SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Serviceplan Benelux, House Sweet House

Donderdag 18 September 2014


Serviceplan Benelux, House Sweet House
Op 6 mei van dit jaar kreeg de Belgische reclamewereld er een nieuwe speler bij, Serviceplan Group Benelux, maar ook het ‘House of Communication’. Een Duits concept dat alle moderne communicatiedisciplines onder een dak groepeert. Welcome!
 
De eerste steen van Serviceplan Group Benelux/The House of Communication Brussels werd op 1 januari 2009 gelegd, toen Nancy Delhalle en haar man Peter Vande Graveele besloten hun eigen agentschap Mixed Salad op te richten. Zij is Franstalig en maakte grotendeels carrière aan de adverteerderskant, onder andere bij Ethias. Hij is Nederlandstalig en kent de Belgische reclame door en door, omdat hij al in 1997 een eigen bureau oprichtte, Rebound Communications, dat hij vervolgens verkocht aan BBDO… Nancy Delhalle: “Toen we Mixed Salad oprichtten, was de eerste persoon met wie we contact opnamen Liliane Loos (de oprichtster van Short List - een agency matchmaker die er ondertussen mee gestopt is, nvdr). Tegen alle verwachtingen in zei ze dat ze misschien iets voor ons had: het Franse bureau Dufresne Corrigan Scarlett zocht in België een kleine, flexibele structuur om lokaal hun klant Midas te beheren. Liliane Loos bracht ons in de pitch en wij wonnen.” Ondertussen kreeg Mixed Salad er een tweede belangrijk budget bij, Jaguar. “Wij werden verantwoordelijk voor het internetluik, maar we hadden geen productieteam. Omdat de samenwerking met DCS zeer goed verliep en vooral, omdat zij intern de middelen hadden om ons op dat vlak te helpen, hebben we hun gevraagd al het digitale werk voor Jaguar uit te voeren.”
 
Plan.Net vs Serviceplan
 
En zo ontdekken Nancy Delhalle en haar echtgenoot Plan.Net, een netwerk van internetbureaus die behoren tot een Duitse groep. “Het netwerk werd opgericht door Florian Haller, de zoon van de stichter van de grootste onafhankelijke communicatiegroep in Duitsland, Serviceplan”, vertelt Peter Vande Graveele. “In die tijd, zo’n vijftien jaar geleden, was Florian Haller ervan overtuigd dat de internetbureaus het zouden halen van de klassieke bureaus. Daarom doopte hij het netwerk toen hij in 2002 CEO werd om tot Plan.net en besloot om de internationale groep uit te breiden. Hij is pas in 2012 van mening veranderd en heeft toen gekozen voor de naam Serviceplan voor al zijn nationale en internationale bureaus. Dufresne Corrigan Scarlett zal trouwens binnenkort ook van naam veranderen.” Een beslissing die ook noodzakelijk is omdat de naambekendheid van Serviceplan veel groter is geworden dan die van Plan.Net, vooral op creatief vlak.
 
“Olivier Bronner, de managing director van Plan.Net Frankrijk, aan wie we de hele Jaguar-productie uitbesteden, was eigenaar van de Plan.Net licenties voor Frankrijk, maar ook voor de Benelux”, vult Nancy Delhalle aan. “Omdat het goed klikte tussen ons, stelde hij voor 52% van Mixed Salad over te nemen om Plan.Net Benelux op te richten.”
Dat was in 2010. De Duitse machine was vertrokken en niets kon die stoppen.
 
Peter Vande Graveele: “Toen we door de Franse hub van Serviceplan werden overgenomen, moest Florian Haller de investering goedkeuren. Ook op dat vlak kwamen we goed overeen. Ik heb hem dus ontmoet en hij gaf zijn fiat. Ik ging daarna een keer per maand naar het hoofdkwartier in München om me vertrouwd te maken met hun model, raad te vragen of gewoon te profiteren hun tools en knowhow.” Tijdens de vele heen- en weerreizen had hij dikwijls de gelegenheid met Florian Haller te praten en langzaam maar zeker werd het duidelijk dat ze de zelfde visie op het vak hadden en een soortgelijke ondernemersdrang deelden. “Het ging zo ver dat hij mij op een dag vroeg of ik me goed voelde met Parijs.” Hij antwoordde bevestigend, maar moest ook toegeven dat zijn groeiambities niet altijd verzadigd werden. Meer was er niet nodig om de Duitse CEO definitief te overtuigen en de aandelen die zijn Parijse bureau in Plan.Net Benelux had over te nemen. De zaak werd afgerond in 2012.
 
Het Münchner model
 
“We hadden aan Florian Haller gevraagd wat hij concreet van ons verwachte in Brussel”, gaat Nancy Delhalle verder. “Zijn antwoord: een groot bureau. Dat vertrouwen, gekoppeld aan partnership is typisch voor Florian Haller. Daar ligt zijn kracht, samen met zijn familiebedrijf-spirit. Hij mag dan aan het hoofd staan van een groep van meer dan 45 bureaus in heel de wereld, en meer dan 2000 mensen tewerkstellen, het idee van een familie blijft in zijn ogen zeer belangrijk.”
 
De twee ondernemers zetten zich aan het werk en al gauw was de blauwprint van hun ideale bureau klaar. Dat moest en zou gebouwd worden op het Münchner model. “Logisch, wij zijn uitgegaan van het netwerk en vooral van het oorspronkelijke bureau in München.” Dat groepeert drie merken: Serviceplan voor de reclame, Plan.Net voor het digitale en Mediaplus... voor de media. Dit alles onder een dak en onder de paraplu, of liever gezegd het concept ‘The House of Communication Munich’. 
 
“Elke structuur is onafhankelijk, met een eigen P&L en management. Er zijn dus drie dynamische en winstgevende reactoren waarbij een deel van de winst elk jaar weer opnieuw geïnvesteerd wordt in de ontwikkeling van de groep. Dat is op twee vlakken belangrijk. Eerst en vooral maakt het concept van het House of Communication mogelijk om zowel een groot, perfect geïntegreerd bureau te zijn, met intern alle expertise en knowhow, maar ook de nodige flexibiliteit te hebben om aan de vraag en behoeftes van specifieke adverteerders te beantwoorden die bijvoorbeeld uitsluitend op het internet actief zijn. Het tweede vlak is economisch.” Ook in Frankrijk, Zwitserland, Italië, Oostenrijk maar ook Beijing en binnenkort op andere continenten werden er Houses of Communication opgericht. Op dit moment is Serviceplan aanwezig in 29 landen.
 
Amsterdam, here we come!
 
Serviceplan Group Benelux is veel meer dan The House of Communication Brussels. De groep is ook aanwezig in Antwerpen en Hasselt, en in Luxemburg, en binnenkort ook Amsterdam. “In 2013 kon Serviceplan Munich Germaine&Co opkopen dat o.a. het budget BMW Belux beheerde (zie MM september 2013, nvdr). Hierdoor kon de groep zijn positie bij de Duitse constructeur verstevigen, die deze nu in twaalf Europese en Aziatische markten beheert. Wat ons betreft, heeft deze aankoop ons ook in staat gesteld ons aanbod uit te breiden, omdat hierbij ook het Hasseltse Mosterd en het Antwerpse Gonzales zat. Het eerste is gespecialiseerd in internet, het tweede is een creatieve kweekvijver, in de ruimste zin van het woord. We hebben ook een antenne in Luxemburg, waar we o.a. werken voor de Centrale de la Mobilité en Luxexpo. Binnenkort openen we ook een bureau in Amsterdam. Dat wil zeggen: we investeren in lokaal talent dat hun eigen structuur wil oprichten. In het begin zal dat opereren onder de Plan.Net vlag, aangezien men in Nederland al veel verder staat dan die op het vlak van internet communicatie.”
 
In totaal stelt Serviceplan Group Benelux zo’n 70 medewerkers te werk en beheert het een vijftigtal merken, waaronder BMW Belux, Weight Watchers Benelux, Touring Insurances (Axa Direct), Shell, Thomas Cook Airlines, Hewlett-Packard, Daikin, Fedex, Philips, MTV, Live Nation, Spotify, Eastpak en ICI Paris XL. Na een jaar activiteit tekende de groep een omzet op van 25 miljoen euro op.
 
De CE in het licht
 
“The House of Communication in Brussel opzetten was logisch voor ons. Brussel is niet alleen de hoofdstad van Europa, maar ook de zetel van de Europese instellingen”, legde Florian Haller uit tijdens de opening in mei van dit jaar. Lees (voor wie geen Duits spreekt ): de Benelux is goed, Europa is beter. “Toen we ons project van groot bureau voorstelden was het voor ons duidelijk dat er opportuniteiten waren, zowel dankzij onze centrale positie in Europa en Brussel”, geeft Peter Vande Graveele toe. Een gemotiveerd team is hard aan het werk. “We hebben de haalbaarheidsfase beëindigd, en een hub gecreëerd tussen Berlijn en Brussel, Serviceplan EU Matters, waarvan wij de locomotief zijn. De bedoeling is duidelijk een belangrijke speler te worden voor de Europese aanbestedingen.”
 
Voor de rest wil het tandem de structuur in Brussel verder uitbouwen, “perfectioneren en rentabiliseren”, zeggen ze in koor. “Vorig jaar hebben we een tiental personen aangenomen, maar niet alle competenties zijn ingevuld. Er zijn zeker nog vijf jobs de openstaan. Eerlijk gezegd hebben we ook een aantal medewerkers moeten laten gaan, of laten vertrekken, omdat ze niet het profiel hadden om ons project optimaal in te vullen. En wij moeten ook beter worden. We hebben al die inspanningen niet gedaan om middelmatig te blijven. Wij willen het beste bureau worden, op alle niveaus.”
 
De groep Serviceplan werd in 1970 opgericht door Peter Haller en Rolf O. Stempel. Sinds 2002 wordt deze geleid door Florian Haller (zoon van). De groep is aanwezig op vier continenten en actief op 29 markten en stelt meer dan 2400 personen te werk. Bij de klanten vinden we prestigemerken als BMW, Lego, Lufthansa en Miele. De eerste is al klant sinds twintig jaar. Serviceplan Group sloot afgelopen jaar af met een omzet van 252 miljoen euro (+16%), de beste prestatie van de groep sinds de oprichting. Serviceplan is ook een creatieve oorlogsmachine, met zeven Grand Prix bij de afgelopen Cannes Lions, drie op het New York festival en nog een s-twee hoogste onderscheidingen op de Clio Awards. De Global Chief Creative Officer van de groep, Alex Shill, wordt beschouwd als een van de beste creative directors ter wereld. 

Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Google DNI: een charmeoffensief van meer dan 150 miljoen euro  


Nog tot en met 11 juli kunnen Europese uitgevers opnieuw een subsidiedossier met betrekking tot nieuwsinnovatie indienen bij Google. Dan loopt de tweede inschrijvingsronde van het Google Digital...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier