SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Griet Cattaert: "We zijn de eerste kledingketen in België die een Cradle to Cradle lijn lanceert"

Vrijdag 10 Oktober 2014


Griet Cattaert:
De Belgische kledingketen JBC stelde deze week de nieuwe Revive-kledingcollectie voor. De tijdelijke lijn wordt geproduceerd en verdeeld volgens het Cradle to Cradle systeem, een nieuwe kijk op duurzaam ontwerpen en produceren. Griet Cattaert, CSR manager bij JBC, stelt het project voor. 

Hoe gaat JBC het Cradle to Cradle principe toepassen in zijn collectie?

JBC heeft vorige zomer de beslissing genomen om in het Cradle to Cradle systeem (letterlijk van wieg tot wieg, nvdr.) te stappen. Het gaat over een nieuw soort business model, een verandering van een lineair productiesysteem naar een kringloopsysteem waarbij je onder meer alle materialen uit het productieproces hergebruikt. Het is eigenlijk een nieuw soort duurzaamheidsbeleid. Er zijn vijf verschillende niveaus in het systeem – van Basic tot Platinum – en we hebben nu het basiscertificaat binnengehaald. We gaan dit toepassen om onze nieuwe 'Revive' collectie, een kledinglijn van dertien stuks voor recreatieve sporters, zowel voor mannen als vrouwen. De toepassing van het Cradle to Cradle systeem vraagt een nauwere samenwerking met al onze stakeholders, van de leveranciers tot de consument. Het is een kringloopsysteem, dus het kledingstuk moet op termijn terug naar de winkel gebracht worden om zo opnieuw in de kringloop terecht te komen. Consumenten die kledingstukken uit deze collectie kopen, worden alleszins opgevolgd via de klantenkaarten. We gaan proberen om hen gerichte informatie te sturen over hun aankoop.

Het gebruik van het Cradle to Cradle systeem is een primeur in België voor een retailer.

We zijn inderdaad de eerste Belgische kledingketen die volgens dit principe een kledinglijn lanceert. Puma is een merk dat ermee bezig is, maar zelfs grote ketens als H&M en C&A passen het nog niet toe. In België zijn bedrijven als Ecover, Jules Clarysse en Saint-Gobain ermee bezig.

Waarom stapt JBC eigenlijk in dit verhaal?

C2C onderscheidt zich van andere duurzaamheidsprogramma's omdat het niet enkel de negatieve impact wil reduceren, maar juist ook een meerwaarde wil creëren voor mens en milieu door kwalitatief goed ontworpen producten. De negatieve ecologische voetafdruk wordt omgezet in een positieve voetafdruk. Het is een volgende stap in ons idee van duurzaam ondernemen waar we altijd innoverend in zijn geweest. Het familiebedrijf neemt tal van initiatieven rond maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zo ondertekenden we als enige Belgische retailer het 'Accord on Fire and Safety Building' in Bangladesh dat na de ramp van het Rana Plaza in het leven werd geroepen om te vermijden dat er in de toekomst nog dergelijke rampen kunnen gebeuren. We hebben ook een gedragscode waarin lokale en internationale normen en arbeidsvoorwaarden staan opgetekend. Elke leverancier moet deze gedragscode ondertekenen alvorens te mogen produceren voor JBC.

Heeft dit initiatief een invloed op de prijs van de kledingstukken?

Produceren volgens dit principe heeft natuurlijk een prijs, maar we rekenen het niet volledig door aan de consument. Het is een gedeelde verantwoordelijkheid. De kledingstukken binnen het Cradle to Cradle label zijn iets duurder dan de reguliere collecties, maar het is nog steeds een goedkope sportcollectie. Een sweater kost bijvoorbeeld 39,9 euro en een T-shirt 19,9 euro. Het is alleszins een langetermijnvisie. We plannen volgend jaar de lancering van een nieuwe collectie.

Volgt er een grote campagne?

De collectie ligt vanaf deze week in de winkels en er wordt informatie gegeven via onze folders, maar we hebben geen grote mediacampagne gepland. We hebben samengewerkt met het sportmarketingbureau Golazo en daaruit is de samenwerking met hun Team Energy (een collectief van (ex-)topatleten en coaches, nvdr.) ontstaan. De (ex-)sporters Kim Clijsters, Sven Nys, Hans Van Alphen en Evi Van Acker zullen model staan voor de collectie. Het verhaal van ervaren sporters die de fakkel doorgeven aan de jongeren paste goed in dit verhaal.



ARCHIVE / BRANDS - LAUNCH

JOBS


INTERVIEW

Leon Jacobs en Stijn Cox (Boondoggle) over Service Design

Leon Jacobs en Stijn Cox (Boondoggle) over Service Design



DOSSIER  



Total attribution of de expressie van de digitale chaos  


Convergentie is al een jaar of tien een druk besproken onderwerp in alle digitale kwesties. We kunnen enkel alleen maar vaststellen dat het versnipperende gebruik door de consumenten eerder leidt...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Merit Awards: waarom we onze laureaten van 2016 kozen


Op 26 januari verwelkomde Media Marketing zowat 800 vakmensen in de Bloody Louis voor de traditionele uitreiking van de Merit Awards 2017 die de meest verdienstelijke spelers en acties van 2016 in...


en savoir plus


De uitdagingen voor krantenuitgevers in de digitale lezersmarkt   


De papieren krant bleef ook nog in 2016 de hoeksteen van het bereik van de nieuwsmerken, maar de switch naar de digitale consumptie is ook in de krantenwereld ingezet. Op basis van gesprekken met...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier