SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Business to Business Press Awards 2014: de winnende dossiers

Woensdag 5 November 2014


Business to Business Press Awards 2014: de winnende dossiers
De eerste Business to Business Press Awards, een organisatie van MM in samenwerking met de verenigingen B2B Press en UPP, hebben gisteren hun verdict bekendgemaakt tijdens een gala in Bozar dat bijgewoond werd door ongeveer 170 mensen. Uit de 64 ingeschreven dossiers selecteerde de jury bestaande uit elf vertegenwoordigers van de media, bureaus en adverteerders vijftien laureaten.

De vakpers valoriseren, door Fred Bouchar (MM)

Toen we met onze partners B2B Press en de UPP op het idee kwamen om deze eerste Business-to-Business Press Awards te lanceren, was het onze bedoeling de ‘long tail’ die de vakpers vertegenwoordigt in de verf te zetten. Het is een dynamische sector die ongeveer 350 titels, uitgegeven door meer dan 150 persgroepen omvat. Titels die al wie gedreven zijn vak beoefent informeert, vormt en bezighoudt. Titels die even goed op grote bedrijven als op KMO’s mikken. En zij vormen de economische ruggengraat van ons land. In dat opzicht speelt deze pers dus een essentiële rol.

Zijn efficiëntie is bewezen: uit de derde golf (2013) van het onderzoek dat AQRate voert voor B2B Press, blijkt dat vakbladen gemiddeld zes lezers per nummer hebben. 71% van de ondervraagde kaderleden en bedrijfsleiders verklaart dat B2B media hun belangrijkste informatiebron is betreffende nieuwe trends op de markt. 90% van hen waardeert de reclame die specifiek gericht is op hun activiteitensector.

Recenter toont ook een impactstudie die dezelfde spelers voerden na een ING-campagne de efficiëntie van reclamecommunicatie in de vakpers. De geteste advertentie ging over een beroepskrediet van ING en verscheen in 27 B2B magazines gedurende een periode van elf weken. Ze behaalde meer dan performante scores, zowel inzake herinnering als herkenning en de juiste toekenning aan ING. Neemt trouwens gerust contact op met B2B Press, ze stellen u graag de gedetailleerde resultaten van het onderzoek voor.
Maar ondanks deze insights en positieve resultaten, moeten we vaststellen dat de vakpers nog steeds te onbekend en onderbenut wordt door de reclamemarkt. Laten we hopen dat de B2B Press Awards zijn dynamisme in de schijnwerpers kan plaatsen, los van de trofeeën die vijftien van de 64 dossiers die voor deze eerste editie ingeschreven werden.

Zoals onze vriend Arnaud Pitz (BBDO) opmerkte: vijftien op 64 is veel! Dat klopt. Voor deze eerste editie en om de spits af te bijten, wilden de organisatoren en de jury het enthousiasme van de deelnemers stimuleren. En we mogen gerust trots zijn: deze eerste awards bekronen stuk voor stuk mooie initiatieven die blijk geven van moed in een voor de magazinepers moeilijke context.

Natuurlijk zijn er ontgoochelingen en dingen die beter kunnen in de toekomst. De presentatiedossiers van de ingeschreven cases bijvoorbeeld. Het ontbrak hun soms aan rigueur, zowel wat de vorm als wat de argumentatie betreft. Dat punt is volgend jaar zeker voor verbetering vatbaar. Tweede vaststelling – en die is verontrustender – de in digital ingediende dossiers waren niet de sterkste. Dat is paradoxaal, gezien het belang dat B2B media moeten hechten aan de ‘consumer journey’ van hun lezers. En tot slot, het punt waar de vakpers zeker nog het meest vooruitgang kan boeken, is ongetwijfeld op het vlak van het design van zijn producten. Zijn lezers zijn immers ook consumenten, en dus gevoelig voor de kwaliteit van de lay-out en de ergonomie van de online platformen. Tot zover de voornaamste opmerkingen van de jury bij deze eerste editie.

Ik wil mijn dank betuigen aan Géraldine Reinarz (Sodexo), Stephan Salberter (ING), Geert Van Nieuwenborgh (Corelio Printing), Pascal Mageren (Decom), Arnaud Pitz (BBDO), Michel Robert (Robert & Marien), Fabrice Dekerf (Mediafin), Bart Kuypers (MediaSpecs), Luc De Potter (UPP) en Alain Lambrechts (B2B Press) voor hun tijd en inzet aan mijn zijde in de jury. 64 dossiers beoordelen was geen sinecure.

Ook wil ik onze partners B2B Press en de UPP bedanken, net zoals de sponsors van deze eerste Business-to-Business Press Awards: ING, Sodexo, Corelio Printing, Decom en Mediaspecs.  
 
De winnende dossiers

The Loop (RetailDetail)
Best Innovation/Special Jury Prize


Het communicatieplatform van RetailDetail richt zich tot alle professionals in de retail- en FMCG-sector. Doelstelling: ze met elkaar in verbinding brengen en op de hoogte houden van de actualiteit, trends en evoluties binnen hun sector. En omdat die sector razendsnel evolueert naar een multichannel omgeving, waarbij on- en offline naadloos geïntegreerd worden, koos RetailDetail resoluut voor een voortrekkersrol en werkte het een soortgelijke aanpak uit. Die begon met een online initiatief dat geleidelijk uitgebreid werd op het ritme van de verwachtingen binnen de sector zelf.

Concreet startte bezieler Jorg Snoeck vijf jaar geleden een blog onder de naam RetailDetail.be. Die is ondertussen uitgegroeid tot een volwaardige nieuwswebsite in beide landstalen die aan bijna zeven miljoen page views zit en mettertijd ook doorgetrokken werd naar Europese versies. Gezien het succes van de online publicatie werd die vanaf 2012 aangevuld met een printversie. RetailDetail Magazine verschijnt zeven keer per jaar op 35.000 exemplaren die op naam en via boxen verspreid worden. Gezien de omvang van de sector en om het concept verder uit te diepen voorziet de strategie sinds kort ook de lancering van een magazine per retailsegment. De eerste titel, RetailDetail Food, richt zich tot de FMCG-sector en wordt verspreid met een startoplage van 10.000 exemplaren. Op het menu: 7 nummers per jaar gewijd aan de nieuwste productlanceringen, bijzondere winkelconcepten, de laatste trends en analyses die interessant kunnen zijn voor professionals uit de klassieke distributie, FMCG en foodservice. Naast de on- en offline publicatie van content steunt het communicatieplatform ook op een aantal andere pijlers die de sector dynamischer moeten maken, zoals de jaarlijkse Retailbible en niet te missen events, zoals het Fashion, Real Estate en Omnichannel Congress, de RetailDetail Retailday en de RetailDetail Night.

Kroon op het werk was het nagelnieuwe en zeer innovatieve project The Loop dat in april 2014 zijn deuren opende. Dat is een virtuele én tastbare (jawel, beide tegelijk) weergave van de ‘shopervaring van de toekomst’. Het gaat om een wereldwijde primeur die gevestigd is aan de Ankerrui in Antwerpen. Het concept illustreert aan de hand van de modernste technologieën hoe de mobiele consument van vandaag shoppen beleeft doorheen het koop- en verkooptraject en op welke manier ‘big data’ daarbij van pas kunnen komen. De hele ‘consumer journey’ passeert daarbij de revue: van de living tot op straat via de supermarkt tot op het internet, kortom overal en voor diverse types consumenten waaraan er regelmatig nieuwe zullen worden toegevoegd.  Het project kwam tot stand met de steun van belangrijke partners als Barco, Telenet, Bisnode, AB-Inbev, BNP Fortis Paribas, Samsung, … en wil een leermarktplaats zijn voor retailers en merken wereldwijd. Op termijn wil het ook een didactische rol spelen voor scholen. “The Loop is een objectieve, steeds veranderende omgeving waar de spelers in de handel nieuwe producten, diensten, concepten en ideeën kunnen ontdekken”, aldus de initiatiefnemer Jorg Snoeck. “Het project is ontstaan uit de vele vraagtekens waarmee de retailsector de afgelopen jaren geconfronteerd wordt. En daar moeten we optimaal op inspelen. Je kunt wel de positie van de zeilen bepalen, maar niet de windrichting.”
 
Data News (Roularta)
Best Integration


Data News, het platform van Roularta rond IT, scoort op deze eerste editie van de B2B Awards dankzij zijn geïntegreerd aanbod van communicatiekanalen. “Het onderscheid tussen print en digitaal is eigenlijk verleden tijd”, aldus de auteurs van de case. “Data News dat in beide landstalen bestaat en al 35 jaar verschijnt, positioneert zich dus niet meer als een magazine, maar als een platform van print, digitale vormen, website, nieuwsbrieven, sociale media, events en video (Kanaal Z).”

Het platform richt zich tot de Belgische IT-gemeenschap die zowat 160.000 leden telt. Om die te bereiken hanteert het platform diverse kanalen. Het oudste is de papieren versie van Data News: die verschijnt om de twee weken (20 nummers en drie guides per jaar). Die bereiken volgens de laatste CIM-cijfers 40.900 lezers. Daarnaast wordt dagelijks een nieuwsbrief verstuurd naar 50.000 lezers. Op het menu: ICT-nieuws aangevuld met consumerberichten.

Middelpunt van de het digitale luik is echter de drukbezochte website (goed voor gemiddeld 25.000 tot 35.000 lezers per dag en zowat een miljoen clicks per maand). Die wordt voortdurend geüpdatet en brengt met de hulp van een medewerker in de States ook ’s nachts vers nieuws. Op het programma: actualiteit, opiniestukken, events en enquêtes met integratie van de sociale media. De site is het platform voor alle communicatie, de ondersteuning voor print en de digitale oplossingen. Opvallend genoeg zijn de digitale inkomsten even groot als die uit print.

Alsof dat nog niet volstaat, is Data News ook erg actief op de sociale media (Facebook, Twitter en LinkedIn) en regelmatig wordt Kanaal Z ingeschakeld voor videoreportages. Natuurlijk is er ook een app (voor IOS en Android). Verder organiseert Data News ook om de twee maanden bij 1500 tot 2500 respondenten een enquête over onderwerpen die de lezers aanbelangen: die peilingen zorgen niet alleen voor extra inkomsten, maar leveren bovendien een pak informatie over de Belgische ICT-wereld. Ze versterken ook de betrokkenheid van de lezers en de integratie tussen website en print is een enorme troef, in die mate dat de formule ondertussen ook werd overgenomen door Trends/Trends Tendances.

Tot slot wordt om de community-geest te versterken jaarlijks een aantal prestigieuze events georganiseerd (Data News Awards, Data News CIO of the year, Data News ICT Woman of the Year),…. Die kunnen op heel wat deelnemers rekenen en illustreren dat Data News er wonderwel in slaagt het begrip ‘total brand’ nog ver buiten zijn grenzen uit te dragen.
 
Bouwkroniek Premium (Bouwkroniek)
Best Diversification

Al sinds 1921 brengt het magazine Bouwkroniek verslag uit van de actualiteit in de bouwsector en de toeleveringsindustrie. Elke week publiceert het een veertigtal pagina’s redactioneel met actuele onderwerpen, technieken en materialen, de (openbare) aanbestedingen en hun resultaten. Dat de uitgeverij het goed doet, mag onder andere blijken uit de recente overname van zijn Franstalige tegenhanger La Chronique, met de bedoeling synergieën te creëren tussen beide publicaties en zo het ganse Belgische bouwmedialandschap te bestrijken, zowel op redactioneel als op reclamevlak.

Maar naast zijn papieren historiek, speelt Bouwkroniek ook een pioniersrol op het internet. Vandaag publiceert het zijn magazine ook in de vorm van een interactieve PDF online (in responsive design, dus raadpleegbaar op PC, tablet of smartphone) en al in 1996 lanceerde de titel een website met een databank van alle openbare aanbestedingen. Omdat dat aantal de afgelopen jaren fors gestegen is en het beheer ervan steeds complexer wordt, groeide de behoefte om lezers en gebruikers te helpen hun aanbestedingen efficiënt op te volgen.

Om dat mogelijk te maken presenteerde het vakblad afgelopen zomer bovenop zijn papieren en elektronische versie zijn Bouwkroniek Premium. Dat platform werd volledig intern ontwikkeld en vervangt de wekelijkse e-mail die vroeger met bijlages in Excel en PDF naar gebruikers werd verstuurd. Het systeem vertrekt van het profiel dat elke gebruiker aanmaakt, op basis van de bronnen, regio, CPV-codes van de aanbestedingen, enzovoort. Aan de hand van deze verfijnde classificatie krijgt de gebruiker dagelijks zijn nieuwe aanbestedingen in een soort ‘inbox’ en krijgt hij op een enkel overzichtelijk scherm alle nuttige informatie over de aanbestedingen die hem aanbelangen: publicatiedatum, locatie,… Vervolgens kan hij zelf folders aanmaken om ze te rangschikken naargelang de vereisten binnen zijn eigen bedrijf. Daarnaast heeft hij toegang tot bijkomende aanbestedingsinformatie die door Bouwkroniek zelf wordt vergaard (zoals de toewijzingen, de beslissingen van de gemeenteraden, enzovoort).

Extra troef is de exclusieve kwaliteitsgarantie. Elke aanbesteding wordt door twee personen onafhankelijk van elkaar nagelezen en toegewezen aan een bepaalde code. Als beide lezers de aanbesteding toewijzen aan dezelfde code, gaat ze direct naar de databank; in alle andere gevallen treedt er een arbiter aan die de juiste toewijzing regelt. Zo worden fouten vermeden en hoeven vakmensen geen enkele aanbesteding te missen.
Gebruikers ontvangen bovendien elke ochtend e-mail alerts indien er overheidsopdrachten zijn die bij hun profiel passen, met een link die rechtstreeks doorverwijst naar de relevante overheidsopdrachten op het Bouwkroniek Premium platform.
Tot slot zitten alle aanbestedingen, zowel de nieuwe als diegene van de laatste twaalf jaar, in de databank. Dat stelt de gebruikers in staat hun concurrenten te volgen en te analyseren. Bovendien is het een efficiënte tool voor prospectie bij toeleveranciers, aannemers en onderaannemers.
 
Link2Fleet (MMM Business Media)
Best Relaunch


De activiteit van MMM Business Media dekt transport en logistiek, alsook de sector van autofleets. Voor deze laatste introduceerde de uitgever in 1987 Fleet & Business, het eerste Belgische magazine dat uitsluitend gewijd was aan bedrijfswagens. De titel beantwoordde aan de verwachtingen van de fleetverantwoordelijken binnen de bedrijfswereld, op zoek naar gespecialiseerde informatie. Tegelijk bood hij adverteerders een communicatiekanaal naar deze sterk groeiende markt. Vanaf het einde van de jaren negentig waagde Fleet & Business zich aan digital (website, e-newsletter, tools, enzovoort). Helaas kreeg het magazine vanaf 2007 af te rekenen met een daling van de reclame-inkomsten en zag de uitgever zich verplicht zijn business model te herzien.
 
Deze herziening werd voorafgegaan door een analyse van de twee doelgroepen van het magazine: de lezers en de adverteerders. De eerste categorie bestaat uit beslissers: ze verwachten direct bruikbare professionele informatie. Vanuit dat opzicht moest het magazine evolueren naar web based oplossingen en analyses, uitgewisselde ervaringen, enzovoort, alsook opleidingen aanbieden. De tweede categorie – die geconfronteerd werd met beperktere budgetten – werden verplicht hun middelen toe te spitsen op de media met de beste ROI (kost/contact en lead). In 2013 bestonden de inkomsten van MMM nog voor 80% uit reclame, voor 15% uit events en 5% uit het internet (dat in een dalende trend zat). Deinkomsten uit de lezersmarkt waren ‘symbolisch’ geworden.

Het nieuwe model dat dit jaar werd ingevoerd wil het gewicht van de papieren editie in de globale omzet bijsturen en een multichannel platform op basis van een expertisecentrum aanbieden. In dat verband zal de rol van de redactie evolueren: ze zal zich profileren als een coördinatiecentrum van een expertcomité.  Het magazine bracht zijn verschijningsfrequentie terug van tien naar zes nummers per jaar, waarbij elk nummer een bepaalde problematiek ontleedt. MMM mikt op een stabiele omzet uit print en wil diens gewicht binnen de onderneming terugbrengen van 80 naar 50%.  Op het internet werkt de uitgever aan de ontwikkeling van specifieke en nuttige tools. Ook de tweewekelijkse newsletter evolueert en biedt elke keer een algemene en een thematische versie. Doelstelling: het aandeel van digital boosten tot 20%. Idem dito voor het event-gedeelte, waar de uitgever streeft naar een groot jaarlijks event en opleidingen die elk tot 10% van de evenementiële omzet zou moeten vertegenwoordigen.

MMM wil ook zijn doelgroep verruimen. De basisgroep lezers bestaat uit de fleet managers, maar er zijn nog andere mensen betrokken bij de beslissingen inzake bedrijfswagens: CFO, DG, DHR, purchasing officers, enzovoort. Tegelijk probeert de uitgever nog gespecialiseerdere producten aan te bieden: een fiscale gids voor financiële verantwoordelijken, een dossier over de auto in de loonpackage voor DRH, enzovoort. Last but not least investeerde MMM in zijn DB (50.000 gekwalificeerde contacten) via een partnerschap met Fleet Profile. Nog een belangrijk element in de strategie: er wordt overgestapt van abonnees naar het concept van de ‘lezersclub’. De leden genieten voorkeurtarieven voor de events en opleidingen van de groep, de publicaties, dossiers, enzovoort.
Al deze veranderingen kregen concreet vorm via de naamsverandering in Link2Fleet: die drukt tegelijk de verruiming van de doelgroep en de herziene content uit. De rebranding werd doorgetrokken naar de lay-out en de corporate identity.

Momenteel en paradoxaal genoeg, hoewel de vaststelling van toepassing zou kunnen zijn op heel wat andere gespecialiseerde titels, waren het vooral de newsletter en, meer nog, het papieren magazine dat het grootste voordeel haalde uit alle veranderingen: de omzet steeg met 40% voor de drie eerste nummers.
 
Module (Rexel/Decom)
Relaunch


Rexel is de globale marktleider in de distributie van elektrische producten en oplossingen voor de industriële, residentiële en tertiaire markt. Het merk communiceerde l jaren naar professionele klanten en prospecten via een printmagazine. Omdat het aanbod van Rexel naast producten mettertijd alsmaar meer diensten ging omvatten, werd beslist de positionering van de publicatie aan te passen. Dat gebeurde concreet met behulp van een vernieuwde redactionele lijn en een vernieuwde vorm.

Module evolueerde bijgevolg van een printversie naar een e-magazine, opgemaakt in html, bestaande uit een cover en zeven spreads, met elk een eigen functie. . Elke spread heeft zijn eigen functie. Het eerste nummer werd op 20 mei 2014 verstuurd (6344 NL en 4690 FR) en is nog steeds op de website van Rexel te raadplegen. De openingsrate bedraagt 41% en de gemiddelde online leestijd is meer dan drie minuten.

Inhoudelijk bevat de e-publicatie nog steeds informatie over nieuwe producten, maar ook tips, service en expertise, aangevuld met inspirerende getuigenissen. Verder werd ze ook gebruiksvriendelijker, dankzij de praktisch gerichte opmaakkeuzes, interessante links, boeiende video’s en, niet in het minst, de mogelijkheid om Module te lezen op alle mogelijke dragers dankzij het responsive design. Het elektronische formaat maakte het ook mogelijk informatie over de lezers te verzamelen en zo de efficiëntie van de content marketing te verhogen. Ook het interactieve potentieel verbeterde aanzienlijk. Kortom, het e-magazine werd niet alleen pertinenter voor zijn lezers, maar groeit ook uit tot een echte tool in de marketingstrategie.
 
Mobiledoc (RMN)
Best Application


Reflexion Medical Network (RMN) dat in 1989 werd opgericht, is gespecialiseerd in medische communicatie. De groep geeft ongeveer 90 magazines uit, gericht naar huisartsen, apothekers en specialisten. Anderzijds biedt het een ruime waaier diensten (productie van content, organisatie van events, enzovoort). In juni presenteerde RMN Mobiledoc. Deze gratis en personaliseerbare app (beschikbaar op Google Play en via de AppStore) biedt zijn gebruikers (gezondheidswerkers en studenten) wetenschappelijke, medische en socio-professionele content uit binnen- en buitenland. Dat gebeurt in real time, overeenkomstig de interessecentra van de gebruikers.

Praktisch gezien filtert Mobiledoc de informatie uit de gekozen specialiteiten en interessecentra. Daartoe put de app uit de content van dertien medisch-wetenschappelijke tijdschriften van RMN, alsook uit 150 internationale titels. De app stelt adverteerders in staat specifieke reclame te verspreiden naargelang het profiel van de gezondheidswerkers.

Het duurde achttien maanden om Mobiledoc te ontwikkelen en er moesten drie platformen aangemaakt worden: een tagging-platform waar de aangeboden artikels bewaard en gearchiveerd worden op basis van sleutelwoorden, een reclameplatform voor de advertenties per specialiteit en/of door de gebruikers bepaalde interessecentra en het eigenlijke leesplatform. Het product wordt ondersteund in de producten van RMN en op de site mobiledoc.be.
 
Gondola (Food’s)
Best Lay Out


In de zomer 2013 presenteerde het team achter het retailmagazine Gondola een driemaandelijkse spin-off rond foodtrends en –nieuws. De titel telt naar eigen zeggen 10.000 lezers. De bedenkers wilden het meteen een tone of voice en een maquette meegeven die resoluut afsteken tegen de meeste andere publicaties binnen de vakpers die terecht de reputatie heeft dat hij streng en stug vormgegeven is. Food’s wil zijn lezers een leeservaring bieden die aanleunt bij 2BC lifestyle bladen.

De maquette van Food’s werd intern ontwikkeld (in twintig dagen tijd,zo wordt gepreciseerd); het formaat is kleiner dan dat van Gondola, maar er werd wel gekozen voor hetzelfde elegante matte papier en de rechte rug van de grote broer. Sleutelwoord is inspireren, verrassen, durven experimenteren en buiten de lijntjes van de klassieke lay-out kleuren, met een verfrissend en modern effect. We willen nog even wijzen op de bewuste keuze voor een bewust ‘anarchistisch gemixte cover”, met iedere keer een andere baseline, naargelang het thema dat op de cover geïllustreerd wordt.
 
Gondola
Best Cover & Best Print Editorial


Het retailmagazine Gondola gaat prat op 10.500 abonnees, van wie 75% bestaat uit vakmensen uit de retailsector. De rest zijn DG’s, marketeers en sales people bij FMCG-fabrikanten en hun leveranciers. Volgens Christophe Sancy, de hoofdredacteur van Gondola, “ligt de redactionele uitdaging erin deze lezers een gedetailleerde en exclusieve inhoud aan te reiken, terwijl tegelijk al hun respectieve interessecentra op een evenwichtige manier aan bod komen”.

De twee prijzen die aan Gondola toegekend werden, betreffen het nummer van juni en hangen samen met het herstructureringsplan dat Delhaize toen aankondigde. Die gebeurtenis leidde tot een massa media-aandacht, zoals iedereen vast nog weet. “De lezers van een B2B-maandblad dat zich concentreert op de grootdistributie verwachten zo niet een mening dan wel een ander perspectief dan wat ze al in de krant konden lezen”, aldus Sancy. “De redactie is ervan overtuigd dat de hele distributiesector last heeft van een malaise momenteel. Het edito leek ons de meest geschikte plaatsom dat tot uiting te brengen.” De tekst van Sancy verscheen uitzonderlijk op een dubbele (in plaats van een enkele) pagina, waardoor het onderwerp ‘visueel dramatisch in scène kon worden gezet’.

De cover illustreert letterlijk de malaise bij Delhaize. Gondola trok de kaart van de persfoto: het beeld van Sylvie Van den Eynde en Denis Knoops, respectievelijk senior VP HR & OD en CEO van Delhaize Belgium, werd genomen tijdens hun persconferentie. “Dat we deze foto zouden kiezen, werd al snel een evidentie, omdat hij op een heel krachtige manier de loodzware sfeer van die eerste crisisdagen samenvatte”, herinnert Sancy zich. “Op basis van dat beeld hebben we het redactionele dossier opgebouwd, met als symbool het spektakel van een persconferentie waar een diep onbehagen heerste.”
 
Media Marketing (e-news)
Best Digital Newsletter


Media Marketing omvat een aantal informatiedragers en professionele on- en offline tools voor de marcom markt (adverteerders, reclamemensen, media, enzovoort). Tijdens de herlancering van Media Marketing in 2013 was een van de eerste taken van de redactie een diepgaande denkoefening over de "reading journey" van de lezers en het productaanbod. Dat bestaat voortaan uit een driemaandelijks magazine dat beschouwd wordt als een referentie in de markt en door de abonnees wordt bewaard, met onderbouwde dossiers en diepgravende enquêtes; een weekblad met de synthese van de weekactualiteit, met uitdieping van bepaalde onderwerpen aan de hand van interviews, case studies, research,… en tot slot een e-newsletter met de brandend actuele nieuwsberichten uit de marcom sector, aangevuld met insights, researchresultaten, reclamecreaties, enz, uit binnen- en buitenland. Voor een optimaal leescomfort worden de berichten vergezeld van video's.

De e-news wordt elke ochtend verstuurd naar meer dan 3000 abonnees (opt-in verzending) en kan prat gaan op een openingspercentage van meer dan 40% (Viral Index: 200%). In minder dan een jaar tijd is de MM e-News uitgegroeid tot een van de pijlers in het productaanbod van Media Marketing: ze is zeer gegeerd en geliefd bij de abonnees, net zoals het magazine MM Quarterly. De e-news vormt een vaste afspraak tijdens de (vroege) ochtend (“bij het opstaan”): de leespiek ligt tussen 5 en 9u; dankzij de opmaak in responsive design kan de e-newsletter op alle devices gelezen worden.

Uit een evaluatieonderzoek rond de MM-producten dat in april gevoerd werd door Egérie Research blijkt dat de e-news elke ochtend sterk gesmaakt en gelezen wordt. Het is een must om op de hoogte te blijven en een oog te houden op mogelijkheden inzake business development. Veel thema’s worden gedeeld en geforward. De functionele look wordt gewaardeerd; de e-news is makkelijk te lezen, zonder overbodige poespas; ze kan zowel een moment van verstrooiing zijn als de eerste ‘taak’ van de dag. De inhoud wordt omschreven als pertinent en relevant, in een goede mix van ‘gossip’ en ‘business informatie’. De respondenten verwijzen ook naar een sterke complementariteit met persoonlijk LinkedIn-news: opgenomen worden in de newsletter van MM is een garantie voor status binnen bedrijf en community.
 
Media Marketing ‘Digital Mums: Wonder Women en VVA 3.0’
Best Report


Het ‘Digital Mums’ dossier verscheen in het driemaandelijkse magazine van Media Marketing en op zijn freemium site mm.be; het diende ook als vertrekpunt voor de GiveMeMore-workshop rond hetzelfde onderwerp die MM in september organiseerde in Bozar.
Het idee voor het onderwerp ontstond uit een gesprek met de onderzoekinstituten Egérie Research en AQ Rate die de redactie van MM de exclusieve presentatie van hun Digital Mums-studie aanbood.  Het onderzoek dat een première in België vertegenwoordigde, analyseerde het profiel van de jonge moeders uit de Gen Y, hun consumptiegewoonten, hun relatie tot de merken, enzovoort. Griet Byl, deputy chief editor van MM, gebruikte deze kans om exclusieve content rond de kwestie te ontwikkelen.

Eerst bracht ze de verschillende partners aan het onderzoek samen voor een ronde tafel (in casu marketingmensen van Delhaize, Mobistar, ING, Nestlé en RTL). De doelstelling was dubbel: enerzijds de voornaamste insights uit het onderzoek samenvatten, anderzijds de interventies tijdens de eigenlijke GiveMeMore-sessie afbakenen. Daarna analyseerde de auteur twee hoofdthema’s in detail: de relatie van de Digital Mums tot de media en hun bekommernissen inzake gezondheid, alsook de mogelijke impact van dit gedrag inzake marketing. Deze verschillende elementen vormden samen met een presentatie van de studie zelf de grote pijlers van het coverdossier van het septembernummer van MM Quarterly, dat de titel ‘Digital Mums - Wonder Women en VVA 3.0’ meekreeg. 
 
Horeca Revue (Evolution Media Group)
Best Article


Het maandblad Horeca Revue dat zichzelf omschrijft als het vakblad voor de horeca, wordt uitgegeven door Evolution Media Group. In april publiceerde het een artikel rond de politieke intenties met betrekking tot de horecawereld. Of liever, twee zeer verschillende artikels over hetzelfde onderwerp die net voor de verkiezingen verschenen. Het ene werd geschreven door Peter Van Oyen voor de Vlaamse editie en het andere vloeide uit de pen van Robert Petit voor de Franstalige editie.

Beide teksten ondervraagden de voornaamste partijen over de grote kwesties die de horecasector bezighouden (BTW-verlaging, elektronische kassa,rookverbod,…). Al deze onderwerpen zijn zeer specifiek en komen zelden op een gedetailleerde manier aan bod in de B2C pers; voor de gelegenheid werden ze voorzien van de (betrokken) commentaren van de redactie van Horeca Revue die uiteraard erg goed wist waarover ze het had..
 
Data News (Roularta)
Best Digital Edito


‘De premie van Meneer Doktoor’,  aldus de titel van het winnende edito in de categorie Digital. Het was van de hand van hoofdredacteur Luc Blyaert en verscheen eind april in de digitale versie van Data News, het platform van Roularta dat content brengt rond IT in zijn ruimste betekenis via print, digital, website, nieuwsbrieven, sociale media, events en video (KanaalZ).
Aanleiding voor het opiniestuk was de beroering die ontstond omdat de computer- en informaticasubsidies voor huisartsen (ter waarde van een goeie 800 euro) in vraag werden gesteld. Het leidde tot een pak reacties van artsen en andere gezondheidswerkers uit binnen- en buitenland die verontwaardigd waren omdat de auteur de problematiek aankaartte. Het edito vatte de huidige stand van zaken dan ook treffend samen, stelde een aantal zeer pertinente vragen en was bovendien kritisch en snedig geformuleerd.
Ter info, de informaticasubsidies voor huisartsen zullen voortaan gebaseerd worden op het gebruik van de digitale toepassingen, en niet meer toegekend worden in de vorm van een eenmalige premie.
 
Sparkle (bpost)
Best Free B2B Magazine


Hoe kan in deze digitale tijden de belangstelling van marcom professionals voor oude vertrouwde papieren zendingen aangewakkerd worden? Dat was de vraag die bpost bezighield… en vooral de uitdaging die de instelling koste wat kost wilde waarmaken. Het uitgangspunt was duidelijk: “Iedereen probeert het maximum te halen uit het internet en de sociale media. Dat is begrijpelijk, maar ook de klassieke kanalen hebben nog een belangrijke rol te vervullen. In combinatie met andere contactpunten kan post ongelooflijke resultaten opleveren. Vaak maakt hij het mogelijk om de efficiëntie van digitale communicatie versterken. Bpost wil bureaus en adverteerders graag uitleggen hoe.”

Zo ontstond Sparkle, een nieuw magazine dat twee keer per jaar verschijnt en dat door zijn bedenkers zoals blijkt uit de prijs van de jury tijdens deze eerste B2B Press Award terecht wordt voorgesteld als “het perfecte evenwicht tussen inspirerende visies, concrete cases, meningen en praktische knowhow”. Voeg daarbij het warme, persoonlijke karakter dat eigen is aan het medium, en het wordt duidelijk dat het een uitstekende manier is om de banden tussen verzender en lezer aan te halen, in elk geval veel meer dan een e-mail of een status op een sociaal netwerk.

Ten bewijze, de resultaten uit een enquête die gevoerd werd na de verzending van 5000 exemplaren (3000 Nl en 2000 Fr) van het eerste nummer van Sparkle op 19 juni. Op de vraag of ze zich herinnerden een magazine met de naam Sparkle te hebben ontvangen, antwoordde 57% van de respondenten bevestigend. Op de vraag of ze de inhoud gelezen hadden, antwoordde 71% ja. 53% van diegenen die het gelezen hadden, zei ook de redactionele lijn te hebben onthouden.

Besluit: Sparkle is een succes over de hele lijn, want het stelde bpost in staat zijn doelstellingen te bereiken op vier niveaus: het inspireerde zijn doelgroep met vernieuwende ideeën, nieuwigheden en concrete cases. Daarnaast benadrukte het de rol van de touchpoints in de communicatie, en meer bepaald het belang van de brievenbus om te kunnen inspelen op de noden van de marketing van nu (image building, acquisition & relationship development). De doelgroep werd ook gesensibiliseerd met de best practices en nieuwe, doeltreffende technieken. Tot slot slaagde de publicatie erin de visie van specialisten te delen. Sparkling dus, net zoals de prachtige lay-out en het design van het magazine dat het werk is van Cypres.
 
Humo
Best B2B Communication


Humo is een sterk merk, maar heeft de afgelopen jaren om verschillende redenen reputatieschade geleden. Bovendien kwam de eigenheid van de titel de laatste jaren onvoldoende in de aandacht, meer bepaald in B2B. Daarom besloot het team achter het magazine om Humo op een andere, originele manier in de kijker te zetten bij deze doelgroep.

Daartoe werd een speciale ‘reclame-editie’ van Humo verwezenlijkt, voor en door de reclamesector. De Humo Spécial werd opgesteld als een echt  magazine, met de vertrouwde formats en met een evenwichtige mix tussen adverteerders, reclame- en mediabureaus. Origineel voor de vakpers daarbij was de nadruk op ‘human intrest’ dan wel een ‘professionele’ insteek.

Het bijzondere nummer werd verspreid via een postmailing in een doorzichtige blister met een gepersonaliseerde brief in de herkenbare Humo-lay-out, voorzien van cartoons en een afbeelding van de cover,met de intrigerende en licht ironische vermelding ‘Speciaal voor U’. Naast de 1500 verzendingen op naam werd de publicatie ook one-to-one verdeeld (totale oplage: 2000 exemplaren). Resultaat: de Humo Spécial werd daadwerkelijk vastgepakt en gelezen en het team kreeg meermaals de vraag wanneer de volgende editie zou verschijnen…
 

Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / AWARDS

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier