SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Birgit Heymans (Manager, EFFIE Belgium): "Het Effectiveness Forum zorgt voor toegevoegde waarde"

Maandag 18 Mei 2015


Birgit Heymans (Manager, EFFIE Belgium):
Sinds meer dan 25 jaar bekronen de EFFIE Awards creatieve ideeën die hun efficiëntie bewezen hebben. Daarmee is het een van de meest prestigieuze prijzen die er binnen de sector te winnen vallen. Dit jaar breiden de organisatoren – de UBA, Stima en de ACC - het evenement uit met een volwaardig Forum rond Effectiveness. Tekst en uitleg door EFFIE Manager Birgit Heymans.

Op 16 juni worden in Bozar alweer de gegeerde EFFIE Awards uitgereikt, maar voor de eerste keer wordt de ceremonie voorafgegaan door een forum. Vanwaar dit initiatief?
Toen ik drie jaar geleden de dagelijkse leiding over de EFFIE Awards nam, heb ik me om me in te werken over de merkwaarden gebogen. Ik ben zelfs naar New York gevlogen om te gaan praten met de voorzitter van de worldwide organisatie en zo de essentie te distilleren. EFFIE staat voor ‘rewarding ideas that work’ en dat is wat we tijdens de ceremonie ook doen: de winnaars vieren. Om het evenement naast zijn feestelijke dimensie en netwerkgelegenheid een extra inhoudelijke meerwaarde te geven, beleggen we vanaf dit jaar ook een forum en debat in samenwerking met de UBA, Stima en de ACC.

Wat staat er op het programma?
We starten om 16u en we verwelkomen drie prestigieuze sprekers die elk vanuit hun specialisme komen praten over het veld tussen creativiteit en effectiviteit, twee noodzakelijke elementen om een merk te doen werken. Research consultant Peter Field geeft de aftrap en vraagt zich af hoe effectief een creatieve campagne is of kan zijn. Hij buigt zich over deze correlatie op basis van het Gunn Report en de IPA Effectiveness Awards. Daarna komt Pieter Goiris, de CEO van Boondoggle, het hebben over de impact van digitale disruptie op elke sector. Hij onderzoekt of de communicatie- en mediabureaus zoals we ze vandaag kennen 'Agents for Change' kunnen voor adverteerders en op die manier blijven bijdragen tot het succes van merken. Tot slot buigt AB Inbev-topman Eric Lauwers zich over de plaats van de consument in dat proces van effectiviteit en creativiteit. Ook Christian Van Thillo (CEO van De Persgroep) zal van de partij zijn.

Na de bijdragen van dat trio volgt er een debat.
Inderdaad. EFFIE-juryvoorzitter Joëlle Libermann (Egérie Research) zal dat modereren. Samen met de eerder genoemde sprekers analyseert ze de noodzaak van creativiteit in de huidige druk beconcurreerde merkomgeving. Vervolgens mogen de deelnemers stoom afblazen en volgen om 18u30 een drink met daarna het walking dinner. In tegenstelling tot de vorige jaren wordt er de innerlijke mens dus versterkt voor de start van de prijsuitreiking. Die start om 20u en wordt gepresenteerd door Francesca Vanthielen in duo met Patrick Weber. Om 21u is het dan tijd voor het dessert en kan iedereen volop networken.

Hoe wordt jullie initiatief ontvangen door de rest van het vak?
We kunnen rekenen op de steun van de meeste vakverenigingen, zoals de CCB, GRP, Febelmar en de BMMA. Ze verzorgen mee de promotie bij hun leden en hebben een voordeeltarief uitgewerkt voor hun leden. Je kunt trouwens inschrijven voor enerzijds het forum, diner en de ceremonie of anderzijds enkel het diner en de ceremonie.

Momenteel worden de ingediende dossiers klaargemaakt voor de jurering die op 20 mei plaatsvindt. Een eerste balans?
Het is nog te vroeg om echt in detail te treden, maar we zijn in elk geval zeer tevreden met het aantal inschrijvingen. Er werden 23 cases ingediend. Twintig daarvan zijn volledig Belgisch en drie zijn gebaseerd op internationale insights. Dat onderscheid is nieuw sinds dit jaar en hebben we ingevoerd omdat de middelen soms verschillen en we iedereen binnen zijn eigen context willen beoordelen. Verder vertonen de dossiers een prima mix van alle sectoren. Er zijn ook drie mediacases ingediend en voor het eerst hebben ook twee mediabureaus rechtstreeks een dossier ingeschreven, iets waaraan we hard gewerkt hebben. Om alvast een idee te krijgen, kun je een kijkje nemen op www.effiebelgium.org, waar je de volledige shortlist vindt.



ARCHIVE / AWARDS

JOBS


INTERVIEW

Rob Flaherty (Ketchum):

Rob Flaherty (Ketchum): "De jacht op talent en change management zijn de twee grootste uitdagingen van nu"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier