets minder dan 4 jaar tijd werd de term populairder dan ooit in 2019. Dat geldt helemaal tijdens dit tweede semester. En deze opmerking is volledig van toepassing op de Belgische resultaten.

Ook elders doet de podcast het goed: “Bijna een kwart van de burgers luistert nu naar podcasts”, aldus het Franse Mediametrie. Voor onze buren in het Verenigd Koninkrijk is de podcast enkele jaren geïntegreerd in een ‘Total Audio’ studie bij iets meer dan 2.000 respondenten die al bevraagd werden als onderdeel van de RAJAR-enquête over het radio luisteren. Dit MIDAS-onderzoek heeft zojuist zijn recentste cijfers gepubliceerd. Die gaan over juli en augustus en vertellen ons dat het wekelijkse podcastverbruik ten opzichte van het voorgaande jaar met 4 punten is gestegen tot 17%.

Podcasts vertegenwoordigen ondertussen 4% van de totale audio, een bescheiden maar ongeëvenaard niveau. Er is een aanzienlijke overconsumptie bij jongeren, maar niet bij de allerjongsten: we hebben het over 25-34 jaar. Deze professionele "starters" waarderen waarschijnlijk het gebruiksgemak "altijd en overal". Maar niet noodzakelijkerwijs op 'elk apparaat': het is de smartphone die door de jaren heen de koning van de podcast is geworden.

In België meldt de CIM Radio-studie ons een penetratie van minder dan 7% voor het hele Koninkrijk. Dat is minder dan in 2018. Maar het leeftijdsprofiel van podcastgebruikers in ons land is natuurlijk vrij vergelijkbaar met dat van het Verenigd Koninkrijk: de 25-34-jarigen zijn ook bij ons de ‘gulzigste’ consumenten.

MM’s Choice

Ewoud Van der Heyden aan het hoofd van de marketing van BMW Belux

Ewoud Van der Heyden die tot dusver general manager was van Mini Belux, wordt marketingdirecteur van BMW Belux. Aldus neemt hij de fakkel over van Lies Eeckman die deze post sinds iets meer dan een jaar bezette en de groep verlaat.
 
Ewoud Van der Heyden begon zijn carrière bij BMW in 1998 als marktanalist. In 2004 werd hij verantwoordelijk voor het departement productmarketing en marktanalyse, een functie die hij bezette tot in 2011. Daarna werd hij benoemd tot regional sales manager. Begin 2015 werd hij manager BMWi en later dat jaar werd hij benoemd tot general manager van Mini.

De Activists van Tramway21 lanceren aanbod rond duurzame communicatie

Na een lange reflectiefase kondigt Tramway21 de lancering aan van The Activists Department. De bestaansreden van de nieuwe structuur is het bieden van expertise aan bedrijven, meer bepaald bij de begeleiding van hun transitie naar duurzaamheid door middel van eerlijke en transparante communicatie. De doelstelling is om duurzame bedrijven helpen zich te differentiëren door in de communicatie te focussen op hun impact op de samenleving.

The Activists Department werd opgericht door en staat onder leiding van Marco Calant (eveneens medeoprichter van Tramway21), de creatief François Daubresse (ex-CD van TBWA en Duval Guillaume onder andere) en Julien Den Doncker, sustainable graphic designer.
 
“There is no business to be done on a dead planet, dat is ons credo, ons vertrekpunt”, aldus Marco Calant. “Dit zit in het dna van Tramway21 sinds de oprichting elf jaar geleden, maar ons discours werd niet altijd begrepen. Duurzaamheid maakte destijds geen deel uit van het bedrijfsmodel van merken. Maar de situatie is veranderd. Duurzame ontwikkeling is een reëel gegeven geworden voor een bedrijf, het is zelfs een verplichting. De vraag is er en er zijn nieuwe regels ontstaan ​​onder leiding van de Verenigde Naties en het grote publiek.”
 
François Daubresse voegt toe: “Voor een creatief is dit een echte zegen. Met duurzaamheid is er eindelijk iets concreets te vertellen. Met gevoel en vooral met gezond verstand. Een merk dat hier het voortouw in wil nemen, zal zijn volgers sneller zien groeien dan een merk dat dit niet doet. En dat zal een onvermijdelijke impact hebben op human resources en betrokkenheid bij de consument en investeerders.”

"We zijn van eenvoudige jaarrapporten rond duurzame ontwikkeling geëvolueerd naar echte campagnes, zowel interne campagnes, PR als campagnes voor het grote publiek”, besluit Julien Den Doncker. “Voor mij is het heel interessant om te kunnen rekenen op een grotere structuur. Er komt meer vraag naar dit soort campagnes en projecten worden alsmaar belangrijker."

Het trio benadrukt dat The Activists Deptartment niet het nieuwe Tramway21 wordt, maar wel een nieuwe vestiging om aan een nieuwe behoefte te voldoen, met een nieuwe aanpak en diensten. “Natuurlijk draait het nog steeds om advies, strategie en communicatie. Maar de doelstellingen en de middelen zullen anders zijn.”

LDV United poetst al zingend zijn tanden voor CM

LDV United maakte een lied voor Ben de Bever, de mascotte van CM die kinderen motiveert om hun tanden te poetsen. Het lied werd geschreven door het Antwerpse bureau en samen met het Geluidshuis gecomponeerd. Het nummer duurt net zo lang als de tijd die nodig is voor een correcte poetsbeurt, twee minuten om precies te zijn.

Om het lied te promoten werd een DM naar 35.000 gezinnen met kindjes van zes gestuurd. Op de kaart prijkte een sticker met daarop een QR-code. Daarnaast kregen alle ouders met kinderen tussen de zes en tien jaar dezelfde boodschap in een mail waar ze een gratis sticker met de QR-code konden bestellen. De bedoeling is die te scannen telkens je kinderen zich voorbereiden om hun tanden te poetsen. Voortaan wordt de kaart elk jaar naar alle Vlaamse kindjes van zes jaar oud verstuurd.

LDV United lanceerde eveneens een ‘tandenpoetsen challenge’ op TikTok, de populaire app die al meer dan 700 miljoen jonge gebruikers telt.

Quick vertraagt in de herfst met Happiness

Oktober en november zijn de maanden met de hoogste ongevallencijfers als gevolg van het winteruur, gladde wegen en kortere dagen. Redenen genoeg voor Happiness om Quick aan het werk te zetten, meer bepaald om bestuurders eraan te herinneren dat ze trager moeten rijden. De fastfoodketen verving daartoe ‘Quick’ door ‘Slow’ op het naambord van twee restaurants (in Wilrijk en Herstal). De locaties werden gekozen op basis van hun ligging langs twee drukke snelwegen. Fans van Quick kunnen de tijdelijke naamsverandering nog bekijken tot en met 2 november. De actie wordt ondersteund door een digitale campagne.