SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Google Glass. Een eyeopener (Kris Hoet, Duval Guillaume Modem)

Maandag 9 December 2013


Google Glass. Een eyeopener (Kris Hoet, Duval Guillaume Modem)
Hoe zit dat nu eigenlijk met die Google Glass? De meesten onder ons hebben al wel ergens een filmpje gezien dat aantoont wat de mogelijkheden zijn van de slimme bril van Google, maar is het allemaal echt zo indrukwekkend als Google ons wil doen geloven? En wil je effectief heel de dag met die bril rondlopen? Als Change Architect bij Duval Guillaume ben ik sinds een paar weken actief tester van de Google Glass 2 binnen het Glass Explorer programma en kan ik een aantal vragen helpen beantwoorden.
 
Laten we beginnen bij de esthetiek: de Google Glass heeft een relatief strak design maar het blijft een rare bril, zeker voor de omgeving. Je kan niet zomaar opgaan in je omgeving als je de Glass draagt. Ofwel herkent men de bril en is iedereen nieuwsgierig naar de mogelijkheden, ofwel herkent men de Google Glass niet maar blijven de vragen erover niet uit. Om de bril echt ten volle te kunnen testen moet je hem eigenlijk zo goed als altijd en overal opzetten. Hou er dan wel rekening mee dat het de nodige reacties uitlokt.
 
Zoals gezegd is de Glass (ook in deze tweede variant) nog steeds een prototype en dus voorloper van de uiteindelijke consumentenversie. Ik vraag me dus af of ze bij Google het design nog iets minder opvallend zullen kunnen maken.
 
Hoe werkt het concreet? De Google Glass is eigenlijk een brilmontuur, met aan de zijkant een batterij en touchpad, en boven je rechteroog een klein projectieschermpje. Kijk je gewoon rechtdoor dan zie je gewoon je omgeving zoals gewoonlijk. Kijk je omhoog dan zie je het schermpje. De inhoud van het schermpje is afhankelijk van de commando’s die je geeft via voice en via de touchpad.  Heel intuïtief allemaal en je bent er dan ook meteen mee weg eigenlijk.
 
Je kunt Google Glass activeren door op het touchpad te klikken of door even naar boven te kijken. Dan kan je via het ‘Ok Glass’ commando de voice activated menu oproepen en vandaar commando’s geven om een websearch, audiosearch op te starten, een foto te nemen, video te maken of een andere app aan te spreken. Zo kan je bijvoorbeeld meteen een Strava route opnemen (de fietsers onder ons kennen dat wel) of een nota aanmaken in Evernote. De Glass is ofwel gelinkt met de wifi ofwel met 3G via je mobiele telefoon en gebruikt die access om online informatie op te vragen of om te syncen met Google Plus, Evernote, … en andere relevante services. Allemaal heel makkelijk en best wel indrukwekkend.
 
Snel een foto nemen en delen op Twitter door een simpel audio commando tegen je bril of een nota opnemen in Evernote via text to speech, het is even makkelijk als eigenaardig. Het vraagt amper moeite om te doen, maar de mensen rondom je vragen zich wel heel erg duidelijk af waar je mee bezig bent. 
 
Je krijgt steevast twee reacties op de Google Glass als je mensen toont wat het precies allemaal kan. De eerste is er een van verbazing, het is echt wel knap wat Google presteert met die bril. De tweede is een vraag naar gebruik. Wanneer gebruik je dat nu precies? Veel van die zaken kun je toch al met je smartphone? Dat is inderdaad zo, maar kregen we niet ooit dezelfde commentaren over de iPhone? Je kon dat toch ook bijna allemaal al met je laptop of met een ander toestel?
 
Met alsmaar meer test gebruikers en ontwikkelaars op het platform denk ik dat we vooral vooruit moeten durven denken. Dan zie je dat het idee achter Google Glass echt wel heel veel mogelijkheden met zich meebrengt. Wat mij betreft vond ik het echt letterlijk en figuurlijk een eyeopener.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - INNOVATION

JOBS


INTERVIEW

Het woord van de Cannes PR-jury: Annick Boyen (Weber Shandwick)

Het woord van de Cannes PR-jury: Annick Boyen (Weber Shandwick)



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier