SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Griet Cattaert: "We zijn de eerste kledingketen in België die een Cradle to Cradle lijn lanceert"

Vrijdag 10 Oktober 2014


Griet Cattaert:
De Belgische kledingketen JBC stelde deze week de nieuwe Revive-kledingcollectie voor. De tijdelijke lijn wordt geproduceerd en verdeeld volgens het Cradle to Cradle systeem, een nieuwe kijk op duurzaam ontwerpen en produceren. Griet Cattaert, CSR manager bij JBC, stelt het project voor. 

Hoe gaat JBC het Cradle to Cradle principe toepassen in zijn collectie?

JBC heeft vorige zomer de beslissing genomen om in het Cradle to Cradle systeem (letterlijk van wieg tot wieg, nvdr.) te stappen. Het gaat over een nieuw soort business model, een verandering van een lineair productiesysteem naar een kringloopsysteem waarbij je onder meer alle materialen uit het productieproces hergebruikt. Het is eigenlijk een nieuw soort duurzaamheidsbeleid. Er zijn vijf verschillende niveaus in het systeem – van Basic tot Platinum – en we hebben nu het basiscertificaat binnengehaald. We gaan dit toepassen om onze nieuwe 'Revive' collectie, een kledinglijn van dertien stuks voor recreatieve sporters, zowel voor mannen als vrouwen. De toepassing van het Cradle to Cradle systeem vraagt een nauwere samenwerking met al onze stakeholders, van de leveranciers tot de consument. Het is een kringloopsysteem, dus het kledingstuk moet op termijn terug naar de winkel gebracht worden om zo opnieuw in de kringloop terecht te komen. Consumenten die kledingstukken uit deze collectie kopen, worden alleszins opgevolgd via de klantenkaarten. We gaan proberen om hen gerichte informatie te sturen over hun aankoop.

Het gebruik van het Cradle to Cradle systeem is een primeur in België voor een retailer.

We zijn inderdaad de eerste Belgische kledingketen die volgens dit principe een kledinglijn lanceert. Puma is een merk dat ermee bezig is, maar zelfs grote ketens als H&M en C&A passen het nog niet toe. In België zijn bedrijven als Ecover, Jules Clarysse en Saint-Gobain ermee bezig.

Waarom stapt JBC eigenlijk in dit verhaal?

C2C onderscheidt zich van andere duurzaamheidsprogramma's omdat het niet enkel de negatieve impact wil reduceren, maar juist ook een meerwaarde wil creëren voor mens en milieu door kwalitatief goed ontworpen producten. De negatieve ecologische voetafdruk wordt omgezet in een positieve voetafdruk. Het is een volgende stap in ons idee van duurzaam ondernemen waar we altijd innoverend in zijn geweest. Het familiebedrijf neemt tal van initiatieven rond maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zo ondertekenden we als enige Belgische retailer het 'Accord on Fire and Safety Building' in Bangladesh dat na de ramp van het Rana Plaza in het leven werd geroepen om te vermijden dat er in de toekomst nog dergelijke rampen kunnen gebeuren. We hebben ook een gedragscode waarin lokale en internationale normen en arbeidsvoorwaarden staan opgetekend. Elke leverancier moet deze gedragscode ondertekenen alvorens te mogen produceren voor JBC.

Heeft dit initiatief een invloed op de prijs van de kledingstukken?

Produceren volgens dit principe heeft natuurlijk een prijs, maar we rekenen het niet volledig door aan de consument. Het is een gedeelde verantwoordelijkheid. De kledingstukken binnen het Cradle to Cradle label zijn iets duurder dan de reguliere collecties, maar het is nog steeds een goedkope sportcollectie. Een sweater kost bijvoorbeeld 39,9 euro en een T-shirt 19,9 euro. Het is alleszins een langetermijnvisie. We plannen volgend jaar de lancering van een nieuwe collectie.

Volgt er een grote campagne?

De collectie ligt vanaf deze week in de winkels en er wordt informatie gegeven via onze folders, maar we hebben geen grote mediacampagne gepland. We hebben samengewerkt met het sportmarketingbureau Golazo en daaruit is de samenwerking met hun Team Energy (een collectief van (ex-)topatleten en coaches, nvdr.) ontstaan. De (ex-)sporters Kim Clijsters, Sven Nys, Hans Van Alphen en Evi Van Acker zullen model staan voor de collectie. Het verhaal van ervaren sporters die de fakkel doorgeven aan de jongeren paste goed in dit verhaal.

Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / BRANDS - LAUNCH

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier