SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Een nieuwe rol voor het reclamebureau, door Tim Driesen (Bringme)

Vrijdag 20 Maart 2015


Een nieuwe rol voor het reclamebureau, door Tim Driesen (Bringme)
Reclamebureaus zijn geen reclamebureaus meer. Maar creative agencies, dat wist u al. Het aantal aangeboden diensten neemt jaar na jaar toe. Zelfs inkomsten en winst zijn minder afhankelijk van pure reclame dan ooit tevoren. Veel adverteerders weten niet goed meer waar ze hun geld op moeten inzetten. Die onzekerheid wegnemen, dat is wat full service agencies doen. En dat doen ze goed: de geïntegreerde aanpak was lang de redding voor creative agencies. 
 
‘Was’, want ondertussen is die periode van onzekerheid bijna voorbij en slaat de onzekerheid over op de reclamebureaus. Reclame is zijn monopolie op impact namelijk voorgoed kwijt. En marketing managers beseffen ze dat ze eigenlijk hun job uit handen geven als ze zo’n full service agency zijn ding laten doen. De nieuwe generatie marketing professionals is opgegroeid in een digitale wereld met de keuzechaos die daarbij hoort. Zij willen zelf merken bouwen en weten dat hun job er nu net uit bestaat om keuzes te maken. Om minder geld uit te geven, én het uit te geven aan de juiste dingen. Dus spelen ze met deze vraag: wegen de redenen om te kiezen voor een reclamebureau nog op tegen de prijs? Tja, moeilijke vraag. Wat is de rol van een reclamebureau vandaag eigenlijk? 
 
Jarenlang is de reclamewereld de bondgenoot geweest van de nieuwe merken. Lanceringscampagnes zetten merken op de kaart. Denk maar aan de vele merken die groot geworden zijn met reclame zoals Coca-Cola, Volkswagen en Nike. Hun imago werd gebouwd met reclame. En de concurrentiestrijd werd gestreden met gelijke wapens … in handen van de reclamebureaus. Denk Mc Donalds vs. Burger King of Pepsi vs Coca-Cola, om twee klassiekers te noemen. Het resultaat: een reclamewedloop die tot op de dag van vandaag voortduurt. 
 
De sterke merken van vandaag aan de andere kant worden gebouwd zonder reclamebureau. Kijk maar naar Tesla, Über, Airbnb, enzovoort, je kent ze wel. Ze communiceren meer, maar ze houden de touwtjes zelf in handen. Het product blijven verbeteren is belangrijker geworden dan laagjes vernis aan te brengen. Daarbij komt nog dat deze merken pas echt profiteren van de globalisering. Dus als ze al eens een beroep doen op een reclamebureau - dat niet Vice of Buzzfeed is - dan is dat per definitie niet in België. Nee, de toekomst van de reclame-industrie, zeker in een klein landje als het onze, ligt niet bij deze aantrekkelijke merken. 
 
Waar dan wel? Reclamebureaus zijn de beschermers van de klassieke industrieën geworden. De nieuwe rol van de reclame-industrie is er eentje met een been in het verleden en een in de toekomst. Gezien haar rijke geschiedenis is dat niet eens zo onlogisch. De strijd die gestreden moet worden, is er dan ook eentje op leven en dood. Nu na Tesla, ook Apple auto’s gaat bouwen, zullen de reclamebureaus van Volkswagen, Toyota en BMW hun handen vol hebben om consumenten van achter het stuur van die disruptieve merken te houden. Of om ervoor te zorgen dat mensen nog via Thomas Cook op reis gaan in plaats van via Airbnb te boeken. Of de taxi te nemen in plaats van Übermenschen te worden. Een voorbeeld dat ik niet geheel toevallig uitkies. Maurice Lévy zei onlangs in een interview met Business Insider dat Publicis in 2015 terug op groeischema zal zitten als ze erin slagen klanten te helpen om niet ‘Uberized’ te worden. Exactly my point.
 
Een goede of een slechte evolutie? Aan u om dat uit te maken. Een uitdaging is het in elk geval. Hoe overtuig je namelijk de nieuwste generatie creatievelingen om te vechten voor oude industrieën, terwijl ze opgroeien met de nieuwe?
 
Ach, gelukkig is ook dat cyclisch. 

Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier