SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Vincent De Coster en Philippe Orlent : Blue Bees nestelt zich verder bij ondernemers

Donderdag 29 Januari 2015


Vincent De Coster en Philippe Orlent : Blue Bees nestelt zich verder bij ondernemers
Eind 2013 startte Truvo een communicatiebureau op dat zich specifiek op kmo's richtte. Blue Bees kende in 2014 een stevige groei in omzet, medewerkers en klanten, een succes dat ook sommige traditionele bureaus niet ontgaan is. Philippe Orlent en Vincent De Coster, respectievelijk creatief directeur en managing director bij Blue Bees, maken een eerste balans op.

Blue Bees werd vorig jaar boven de doopvont gehouden als het communicatiebureau voor kmo's. Is de positionering dezelfde gebleven?

PO: Initieel positioneerden we ons als het bureau voor alle kmo's. Dat ging van middelgrote bedrijven tot de kleine bloemist. Het werd snel duidelijk dat er bij de meeste kmo's een duidelijke behoefte leefde om naar maatwerk te gaan op het vlak van communicatie. We kwamen eerst bij de kleinere bedrijven terecht en gingen via het middensegment naar de grote kmo's. Dat zijn eigenlijk best grote bedrijven die zich niet meer zo graag kmo laten noemen. De grootste gemene deler tussen al die bedrijven in onze portefeuille is ondernemerschap. We merken dat vooral het middensegment ons verhaal interessant vindt voor hun business doelstellingen. Tot voor kort waren alleen de grotere klanten interessant voor bureaus en waren de kleinere kanten minder boeiend omdat de marges daar kleiner waren. Daar is nu verandering in gekomen.

VDC: Het uitgangspunt van ons moederbedrijf Truvo bij de oprichting van Blue Bees was dat voor  de 60.000 klanten die het bedient met goudengids.be er een honderdtal zijn die een grotere behoefte hadden inzake communicatie. Blue Bees kan het one stop agency zijn voor die kmo's. We centraliseren hun communicatie op een professionele manier en dit in een 360° verhaal. Het is trouwens complementair aan goudengids.be. Dat is een speler die kant-en-klaar oplossingen voorstelt aan kmo's terwijl Blue Bees een bureau is met een ruime keuze aan communicatietechnieken en -kanalen.

Bij welke bureaus zaten de huidige klanten van Blue Bees ervoor?

PO: de kleine spelers zaten bij de neven en nichten die een beetje hun bedreven waren in grafische vormgeving. De middelgrote bedrijven werkten met lokale bureaus en de grote spelers bij middelgrote bureaus. Ze stonden daar onderaan de ladder en waren dus vaak niet tevreden over hun diensten. 

Merken jullie dat de grotere bureaus zich ook meer en meer toespitsen op die kmo's?

PO: We zijn zeer fier op ons parcours, maar we stoefen niet te veel. We zien collega's namelijk in dezelfde niche duiken, zelfs de grotere bureaus. Kijk maar naar de lancering van TBWA\Antwerp. De concurrentie zal er niet minder op worden, want het is nu eenmaal het segment waar er nog iets te doen valt. De topadverteerders zitten bij de grote bureaus en als je niet in een internationale groep zit, kan je niet meedoen aan de competities. Er zit best wel wat potentieel in het middensegment in België. Het vraagt wel een specifieke aanpak en we menen dat we meer knowhow daarin hebben dan de grotere bureaus die toch een andere manier van werken hanteren.

Wat is de balans na 1 jaar Blue Blees?

VDC: We zijn begonnen met vier medewerkers en zijn vandaag met achttien. Het is de bedoeling om het personeelsbestand uit te bouwen tot 25 in het voorjaar. We hebben de doelstellingen voor 2015 hoog gezet. Op een jaar tijd hebben we 70 klanten overtuigd om samen te werken met ons (klanten zoals Partenamut, DHL, Portabel, enz., nvdr.). Dit jaar willen we een paar bijkomende grotere klanten via goudengids.be binnenhalen en daar nog een een paar nieuwe klanten aan toevoegen. We draaiden in 2015 een omzet van 2 miljoen euro en onze doelstelling voor 2015 is een stevige 'double digit' groei.

Dat zal vooral vanuit digital komen.

VDC: Digitaal staat inderdaad centraal in ons verhaal, want het heeft veel voordelen voor de type klanten die we benaderen: het is meetbaar en de instapkosten zijn democratisch. Het is niet toevallig dat we zojuist een eerste Digital Trend Rapport voor 2015 hebben uitgegeven. Het kan klanten helpen om hun communicatietraject voor dit jaar te begeleiden en te stroomlijnen. 

Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier