SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Emmanuel Goedseels (Whyte): "PR staat per definitie voor dialoog"

Maandag 9 Maart 2015


Emmanuel Goedseels (Whyte):
Om de twee jaar benoemt het BPRCA (het genootschap van bureaus voor public relations en public affairs) een nieuwe voorzitter. Deze keer werd Emmanuel Goedseels, de medeoprichter van Whyte Corporate Affairs, unaniem verkozen als opvolger van Jean-Léopold Schuybroek (oprichter van Interel). Een mooie aanleiding voor een gesprek.

Net als marketing en reclame maakt de PR-sector momenteel een diepgaande evolutie door. Hoe ga je die aanpakken gedurende je tweejarige mandaat?

Alle communicatiedisciplines hebben een radicale verandering ondergaan sinds de doorbraak van de sociale media. Er heeft altijd een fundamenteel verschil bestaan tussen reclame en public relations. Tot dusver was reclame in vele gevallen one-to-one communication, terwijl public relations per definitie stond voor dialoog. De sociale netwerken hebben gemaakt dat iedereen nu actief is in dialoog-modus. Aan reclamezijde heb je accounts en creatieven, aan PR-zijde consultants, maar ze zijn actief op hetzelfde terrein, behandelen dezelfde soort vragen, maar wel op een totaal andere manier. Wat ons als PR-specialisten momenteel sterk bezighoudt, is de kwestie van onze plaats in de business. We willen een brug slaan tussen PR en alle andere communicatiedisciplines, marketing inbegrepen, het lijkt ons evident. Wereldwijd zie je een trend naar minder segmentatie, maar binnen de Omnicom-groep zijn bijvoorbeeld nog zijn alle PR-bureaus gegroepeerd in een pool ‘diversified agencies’.  Daarnaast merk je in België dat er veel grote internationale bureaus gevestigd zijn die niet echt actief zijn in ons land maar wel in Brussel als hoofdstad van Europa, op een paar uitzonderingen zoals Ogilvy en Porter Novelli na. Tegelijk zit het gros van de Belgische business geconcentreerd bij enkele grote puur Belgische bedrijven en parallel ontstaan er nogal wat ‘boetiekbureaus’: kleine structuren van een of twee mensen die meestal in een enkele PR-discpline actief zijn, voornamelijk in persrelaties. Die evoluties zijn niet zonder impact voor onze vereniging en houden in we de criteria voor het membership zouden moeten aanpassen om representatief te blijven voor de sector.

Je wilt ook de community voor jullie evenementen vergroten.

Dat klopt ja. Nogal wat jonge consultants creëren events onder elkaar; ook met hen willen we in contact komen. Daarnaast is er 3C, de vereniging van PR-vakmensen van bedrijven en bureaus.  We organiseren al een aantal gezamenlijke initiatieven (zoals de IBIS Awards), maar we willen binnen de BPRCA ook een grotere gemeenschap creëren, met meerdere vormen van membership die bijvoorbeeld andere formules hanteren voor de bureaus en de onafhankelijke PR-adviseurs. We zijn nog te veel een vereniging van CEO’s: we willen alle niveaus betrekken, dus ook de seniors en juniors. Dat kan onder andere door onze opleidingen open te stellen voor alle geïntereseerden. Dan kunnen we ook meer initiatieven nemen en ze beter structureren.

Wat staat er de komende maand zoal concreet op het programma?

De BPRCA Academy, tien keer per jaar. Die staat open voor leden en niet leden.  Onderhandelingen met 3C over een jaarlijks evenement in het najaar, een dag met Belgische en internationale thema’s. Ons discours meer emotie meegeven: we hebben ons te veel beperkt tot ratio. De banden met onze internationale collega’s nauwer aanhalen (bijvoorbeeld de Nederlanders van de VPRA) en we peilen bij de Fransen: om business partnerships te sluiten, best practices op te stellen,… Vandaag zijn er geen fundamentele principiële gevechten meer: we hebben een handvest met de UBA en ook de auteursrechtenkwestie is opgelost; de nadruk komt nu dus te liggen op de valorisatie van het vak en de toenadering tussen de verschillende spelers. En we moeten beter communiceren over onze business: we zijn te discreet.

De Cannes Lions maakten zopas de naam van de Belgische juryleden bekend. Voor de PR Lions is dat deze keer Melwin Koopmans van Oona PR. De organisatoren lieten ook weten dat ze de Young PR Lions in het leven roepen. Gaan jullie daar als vakvereniging aan meewerken?

We werden inderdaad uitgenodigd om twee jonge BPRCA-leden naar Cannes te sturen in juni. We onderzoeken nu hoe we dat zo snel mogelijk kunnen organiseren, want het idee spreekt ons sterk aan.
 

Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / AGENCIES - PR & PUBLIC AFFAIRS

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier