SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Op hoogtestage in Lourdes, door Kristof Janssens (Head of Strategy, LDV United)

Maandag 18 Augustus 2014


Op hoogtestage in Lourdes, door Kristof Janssens (Head of Strategy, LDV United)
Nee, niet het bedevaartsoord in Zuid-Frankrijk, maar het Lourdes van de disruptie: Silicon Valley. Omgeven door een 25-tal gelijkgestemde zielen, had ik het voorrecht om een week lang op kruissnelheid door The Bay Area te reizen. Vroeger het broeinest van techreuzen als Apple en Oracle. Vandaag het epicentrum van disruptie waar gevestigde businessmodellen sneller dan het licht onderuit gehaald worden door zogenaamde ‘hoodies’, atypische jonge entrepreneurs . Ik was erop gebrand om te ontdekken of ‘disruptie’, terecht het buzzword van 2014 genoemd wordt.
 
Op de propvolle, maar machtige agenda: Tesla, Stanford, Google, 23andMe, Singularity University, Paypal, Palantir, Qualcomm…
 
Kid. Candy store
 
Het voelt aan alsof je voortdurend een beetje te veel zuurstof binnenkrijgt.
Ik kan je vertellen, als je aan zoiets gedurende een hele week wordt blootgesteld, dan duurt het een tijdje voor dat ijle gevoel weer uit je hoofd weggetrokken is.

Zo moeten renners dus een hoogtestage ervaren.
 
En na zo’n trip volgt ook steeds de onvermijdelijke vraag:
‘En hoe was’t daar, man? Vertel eens alles’.
 
Wel, goed. Heb je een uurtje of vier?
 
Niet eenvoudig om een korte synthese te geven van een zo’n karrevracht aan verhalen, gedachten, tegenstellingen, stevige discussies en (on)opgeloste vraagstukken, die samen resulteerden in 3 volle schriftjes, 38 Evernote tabs en enkele existentiële vragen. Vandaag is het ongeveer een maand geleden. De zaken die ik me, zonder spieken, nog levendig kan herinneren, beschouw ik als de belangrijkste lessen.
 
The shortcut society
 
Een rode draad in het verhaal. Oudere generaties werden geconditioneerd door wetgevers, regelmakers en tussenpersonen. De huidige generatie ‘millenials’ heeft het daar terecht moeilijk mee. Is er aanbieder die een binnenweg voorziet door elke vorm van frictie weg te halen, dan kan je er zeker van zijn dat ze die richting uitgaan. Dat is vaak het uitgangspunt van de disruptieve industrie: makkelijker, sneller, goedkoper, … En als het tegen de bestaande regeltjes is, dan lossen ze dat later wel op, wanneer hun achterban voldoende groot geworden is.
 
Optimisme is een morele plicht
 
De Oostenrijks-Britse filosoof Karl Popper stelde ooit dat de toekomst afhangt van wat wij doen. Wij dragen de verantwoordelijkheid. Het is onze plicht om samen te vechten voor een betere wereld, niet om het kwaad te voorspellen Een levensdevies waar vele grote bedrijven en kleine start-ups vandaag naar leven en handelen. Of je nu Tesla of 23andMe binnenstapt, het aanstekelijke optimisme is omnipresent. Ze willen de wereld veranderen, verbeteren. Het siert hen.
 
Zelfs wanneer hun plannen weer eens onterecht gedwarsboomd worden door de overheid of een protectionistische lobby, dan nog geven ze niet op. Integendeel, het motiveert hen om nog harder te strijden.
 
Grote problemen zijn makkelijker op te lossen dan kleine
 
Een Googleisme. Larry Page, één van de Google topmannen en full-time visionair, is ervan overtuigd dat het eenvoudiger is om grote problemen aan te pakken. Niet zozeer omdat de probleemstelling dan duidelijker is, maar omdat je zo de intelligentste mensen aan boord krijgt. Larry heeft daarom het L-team in leven geroepen, een clubje insiders die samen ‘10X’ spelen, een opmerkelijk spel met eenvoudige regels. Kies eender welk bedrijf en bedenk een 10 keer beter product.
 
Het is OK om paranoïde te zijn
 
Niet enkel Google zoekt naar manieren om scherp te blijven. Toen ik aan iemand bij Paypal vroeg hoe zij, als relatief oude technologiespeler, de innovatieve spirit in leven houden, kwam er meteen een eerlijk antwoord:
‘Well, we’re paranoid. It’s ok to be paranoid.’
 
Zelfs de meest disruptieve spelers van het moment beseffen maar al te goed dat hun huidige businessmodellen ultrafragiel zijn. Het gevaar loert steeds om de hoek, letterlijk vaak, bij één van de 30.000 entrepreneurs die de Valley rijk is. Dat geldt zeker niet alleen voor bedrijven aan die kant van de oceaan. Geen enkele markt is safe. Als vandaag het leeuwendeel van je omzet gegenereerd wordt door limitaties of bruggen in te bouwen, dan mag je volledig terecht paranoïde zijn.
 
Investeer in snelheid, niet in controle
 
Als er iets is wat de traditionele industrie van de ‘disrupters’ onderscheidt, dan is het ongetwijfeld snelheid. Dat voel je werkelijk aan alles ginder. We zijn gewend geraakt aan trage adoptiecycli die het toelieten om rustig het vizier scherp te stellen. Met als gevolg dat er duchtig geïnvesteerd werd in logge controlesystemen. Hello SAP?
 
In een nieuw tijdperk waarin Big Bang-disrupties in een handomdraai volledige marktsegmenten op hun kop zetten, is het verstandig om te investeren in snelheid. De vraag is of bijvoorbeeld klassieke banken vandaag genoeg investeren in snelheid om toe te groeien naar hun ‘Spotify-moment’.
 
Tien developers en een hond
 
De manier waarop letterlijk gespeeld wordt met industrieën is typerend.
In Silicon Valley is het afgelopen decennium duizelingwekkend veel verdiend met technologie. Bak-ken geld.
 
Met een grote digitale stofzuiger zogen ze miljarden weg van markten over de hele wereld. Zoveel, dat deze ondernemers het zich vandaag kunnen permitteren om gigantische risico’s te nemen. Ze kunnen investeren in grote dromen – een cliché dat voor een keer klopt.
 
Tien developers en een hond die een baanbrekend idee hebben, maar niet meteen business plan? Geen probleem, we geloven in het verhaal en het team, hier ligt 10 miljoen dollar.
 
Durfkapitalisten doen mergers en acquisitions gedreven door opportunisme, terwijl veel grote bedrijven gedwongen worden om te handelen vanuit een economische realiteit.

Lees: de kop boven water houden. En dat is één van de vraagstukken waar ik nog mee worstel. Is het gat dat geslagen werd niet te groot geworden?

Kunnen traditionele bedrijven dat überhaupt nog bij te benen?
 
Moest jij daar een antwoord op denken te hebben, dan nodig ik je graag uit voor koffie. En als je me dan vraagt hoe het was in San Francisco, dan vertel ik je ongetwijfeld weer 6 andere dingen.

Kristof Janssens
Head of strategy LDV United
janso@ldv.be

Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / TRAINING&BOOKS

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier