SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Nieuwe wijn in nieuwe zakken, door Marc Bresseel (Duval Union)

Vrijdag 10 Oktober 2014


Nieuwe wijn in nieuwe zakken, door Marc Bresseel (Duval Union)
Het waren meer dan gezellig drukke dagen, vorige week.  Sinds de aankondiging van Duval Union ging ons email verkeer exponentieel in de hoogte en de telefoon stond niet stil. Super positieve reacties, en daar zijn we uiteraard blij om.  Maar hoe komt het dat we blijkbaar een gevoelige snaar hebben geraakt? Wat is er nieuw en anders?
 
Even als startpunt terug naar het ‘wat’ van Duval Union. Met Andre Duval, Klaus Lommatzsch en ikzelf creeëren we een nieuw marketing & communicatie collectief.  In een coöperatief model brengen we de kennis en kunde van marketing services bedrijven samen met de innovatieve ideeën van tech start-ups. 
 
Elke CEO en CMO marketeer zal op zijn minst beseffen dat disruptie door competitie niet veraf is, en vooral dat technologie de huidige business, marketing en communicatie processen hertekent.  De ‘veranderende consument’ is niets meer maar ook niets minder dan mensen die anders leven, werken, spelen, inkopen, zich vermaken door wat technologie hun aanreikt in diverse vormen.  Mijn klant verandert, mijn sector verandert,  maar wat is mijn potentieel?
 
Het is moeilijk voor merken en hun marketeers om het bos door de bomen te zien.  We staan open voor innovatie, we hebben alle mogelijke trend reports gelezen, we ontvangen misschien zelfs af en toe een nieuwe technologie start-up bij ons op kantoor, … maar wat kan ik er mee? Hoe pas ik dit alles in in mijn marketing en business processen? 
 
In de laatste twee weken hadden we in Europa met DMEXCO in Keulen en WEBIT in Istanbul de twee grootste en meest relevante congressen aangaande digitale marketing.  Samen zo een 40.000 bezoekers… en honderden exposanten. Gooi daar een marketeer in en lijkt een tantaluskwelling om daar als merk de juiste keuzes te maken.
 
Bovendien zijn er veel profeten die innovatie en disruptie op de kaart zetten in België.  En dat is eigenlijk alleen maar aan te moedigen.  Maar dan? Dan is er koffie?  Merken zijn op zoek naar hands-on gidsen in dat landschap. Duval Union wil zo een gids zijn,  die niet enkel de weg kent maar je ook naar huis brengt.  We kijken naar wat werkelijk relevant is, vanuit een business en marketing perspectief.  Dankzij onze ervaring brengen we op een concrete manier technologie binnen in de kern van marketing en business.  Niet alleen door te zeggen, maar vooral door te doen. 
 
Een eerste pijler in ons Duval Union ecosysteem zijn de services bedrijven.  Op dit moment zijn dat Duval Branding, True North, The Parking Lot, BOX3, en Friendship.  De servicebedrijven zijn het collectief van kennis in diverse marketing services expertises en beheren de klantenrelatie.  Deze lijst is op dit moment uiteraard allesbehalve compleet. We zijn immers nog maar net begonnen. We zijn op zoek naar complementaire servicebedrijven, bij voorkeur met een diepe IT-component. We zoeken mensen en bedrijven die drupal, sidecore, ed … beheersen. Front end en back end business processen zijn vandaag geen twee kanten meer maar sluiten naadloos aan.
 
De tweede pijler zijn de start ups.  Sinds begin dit jaar zijn er 92 jonge start-ups de revue gepasseerd, waarvan er 6 ‘officieel’ zijn opgetekend en nog een paar in onderhandeling.   De energie en passie van deze meestal jonge start ups is aanstekelijk maar waar we echt naar kijken:  is deze technologie relevant inzetbaar in een marketing context?  kunnen we voldoende toegevoegde waarde creëren met onze kennis, coaching, en hulp van onze service bedrijven?  is er mogelijkheid tot echt co-entrepreneurship dat hen toelaat hun technische ontwikkelingen beter af te stemmen op de noden van een merk?
 
Op basis van dit ecosysteem en onze permanente screening hebben we een zeer compleet aanbod naar merken die worstelen met die ‘wat nu?’ vraag.  Laat ons dat nu eens heel concreet maken, of “hoe werkt zoiets dan”? 
 
Onze marketing services bedrijven kennen de context van een merk, de uitdagingen en opportuniteiten als geen ander.  Een klant komt binnen via die deur of rechtstreeks bij Duval Union.  True North is onze marketing innovatie hub – ze zullen kijken naar productaanbod, klantensegmenten, user experience, channel management,  merkwaarde, markbenadering en  andere strategische business en marketing overwegingen. Eigenlijk zijn ze smart consultants maar met een doe mentaliteit.  Daar volgt meestal een zeer concrete aanbeveling uit met oplossingen.  Op basis van die aanbeveling schakelen we een combinatie in van service bedrijven  & tech start-ups – en het interessante is dat we de kennis van onze marketing services en tech start-ups kunnen inpassen in alle stappen van het marketing process.  Van strategische merkoefening (Duval Branding), over specifieke technologie rond e-commerce, innovatie in de winkelervaring, vernieuwing in analyse van social media…  tot en met brand activation (Friendship).
 
We werken overigens niet exclusief met onze eigen start-ups maar schuiven partijen naar voor van wie we weten dat ze een mooi stuk van de oplossing kunnen aanbieden. Nog meer concreet in datzelfde voorbeeld:  Location Based Services: fantastisch … wat betekent dat nu voor u concreet in uw winkels en wat zijn consequenties en voordelen? …  en dat alles binnen het geheel van uw marketingobjectieven.  Niet ‘social media analytics’  maar wat kan het betekenen voor u. Niet ‘Big Data’ maar welke mogelijkheden laat u nu misschien al liggen?   
 
We zijn gedreven om dit opzet zeer werkbaar te maken in de Belgische markt, maar ook daarbuiten. We praten over vertegenwoordiging in San Francisco, New York en Jakarta – want dit verhaal, en vooral dat van onze start-ups, is ook zinvol internationaal.  We praten met kapitaalverstrekkers – want dit verhaal heeft hun oor.  We praten met meer service- en technologiebedrijven, ook in het buitenland. En we gaan door met onze Start Up Mondays waarop we met Start Ups praten – want ons ecosysteem is allesbehalve compleet.  En dat zal het waarschijnlijk ook nooit zijn. De wereld blijft evolueren, een organisatie die vandaag durft beweren dat ze “af” is, is hopeloos achterhaald.
 
En vooral, er is veel goesting om concreet te werken met merken.  Trendvoorspellers genoeg in België. Maar misschien is het voor u tijd voor verandering en wat nieuwe wijn in nieuwe zakken?
 
Marc Bresseel – Founding Partner Duval Union
 


 

Een marketing project in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION

JOBS


INTERVIEW

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier