SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

De Zeven Hoofdzonden en de Tien Geboden, door Chris Van Roey

Woensdag 1 April 2015


De Zeven Hoofdzonden en de Tien Geboden, door Chris Van Roey
WFA (World Federation of Advertisers) en 'We are Social' analyseerden recentelijk een massaal aantal Twitter boodschappen over het onderwerp 'adverteren'. Het goede nieuws: er waren in het voorbije jaar meer positieve (3 miljoen) dan negatieve (2 miljoen) boodschappen op Twitter over dit onderwerp. Anderzijds vormen het aantal negatieve boodschappen reden genoeg om eens verder in te zoomen op de inhoud ervan. Gedurende 6 maand werden 670.000 negatieve twitter-feeds opgevolgd. Daarvan waren 53% originele berichten, 37% retweets en 10% antwoorden op berichten.

Uit het onderzoek komen 7 relevante thema's naar voor:

1)    De anti-reclamejongens. Een groot deel van de tweets komt van mensen die een generieke afkeer hebben van reclame. De alomtegenwoordigheid van reclame, de frequentie, de lengte van reclameblokken op tv en de context waarin advertenties geplaatst worden zijn de voornaamste bronnen van ergernis in deze groep.
2)    Onderbreking. De onderbreking van tv-programma's met een inhoud van 'hoge intensiteit' zoals actie, drama, shows en live sportevenementen wordt als irriterend ervaren.
3)    Ongerijmdheid. Te veel merken kiezen nog steeds het verkeerde moment en/of het verkeerde doelpubliek voor hun boodschappen. Anderzijds wordt ook de permanente 'retargeting' van boodschappen op Internet ernstig (en terecht) bekritiseerd.
4)    Teleurstelling. Consumenten verwachten dat merken de waarheid vertellen, en niets dan de waarheid. Foutieve en bedrieglijke reclame wordt vandaag trouwens onmiddellijk en onverbiddelijk afgestraft via de sociale media.
5)    Herhaling. Het steeds maar herhalen van dezelfde commercials werkt eveneens irriterend. Zelfs de beste verhalen verliezen hun kracht wanneer je ze reeds verschillende malen gehoord hebt.
6)    Te persoonlijk. Doelgroepgerichte online reclame is bedoeld om efficiënt en effectief te zijn, maar het blijkt dat diezelfde reclame vervelend wordt wanneer ze te persoonlijk wordt. En zeker wanneer de targeting dan nog foutief gebeurt. Goede algoritmes zijn wellicht één van de grote uitdagingen voor addressable advertising.
7)    Kwaliteit. Te veel advertenties zijn gewoon zwak, onvoldoende creatief en vervelen consumenten. Merken moeten kwaliteit verkiezen boven kwantiteit.

Ook al lijken deze zeven 'hoofdzonden' vrij evident, toch komen ze blijkbaar nog steeds vaak voor. Indien we ons vakgebied een betere reputatie willen bezorgen zijn deze valkuilen belangrijke elementen om permanent mee rekening te houden. Consumenten erkennen dat advertenties helpen om inhoud te subsidiëren, maar zij verwachten van marketers dat zij een inspanning doen om minder te irriteren.

Deze studie en het culpabiliserend thema van de hoofdzonden inspireerden me -met een vette en wellicht irriterende knipoog naar mijn vroegere opvoeders bij de Paters Passionisten- in een pseudo-religieus moment tot het herschrijven van de 10 geboden:

Bovenal bemin uw klant.
Onderbreek niet ijdel, maar creëer een band.
Heilig steeds het juiste moment.
En richt uw boodschap naar de juiste consument.
Bedrieg niet, geef geen ergernis.
Doe nooit wat teveel herhaling is.
Vlucht foutieve personalisatie.
Maar ook teveel retargeting en automatisatie.
Wees steeds creatief en vermijd banaliteit.
En begeer immer de beste kwaliteit.


Ach in stenen tafelen zullen we ze nog niet beitelen. En evenmin zullen we ze op wintersport van de berg afrollen. Maar misschien is dit wel een bescheiden maar goede extra checklist voor uw volgende ongetwijfeld succesvolle campagne?

Reacties steeds welkom op chris@thehouseofbrands.be



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY

JOBS


INTERVIEW

Nigel Hollis: prominentie, betekenis en innovatie

Nigel Hollis: prominentie, betekenis en innovatie



DOSSIER  



AMMA 2017: de gouden cases  


Het palmares van de AMMA 2017 die georganiseerd worden door de GRP en de steun genieten van de UMA, wordt overheerst door Space, verkozen tot Mediabureau van het Jaar, PHD Media (2 Gold + 1 Silver...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


BOA 2017: de Gouden Cases en de Specials  


De jury’s van de Best of Activation van de ACC, waaronder de adverteerders- en creatieve jury die respectievelijk voorgezeten werden door Nele Baeyens (Head of Marcomms TV, Medialaan) en Sébastien...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Jyske Bank: het mediabedrijf met zijn eigen bank  


Het Deense Jyske Bank heeft sinds 2008 een eigen tv-studio en een eigen redactie, waarmee het dagelijks financieel-economisch nieuws maakt voor Jyske Bank TV. Acht jaar later is de zender in...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier