SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Columns vanop de straathoek: 20 jaar in het leven van een medium, door Pierre-Alain Turbang, managing director Outdoor Services

Donderdag 16 April 2015


Columns vanop de straathoek: 20 jaar in het leven van een medium, door Pierre-Alain Turbang, managing director Outdoor Services
Twintig jaar! Wat vertegenwoordigt 20 jaar in het leven van een medium in een wereld die pijlsnel evolueert? En wat valt er te vertellen over 20 jaar dynamisme van een medium dat geboren werd als affichage, evolueerde naar ‘out of home’, ‘digital out of home’ en sinds kort ‘interactive digital out of home’?
 
Twintig jaar geleden omvatte affichage “80.000 panelen, 30 gespecialiseerde bedrijven, 50 types dragers” en konden we zonder blozen spreken over “een groeiende complexiteit in de affichagesector van ons land”. Hoe kunnen we OOH dan twintig jaar later omschrijven?
 
De spelers op de Out-of-Home markt van de grote formaten hebben een concentratiebeweging ondergaan en het panelenpark is minder dicht in aantal, maar van een ontegensprekelijk betere kwaliteit. De frontale concurrentie in 2m² is toegenomen en telt meer zijden, om ofwel beter dekkende ofwel doelgerichtere netwerken te kunnen aanbieden en zo beter te beantwoorden aan alle soorten verwachtingen van de adverteerders. Tegelijk blijft de kwaliteit van de infrastructuren gegarandeerd. De 20m² kreeg het gezelschap van de 8 en 10m², terwijl de 36 en 16m² rekening moesten leren houden met de 38 en 21m². En dan was er nog de ‘boom’ van de ‘ambient’ media. Bij bepaalde formaten moesten de papieren affiches plaats ruimen voor zeilen en de retro-verlichting neemt verder uitbreiding: het illustreert meer dan ooit dat er geen toegevingen worden gedaan op de kwaliteit van OOH.
 
Het CIM van zijn kant herzag de basis van het affichageonderzoek en paste het beter aan op de noden van onze tijd, door meerdere verplaatsingswijzen te integreren, de verkeersgegevens te verfijnen en de bereikcijfers beter te definiëren, om te komen tot een ‘OOH GRP’ dat door de afficheurs gekalibreerd kan worden in performante netwerken met een interessante kost per contact.
 
Naast de onmisbare notie van GRP maakte Out-of-Home ook een begin met zijn geleidelijke transformatie naar de digitale wereld. Daar zal de efficiëntie van een campagne binnenkort gedeeltelijk gemeten worden door het aantal interacties met de voorbijgangers, door het aantal QR-codes dat wordt ingescand met een smartphone of het aantal downloads van apps die de link moeten leggen tussen merk en consument.
 
Maar los van de toenemende kwaliteit van de OOH-kanalen, de verfijning van de bereikmeting, de geleidelijke maar onafwendbare opmars van de digitale schermen buiten, het groeiende aantal mogelijke interacties met de consumenten, wat zal de volgende doorbraak worden? Als we kijken naar wat in de andere grote wereldsteden gebeurt, ziet het ernaar uit dat OOH, mede dankzij de technologie en de kwaliteit van de digitale schermen, op het punt staat alsmaar grotere structuren met steeds meer impact aan te bieden in de steden zelf, waarbij impact belangrijker zal zijn dan nationale dekking.
 
Laten we hopen dat een gunstigere wetgeving een duwtje in de rug geeft om van OOH (opnieuw) een zuiver impactmedium te maken en een extra pijl aan zijn boog toe te voegen, zoals ook gebeurde de afgelopen twintig jaar die bijzonder dynamisch waren, iets wat meer dan ooit kenmerkend is voor Out-of-Home in België.
 
 
 



ARCHIVE / MEDIA - OOH

JOBS


INTERVIEW

Jason Romeyko (Serviceplan):

Jason Romeyko (Serviceplan): "Merken worden gemaakt door consumenten via hun conversaties"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier