SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Effie Awards: de tips van de jury om een plaats te veroveren in de Hall of Fame

Vrijdag 27 Februari 2015


Effie Awards: de tips van de jury om een plaats te veroveren in de Hall of Fame
Er rest nog minder dan een maand om deel te nemen aan de Effie Awards 2015. De competitie wordt deze keer gekenmerkt door een aantal nieuwigheden. Zo worden de dossiers vanaf dit jaar verdeeld in twee categorieën: Brand Building en Product Launch. Er komt ook een onderscheid tussen Belgische en internationale cases. Om een Effie te winnen in Brand Building moet de voornaamste campagnedoelstelling liggen in de positieve evolutie van het merkimago (of dat van een bedrijf) en de brand equity, waarbij rekening gehouden wordt met de markt en relevante omstandigheden. Het dossier moet aantonen dat de juiste communicatiemiddelen gebruikt werden en dat er een duidelijk effect vastgesteld werd. In Product Launch worden de prijzen toegekend aan campagnes met zeer precieze verkoopdoelstellingen. De nadruk ligt op vernieuwende ideeën die het merk doen groeien. Ook kunnen deze cases het effect op het merk aantonen. Wat het onderscheid tussen de Belgische en de internationale cases betreft, enkel diegene waarvoor het insight, de merkstrategie en –communicatie lokaal bedacht werden, kunnen als Belgisch worden beschouwd. Om je te helpen bij de samenstelling van je dossier, vroegen we meerdere juryleden om hun tips in een citaat te gieten.
 
“Leg verbanden, van begin tot einde, link de context aan de resultaten, verbind alle punten in je argumentatie. Verbind vorm en inhoud. Kortom, vergeet je rode draad niet en ik laat me graag inpakken.” (Ariane Marchant, director marketing & communication Proximus)
 
“Toon overtuigend aan dat er – buiten de communicatie – geen andere factoren hebben meegespeeld bij de behaalde resultaten.” (Ignace Heyman, general manager Lotus Bakeries France – ondervoorzitter EFFIE-jury)
 
“Zorg ervoor dat je een consistent inspirerend verhaal brengt.” (Lies Eeckman, marketing director Alken Maes)
 
“De jury voelt snel  alle neveneffecten aan. Hou het direct en scherp op de communicatie.” (Isabel Peeters, CIO BBDO)
 
“Neem ons mee in jouw verhaal met emoties en cijfers. Maar open en transparant. De jury ziet ook wat niet geschreven staat.” (Stephan Salberter, head of corporate communication and relations ING)
 
“Geef uitleg bij de consumer insights waarop de communicatiecampagne gebaseerd is. Bewijs het oorzakelijk verband tussen de campagne en de resultaten.” (Nathalie Erdmanis, VP Marketing Brussels Airlines)
 
“Creativiteit dient in de case zelf te zitten, niet in manier waarop je ze indient.” (Laurent Lejeune, CMO Truvo)
 
 “Elk onderdeel is punten waard, laat de makkelijke punten niet liggen. Duidelijk geschreven tekst is goed, een goed leesbare tabel nog duidelijker. Als Facebook een strategie is, wat is dan de strategie achter Facebook?” (Karel Vinck, managing partner Duval Guillaume)
 
“Om een Effie te winnen moet je een case-beschrijving indienen die op een overtuigende manier aantoont dat een reclamecampagne heeft gewerkt. Een aantal dingen zijn daarvoor cruciaal. Het eerste is een uiteenzetting van een cruciaal inzicht in het gedrag van doelgroepen, hoe je dat wilt veranderen,  en een consistente vertaling daarvan naar een reclamestrategie en een creatieve aanpak. Het tweede is overtuigend aantonen dat het gedrag van de doelgroepen is veranderd, en dat die verandering vooral aan die campagne is toe te schrijven. Zeggen dat je de verkoop wilt doen stijgen, en vaststellen dat dit ook is gebeurd, is dus niet genoeg. Creativiteit moet functioneel zijn, en dus consistent inspelen op het consumentengedrag dat je wilt veranderen. En dan nog een persoonlijke elk jaar terug kerende ergernis : zorg ervoor dat tabellen, grafieken en cijfers duidelijk en relevant zijn, en je argumentatie ondersteunen. Dus geen grafieken met opgaande lijnen waarin de horizontale en verticale as niet zijn gedefinieerd.” (Patrick De Pelsmacker, docent marketing University of Antwerp)
 



ARCHIVE / AWARDS

JOBS


INTERVIEW

Leon Jacobs en Stijn Cox (Boondoggle) over Service Design

Leon Jacobs en Stijn Cox (Boondoggle) over Service Design



DOSSIER  



Kantar TNS Connected Life 2017: gebruiksaanwijzing voor de toekomst  


Wie de barometer van Kantar TNS niet kent, heeft twee keer ongelijk: de indicatoren geven een actueel beeld van de concrete trends betreffende de connectie tussen consumenten en content. Deze...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Total attribution of de expressie van de digitale chaos  


Convergentie is al een jaar of tien een druk besproken onderwerp in alle digitale kwesties. We kunnen enkel alleen maar vaststellen dat het versnipperende gebruik door de consumenten eerder leidt...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Merit Awards: waarom we onze laureaten van 2016 kozen


Op 26 januari verwelkomde Media Marketing zowat 800 vakmensen in de Bloody Louis voor de traditionele uitreiking van de Merit Awards 2017 die de meest verdienstelijke spelers en acties van 2016 in...


en savoir plus