SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Kinderen koning, door Vincent Pelerin (Market Intelligence Group Head, Space)

Woensdag 29 April 2015


Kinderen koning, door Vincent Pelerin (Market Intelligence Group Head, Space)
De tijd dat kinderprogramma’s enkele ad hoc uurschijven in de algemene programmaroosters toegewezen kregen, ligt ver achter ons. Op 1 maart trad Disney Junior in de horodatage toe tot de toch al lange lijst van Nederlandstalige themazenders die zich uitsluitend tot kinderen richten. In het noordelijke landsgedeelte zijn dat er nu acht in de CIM TV-studie, een ruime keuze dus voor de kijkertjes en de tv-planners. Toch zijn kinderen de meest bescheiden televisieconsumenten die er bestaan.
 
Op televisie worden onder kinderen de 4- tot 14-jarigen verstaan; dat is echter de meest heterogene groep die je je kunt voorstellen. Tussen de geritualiseerde en door de ouders gecontroleerde televisie bij de allerkleinsten en de televisie bij pubers is er natuurlijk een hemelsbreed verschil, zowel wat de inhoud als wat het volume betreft. De 4- tot 9-jarigen zijn trouwens de voornaamste leveranciers van contacten binnen de groep van 4- tot 14-jarigen.
 
Hoe evolueert het televisieverbruik van de Vlaamse kinderen? De CIM-studie meet alsmaar meer verschillende vormen van televisiegedrag, maar de enige basiseenheid die we op lange termijn kunnen volgen – live kijken zonder guests – gaat duidelijk achteruit: met ongeveer 25% in vergelijking tot halfweg de jaren 2000. Toch zitten kinderen nog altijd evenveel voor de televisie als vroeger. Het verschil wordt opgevuld met andere vormen van televisieconsumptie: TSV (beperkt bij kinderen), DVD/BluRay, VOD, spelconsoles,… Deze evolutie houdt geen rekening met guest viewing, een fenomeen dat altijd bestaan heeft, maar pas sinds 2013 gemeten wordt. De 4- tot 14-jarigen zijn echter kampioen inzake guest viewing. In 2014 vertegenwoordigde het 18% van het totale kijkvolume.
 
Samengevat kunnen we stellen dat er alsmaar meer zenders zijn, net zoals alsmaar meer manieren waarop het televisiescherm gebruikt wordt, maar de toegekende tijd blijft ongewijzigd (zonder guests). Het is daarentegen wel duidelijk dat de tijd die aan schermen besteed wordt toeneemt, aangezien televisie in concurrentie staat met tablets, laptops en smartphones.
 
Verder verandert er weinig: Dat geldt bijvoorbeeld voor de gehechtheid aan en het vertrouwen in de VR. Zo blijft Ketnet met ruime voorsprong de grootste kinderzender van Vlaanderen, al vele jaren goed voor 25% van het kinderbereik. Anderzijds kijken kinderen niet alleen maar naar kinderzenders, ook niet overdag. De commerciële kinderzenders nemen al bij al minder dan de helft van het TTV-bereik van de 4-14-jarigen voor hun rekening. Het gros gaat naar de twee Amerikaanse giganten (Nickelodeon en Disney) en de lokale reus Medialaan via VTMKZOOM. Met 42 bruto reclamebestedingen op alle Nederlandstalige kinderzenders samen in 2014 (ongeveer 4% van de televisiebestedingen in het noorden), is de interesse van de adverteerders duidelijk. Maar gezien het aantal spelers rond de tafel, valt de taart uiteindelijk eerder klein uit. 

Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / MEDIA - AUDIOVISUAL

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Google DNI: een charmeoffensief van meer dan 150 miljoen euro  


Nog tot en met 11 juli kunnen Europese uitgevers opnieuw een subsidiedossier met betrekking tot nieuwsinnovatie indienen bij Google. Dan loopt de tweede inschrijvingsronde van het Google Digital...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier