SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Twitter en nieuwsmerken: een onontgonnen combinatie

Donderdag 21 Augustus 2014


De content van nieuwsmerken wordt meer en meer geconsumeerd via sociale media, maar de rol van die laatste in de redactionele en marketingstrategie van nieuwsmerken blijft onduidelijk. Newsworks, het marketingorgaan voor 'newsbrands' in de U.K., zocht het een en ander uit voor Twitter.
 
Twitter heeft meer dan Facebook of eender ander sociale netwerk een grote invloed op het journalistieke vak. Zowel de Twitter-pagina's van de grote nieuwsmerken als die van hun journalisten zijn populair bij de Twitter-gemeenschap. Het bedrijf achter de microblogsite heeft begrepen dat al dat getwitter heel wat bereik genereert en onderzocht enkele jaren geleden al hoe journalisten en nieuwsredacties hun pagina's het best kunnen inzetten. Het publiceerde zelfs een pagina met heel wat concrete 'best practices for journalists'. Toch gebeurde er tot nog toe relatief weinig onderzoek vanuit de nieuwsmerken zelf. De recent gepubliceerde News On The Tweet studie die in 2013 gevoerd werd door het marktonderzoeksbureau YouGov in opdracht van Newsworks dat de hulp kreeg van Twitter, brengt daar nu dus verandering in.
 
De betrachting? De relatie tussen nieuws, nieuwsmerken en Twitter grondig uitdiepen en onderzoeken hoe “nieuwsmerken en Twitter samenwerken om volgers om te vormen tot lezers en lezers tot volgers”, aldus de headline van de studie. Na een kwalitatieve bevraging bij een select clubje van Twitter-gebruikers volgde een kwantitatieve bevraging met een steekproef die uit meer dan 1200 gebruikers bestond.
 
Aantrekkelijk profiel
 

De eerste grote vraag die Newswork zich stelde, ging over wie de volgers van de newsbrands eigenlijk zijn en hoe ze zich onderscheiden van de niet-volgers. Uit de studie blijkt dat 59% van de Twitter-gebruikers in de U.K, het equivalent van circa 9 miljoen mensen, een of andere vorm van newsbrand content volgt. Als we de cijfers in detail bekijken, zien we dat 35% van de respondenten  krantenmerken volgt, 49% volgt krantenjournalisten en 17% een submerk van een krant. 78% van de nieuwsmerken-volgers volgt meerdere titels of journalisten. Het profiel van die fans blijkt overigens zeer aantrekkelijk voor nieuwsmerken en hun adverteerders, want “deze early adopters scoren doorgaans hoger op het vlak van online consumptie dan normale internetgebruikers en kunnen anderen dus sociaal beïnvloeden”, aldus Rufus Olins, chief executive bij Newsworks.
 
Hard versus zacht nieuws
 
Verder komt uit de Britse studie naar voren dat Twitter-gebruikers die nieuwsmerken volgen actiever zijn op het microblogkanaal dan de groep Twitter-gebruikers die geen nieuwsmerken volgen. Ze jagen de traffic van Twitter dus serieus de hoogte in. Zo post 23% van de eerste groep dagelijks tegenover 11% bij de 'gewone' gebruikers. Ze loggen ook meer dagelijks in (56% versus 35%), retweeten bijna 3 keer meer links en commentaren (57% versus 21%) én tweeten meer over trending nieuws (30% versus 10%). In het algemeen beweert 40% Twitter regelmatig te bezoeken voor de posts van de newsbrands. Een ander interessant inzicht uit de studie is dat newsbrand volgers Twitter anders gebruiken naargelang het tijdstip. In de ochtend lezen ze de laatste headlines en gaan ze soms op zoek naar meer achtergrond en analyse. Tijdens de dag volgen ze de nieuwsverhalen op die hun interesse gewekt hebben en start de jacht naar meer updates, analyses en debatten erover. Naarmate de dag eindigt, is er een grotere rol weggelegd voor luchtiger nieuws en roddels en entertainment.
 
Wie brengt de scoop?
 
Een derde groot hoofdstuk uit het rapport ging over de motivatie van Twitter-gebruikers om newsbrands te volgen. Bij de vraag waarom de ondervraagden Twitter gebruiken waren de top drie antwoorden 'om te weten wat er gaande is in de wereld' (39%); 'om de tijd te doden' (39%); en 'om gelinkt te zijn met mensen die me interesseren, maar die ik niet ken' (38%). De onderzoekers besluiten dat het motivaties zijn die ook opgaan voor lezers van newsbrands. De toegevoegde waarde van die merken op Twitter blijkt voor gebruikers uit het feit 'dat ze het nieuws kunnen volgen wanneer het gebeurt' (61% akkoord); dat 'nieuws eerst breaking wordt op Twitter' (51% akkoord); dat 'Twitter de mogelijkheid geeft om te engageren met het nieuws dat je het meest interesseert (56% akkoord) en dat 'het de mogelijkheid geeft om nieuws te consumeren binnen een gelijkgestemde community' (40% akkoord).  Wel zegt bijna de helft van de ondervraagden (45%) en 62% van de nieuwsmerken-gebruikers dat nieuws op Twitter dat afkomstig is van een gevestigd merk helpt om de content te vertrouwen.
 
Het gaat natuurlijk niet alleen over het nieuwsmerk, want de personal brands zijn alomtegenwoordig op Twitter, ook onder de journalisten. De studie peilde bijgevolg naar de relatie die Twitter-gebruikers hebben met de journalisten zelf. Zo blijkt dat het volgen van een journalist nog aantrekkelijker is voor de consument dan het volgen van een nieuwsmerk. De journalisten blijken vaak de eerste bron te zijn voor nieuws en worden door de respondenten geprezen om hun geestige en persoonlijke inzichten. Dit inzicht verklaart mogelijk waarom sommige uitgevers scoops van hun journalisten toelaten op de persoonlijke Twitter-pagina's.
 
Beter samen
 
De onderzoekers besluiten dat er een echte kruisbestuiving is tussen Twitter en newsbrands. “Twitter helpt nieuwsmerken toegankelijker, invloedrijker en meer verbonden te maken”, aldus het rapport. Aan de andere kant helpt Twitter de volgers meer verbonden te maken met de nieuwsmerken. 53% van de newsbrands volgers geeft dit namelijk aan. Van de Twitter-gebruikers die nieuwsmerken volgen, beweert 60% dat Twitter hun de mogelijkheid geeft om in contact te komen met krantenmerken die ze normaal niet zouden lezen in printformaat. 55% onderstreept deze stelling maar dan wat betreft de online kanalen van de kranten. Nieuwsmerken kunnen op Twitter toegevoegde waarde aan consumenten bieden op vier niveaus: ze in contact brengen met gelijkgestemde zielen, ze deel laten uitmaken van het debat, ze als eerste op de hoogte brengen van nieuws en humoristische en luchtige content bieden.
 
De onderzoekers sluiten het rapport af met enkele tips voor uitgevers die Twitter willen inzetten voor hun promotionele en redactionele activiteiten. Het rapport adviseert de nieuwsuitgevers om communities te zoeken en op te zetten, naargelang hun submerken of rubrieken in de krant, om campagnes te integreren (tease op Twitter en onthul in de krant of de website; stimuleer het in de krant en faciliteer de conversaties op Twitter) en om te denken in zogenaamde 'topicals' (naar aanleiding van een event, seizoen, …).
 
“Samen kunnen nieuwsmerken en Twitter de verwachtingen en noden van de nieuwsconsument beter beantwoorden dan individueel”, aldus de slotconclusie van het rapport. De les voor uitgevers: combineer je nieuwssite en papieren krant met een gedegen strategie op Twitter en het bereik en betrokkenheid van je nieuwsmerk stijgt, zowel online als in print. 

Volgende week: Hoe zetten de Belgische uitgevers Twitter in? 

Een marketing project in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH

JOBS


INTERVIEW

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier