SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Creëren met een short attention span, door Tim Driesen

Maandag 22 September 2014


Creëren met een short attention span, door Tim Driesen
Ik wil het even hebben over de ‘short attention span’ of korte aandachtspanne. Als je nog niet afgehaakt hebt ondertussen. Want je hoorde waarschijnlijk al 3 WhatsApp-berichtjes binnenkomen. En iemand wil je aandacht op twitter, Facebook, Instagram én Snapchat. We kunnen ons minder en minder lang op iets concentreren en daarin heeft de technologie een behoorlijk aandeel. Een goede evolutie of eentje waar we over 5 jaar spijt van krijgen? We zullen zien, maar het is de nieuwe realiteit waar we maar beter een antwoord op formuleren.

Ik heb het 'geluk' al 33 jaar ervaringsdeskundige te zijn. Iedereen die mij ooit les heeft proberen geven of met mij heeft samengewerkt, zal het kunnen bevestigen: mijn aandachtspanne is kort, zeer kort. Ik heb geprobeerd van die zwakte mijn sterkte te maken. En als jij al moeite had om je op mijn inleiding te concentreren, lees dan zeker verder want dit artikel is voor jou. Om twee redenen: ten eerste begrijp je beter dan wie ook hoe de short attention span van de nieuwe generatie in elkaar zit en hoe je hun aandacht kan trekken én vasthouden. Dat is bijzonder waardevol. En ten tweede kan je, mits een goed gebruik van je aandachtspieken, op korte tijd straffe ideeën bedeken. Veel beter dan Rilatine!

Hoe ga je om met je short attention span?  Ik probeer - kijk, een langpootmug - een paar tips op een rijtje te zetten:
 
•                   Werk nooit op één briefing tegelijk. Afwisseling is belangrijk. En als je echt maar één opdracht hebt, deel dan je briefing op in kleine briefings. En werk afwisselend op die verschillende briefings.

•                   Werk nooit naast een raam. Vooral niet als het open staat. Zelfs een boom die wiegt in de wind is een interessante langspeelfilm.

•                   Maak jezelf niet wijs dat je kan nadenken in een Starbucks. Ga voor take away.  

•                   Kies bewust een werkplek zonder afleidingen. Ook al is het stralend weer, sluit je op in de donkerste kerker.

•                   Neem SM-pauzes (hm, dat klinkt een beetje raar als je aan het werk bent in een kerker). Wees gerust: elk uur 10 minuten sociale media is genoeg om bij te blijven. Neem die pauzes consequent. En voel je niet schuldig: pauzes zijn even belangrijk als concentratie.

•                   Doe iets compleet anders. Normale mensen krijg je het niet uitgelegd, maar soms kan je gewoon helderder denken terwijl je een film aan het kijken bent, met een balletje tegen de muur gooit of push ups doet. Gewoon doen.

•                   Schrijf elk idee op. Het is niet omdat jij het idee al beu bent, dat het waardeloos is.

•                   Kies je moment. De kans is groot dat dat buiten de werkuren ligt. Sta op om 4:00u of ga slapen om 4:00u. Beide combineren is een minder goed idee.

•                   Je bent het meest productief op de vooravond van de presentatie. Maar je collega's daarom niet. Zet valse deadlines in je agenda. Zo ben je onbewust toch ruim op tijd klaar.

Of je nu ooit de ADHD-sticker opgekleefd hebt gekregen of niet, je bent in het voordeel nu. Het internet maakt dat een hele generatie jonge mensen hun brein anders begint te gebruiken. Herinneringen zijn hyperlinks geworden naar online informatie die geactiveerd worden door key-woorden en URL's. Met andere woorden: hoe meer flarden informatie je hersenen kunnen verwerken, hoe meer je beroep kunt doen op je externe digitale geheugen. Succes!
 
Tim Driesen - Creative Director Famous Brussels



ARCHIVE / CREATIONS

JOBS


INTERVIEW

Christophe Vog en Pierre Gilbert (Eponym):

Christophe Vog en Pierre Gilbert (Eponym): "Vanuit live vertrekken om je strategie uit te werken"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier