SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

IAB Mixx Awards 2014 : Deze cases zijn goud waard

Donderdag 16 Oktober 2014


IAB Mixx Awards 2014 : Deze cases zijn goud waard
Voor het tweede jaar op rij winnen TBWA en zijn klant KBC de trofeeën van Agency en Advertiser of the Year op de IAB Mixx Awards. Het duo pakt drie van de acht Gold die dit jaar werden uitgereikt door de vier jury’s van de competitie: een voor ‘Brick by Brick’ (Best Online B2C Campaign) en twee voor ‘Alles Kan Beter’ (Best Online B2B Campaign en Best Multiscreen Experience). Met een Gold, een Silver en een Bronze in zijn zakken eindigt DDB op de tweede plaats. De twee eerste prijzen gaan respectievelijk naar ‘The Coolest Kitchen’ voor Ikea en ‘Proud of our beers’ voor Belgian Brewers (beide in Best Content). De Bronze is voor ‘Online signing sessions’ van Bol.com (Best Online B2C Campaign). De vijfde Gold van deze editie viel te beurt aan Emakina voor het design van de site Education Above All. Het bureau pakt ook een Bronze in dezelfde competitie, dankzij het platform ‘Starwood Luxury Collection’ voor Starwood Hotels & Ressorts. De drie laatste Gold waren voor 10 advertising, Prophets en Boondoggle. De eerste dankzij ‘Dear Brad Pitt’ voor Stop Darmkanker (Best Online Non-Profit Campaign), de tweede dankzij ‘Bringing Rubens back to life’ voor Stad Antwerpen (Best in Mobile) en de derde met ‘Belgiumize me’ voor de Belgische Voetbalbond (Best Social Media Campaign).
 
BEST ONLINE B2C CAMPAIGN
‘Brick by Brick’ – KBC/TBWA Brussels

 
Bij KBC slaapt je spaargeld niet: het draagt rechtstreeks bij tot projecten in je buurt die iedereen ten goede komen, zoals de renovatie van een school, de bouw van een nieuw ziekenhuis of een bedrijf dat jobs creëert. Om dat te bewijzen bedacht TBWA Brussels de ‘Brick by Brick’ campagne. Die liep vooral via het platform kbc.be/steentjebijdragen.be. In beeld: een slimme robot waarmee spaarders live een boodschap op hun eigen baksteen konden graveren en aldus bewijzen dat ze rechtstreeks bijdragen tot lokale groei. Resultaat: 120.000 mensen bezochten de microsite (unieke bezoekers), er werden 2.500 berichten gegraveerd en 993 mensen vroegen een afspraak aan met KBC. Nog even preciseren dat de traffic naar de site verzekerd werd door affichage, radiospots en een online luik, alsook op het terrein.

BEST ONLINE B2B CAMPAIGN
& BEST MULTISCREEN EXPERIENCE 
‘Alles Kan Beter’ – KBC/TBWA Brussels
 

De ‘Alles Kan Beter’ campagne die TBWA voor KBC uitwerkte, was alweer bedoeld om bedrijven te helpen hun business te verbeteren. Dat moest gebeuren via een specifiek platform waar bedrijfsleiders konden posten wat ze in hun bedrijf zouden willen veranderen, in de vorm van vragen als ‘Zou een kapper meer klanten hebben als hij zijn sluitingsdag zou veranderen?’ of ‘Zouden mensen het nuttig vinden dat een apotheek ook thuis levert?’. Vervolgens maakte TBWA de 10.000 eerste vragen openbaar, waarna iedereen zijn mening kon geven over de ideeën van de ondernemers in de buurt. TBWA stelde de vragen in de KBC-agentschappen en via de media (2m2 affiches, regionale pers, bannering, radiospots en televisie, maar ook aan de ondernemers zelf. Dat gebeurde via affiches op hun vitrines, voertuigen, enzovoort. Het bureau installeerde ook interactieve schermen in de winkelstraten, waar voorbijgangers de vragen van de ondernemers rechtstreeks konden beantwoorden. In ruil daarvoor kregen ze een bon en een uitnodiging om langs te komen in de deelnemende winkels. De actie werd ondersteund in print, via de radio en online, met billboards en een animatiefilm. Resultaat: 500.000 antwoorden op de door de ondernemers gestelde vragen. Dat komt overeen met een gemiddelde van 1.650 antwoorden per Vlaamse stad. 100 ideeën kregen ook concreet vorm dankzij de ondernemers!
 
BEST ONLINE B2B CAMPAIGN
‘Dear Brad Pitt’ – Stop Darmkanker VZW – 10 advertising
 
‘Dear Brad Pitt’ is de eerste campagne die 10 advertising bedacht voor de vzw Stop Darmkanker. Ze scoorde niet alleen op de Mixx Awards 2014, maar oogstte razendsnel succes dankzij de kostbare hulp van… Brad Pitt! Aan de basis ligt een tiental brieven die naar de ster en zijn omgeving verstuurd werden. Daarin werd uitgelegd dat iemand op zijn vijftigste – de leeftijd van de acteur op dat moment – een kans op twintig heeft om darmkanker te krijgen. Bij de brief zat ook een eenvoudige en betrouwbare test, waarmee de ziekte in een vroeg stadium kan worden opgespoord en dus de kans op genezing verhoogt. Heel weinig mensen weten dat deze test bestaat, vandaar dus deze campagne. Ze werd magistraal gevoerd, zeker op het vlak van PR en werd overal ter wereld opgepikt, hoewel ze oorspronkelijk enkel de Belgen moest sensibiliseren. In totaal ontdekten meer dan vijf miljoen mensen het bestaan van de test, dankzij een simpele brief die Brad zelfs nooit beantwoordde…
 
BEST ONLINE B2B CAMPAIGN
‘Bringing Rubens back to life’ – Rubenshuis/Stad Antwerpen/Prophets
 

Prophets installeerde een innoverend systeem in het Rubenshuis in Antwerpen, dankzij iBeacon. Dat is een nieuwe technologie waarmee mensen ruimtelijk gelokaliseerd kunnen worden en er berichten verstuurd kunnen worden naar hun iPhone of iPad als ze zich in de buurt van een baken bevinden. In het Rubenshuis staat er een baken op het binnenplein van het museum; dat stuurt een bericht naar de bezoekers om het portiek doorheen de eeuwen te ontdekken. Verspreid over het hele museum nodigen bakens de bezoekers uit om vragen te beantwoorden over de werken. Er hoort ook een spel bij waarbij de spelers gevraagd wordt om de vrouwen en kinderen van de schilder in de stamboom te situeren. Tot slot maken de beacons het ook mogelijk om een zoektocht samen te stellen, waarbij de bezoekers op zoek gaan naar een aantal kunstwerken in het museum. De rondleiding start hier.
 
BEST ONLINE B2B CAMPAIGN
‘Belgiumize me’ – Koninklijke Belgische Voetbalbond/Boondoggle

 
Boondoggle slaagde er niet zonder enige trots in om zowat alle Belgen achter de Rode Duivels te scharen. Dat was in grote mate te danken aan de Duivelsuitdagingen, en recenter de ‘#allemaalsamen’ actie. Het bureau besloot dan ook om nog een stap verder te gaan en ook de buitenlandse supporters te bekeren. In dat verband creëerde het ‘BelgiumizeMe’, een online tool waarmee iedereen zijn Belgische naam kan vinden. Zo heet een Spanjaard die in zijn thuisland de naam ‘Manuel Garcia’ draagt bij ons ‘Modest Goossens’, een fervente fan van ons nationaal elftal tijdens de wedstrijden van de Duivels. ‘BelgiumizeMe’ werd gelanceerd via de Twitter-accounts van de Rode Duivels en bereikte in een enkele dag 8,7 miljoen Twitteraars. Vandaag zijn 372.398 buitenlanders iets meer Belg geworden…
 
BEST ONLINE B2B CAMPAIGN
‘The Coolest Kitchen’ – Ikea/DDB Brussels

 
DDB Brussels maakte de lanceringscampagne voor de Metod-keukens van Ikea. De brief wilde de aandacht vestigen op dit nieuwe systeem waarmee elke keuken gepersonaliseerd kan worden. Dat bracht DDB op een idee: ze vroegen kinderen om via een tekenwedstrijd de coolste keuken te bedenken; die zouden ze vervolgens nabouwen. In totaal kreeg het merk 624 tekeningen binnen van kinderen tussen 6 en 12 jaar. Die van Noortje die een piratenbootkeuken bedacht, viel het meest in de smaak van de vakjury. Het ontwerp kreeg echt vorm in een zeven meter lange keuken. Die werd officieel geopend in de Ravenstein-galerij in Brussel, in aanwezigheid van de klas van Noortje en de pers. Het werd allemaal verspreid via de media van Ikea.
 
BEST WEBDESIGN
‘EAA’ – Education Above All/Emakina

 
Emakina creëerde de nieuwe website van de Stichting Education Above All (EAA), een initiatief dat uitgaat van de moeder van de huidige emir van Qatar. Die wil de vooruitgang en ontwikkeling door onderwijs steunen en levert de middelen die dat moeten een maken, versterken en financieren. De site werd opgevat als een ‘long page’ en dompelt de bezoeker onder in de programma’s, de actualiteit, de verhalen, de partners en de algemene info. De productie werd  door de wereldwijde organisatie van de CSS Design Awards verkozen tot Website of the Day en won ook twee Gold op de W3 Awards 2014.
 

 
 
 

Een marketing project in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / AWARDS

JOBS


INTERVIEW

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier