SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Croisette Pitch: Alex Gabriëls (freelance art director)

Zaterdag 21 Juni 2014


Croisette Pitch: Alex Gabriëls (freelance art director)
Elke dag, onderweg naar of van het Palais des Festivals, lopen we landgenoten en bekenden tegen het lijf. Een uitstekende gelegenheid voor een kort en snedig interview: 10 vaste vragen over verwachtingen, verlangens, herinneringen en voorspellingen. Vandaag kruiste freelance art director Alex Gabriëls ons pad.
 
Hoeveel edities van de Cannes Lions heb je al meegemaakt?
Dit is de 20ste keer. Mijn eerste keer, in 1994, ben ik, zoals elke beginner, met de Young Lions gekomen. Toen waren er nog geen Flying Creatives, maar wel rijdende. Op een bus, dus. Met tv en schotelantenne, vooral om onderweg niets van het WK Voetbal te moeten missen. Helaas werkte de antenne niet tijdens het rijden. Terwijl er aan boord toch een paar hooligans zaten die een moord zouden begaan als ze de match tegen Marokko moesten missen. Om dat te vermijden, hebben we, ergens midden in Frankrijk, 90 minuten op een bloedhete parking gestaan…
 
Wat is jouw meest memorabele Cannes-ervaring?
 “Wazzaaaaaaa” en “Getuppaaaaa” zullen voor altijd in mijn hoofd blijven weergalmen! Of onze eerste Leeuw; toen hoorde je ons ook brullen. De meest boeiende spreker die ik hier ooit hoorde, was Bob Geldof, die in 2008 samen met Kofi Annan kwam praten over de klimaatverandering. Zij maakten ons, reclame- en communicatielui, duidelijk dat ook wij een rol kunnen spelen om die tegen te gaan. Hoe Geldof de hele zaal meesleurde in zijn verhaal, zijn boosheid en zijn wilskracht om er samen een betere wereld van te maken, dat was indrukwekkend om mee te maken.
 
Waarom ben je dit jaar van de partij?
Het is de eerste keer dat ik niet echt meer bij een bureau hoor. De vorige jaren was ik hier met Publicis, daarvoor met Leo Burnett en nog vroeger met Saatchi&Saatchi. Altijd een gezellige bedoening om hier met je collega’s op stap te zijn. Als freelancer hoor ik eigenlijk bij alle bureaus. Daarom wil ik dat ze me allemaal leren kennen. Dus kom ik hier reclame maken voor mezelf.
 
Wat verwacht je van deze editie?
Zon, zee, strand en een laptop. Ik heb geen badge gekocht omdat ik het te duur vind. Daarom volg ik alles online: shortlists, winnaars, ik mis er niets van, behalve de sprekers, helaas.
 
Wie hoop je hier te ontmoeten of te zien?
Gepassioneerde mensen die me inspireren of voor wie ik een gezonde jaloezie voel. Ik neem een vitaminekuur door met hen te praten, door ideeën uit te wisselen, door van elkaar te leren en goed werk te zien. En te denken: “dju, had ik dat maar gemaakt.”
 
Wat maakt dit festival bijzonder voor jou?
Mijn twintigste keer is een mooie verjaardagseditie! Cannes is een beloning voor elke creatief. De ultieme natte droom. Soms zit je maanden te zwoegen aan een campagne. En de debriefs blijven maar komen. Maar af en toe lukt het toch om een pareltje te maken waar iedereen achter staat. Als je dan dat pareltje kan tonen aan de hele wereld en dan ook nog eens een positieve reactie krijgt, is dat het summum!
 
Wat zou je aan de Cannes Lions veranderen indien jij het organiseerde?
Als het zo verder gaat, zijn er straks meer categorieën dan inschrijvingen! Zoek maar eens uit in welke categorie jouw werk het best geplaatst is om te scoren. Verder erger ik me als art director al jaren aan de grafische look van de Cannes Lions. Dat is het ene jaar nog lelijker dan het andere. In de categorie Design&Craft maken ze wat mij betreft niet eens kans op een shortlist. Ik zou toch liever op de Croisette paraderen met een hippe Lions-draagtas.
 
Wat is jouw top 5 van all time favoriete advertenties, spots of campagnes?
 “Dumb ways to Die”, “Wazzup”, en, mijn eerste reclame-openbaringen: “Bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet”, en “Nou is ie weer rood” voor Fruit Joy.
 
Hoeveel Leeuwen staan er op jouw schouw te pronken?
Een zilveren en een bronzen voor Hot Heinz Ketchup en een zilveren voor de Renault Courtesy Day radiocampagne.
 
Wat is jouw pronostiek voor de Belgen, dit jaar in Cannes?
Het zal voor de Belgen een minder goed jaar zijn. Dat is moeilijk te aanvaarden na al die Leeuwen van de voorbije twee jaar. Wat de oorzaak is? Waren we niet goed of niet vernieuwend genoeg? Of was de concurrentie te sterk? Misschien moeten we wat strenger zijn voor onszelf. Sometimes you win, sometimes you loose. Misschien scoren we beter op het WK!



ARCHIVE / CANNES LIONS 2014

JOBS


INTERVIEW

Vivian Schiller (Weber Shandwick):

Vivian Schiller (Weber Shandwick): "De waarheid heeft tegenwoordig meer te maken met emotie dan met feiten"



DOSSIER  



Nemen de consultants de reclame over?   


Op de belangrijke markten opent The Big Five de laatste jaren de portefeuille om allerhande digitale, service design en creatieve bureaus over te nemen. Palmen bedrijven als Deloitte Deloitte en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Wat kunnen media leren van de porno-industrie?  


Het begon met VHS, maar ook in digitale tijden is de impact van de pornowereld op nieuwe media en marketingtechnieken groot. Affiliate marketing, augmented en virtual reality… het zijn stuk voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Kantar TNS Connected Life 2017: gebruiksaanwijzing voor de toekomst  


Wie de barometer van Kantar TNS niet kent, heeft twee keer ongelijk: de indicatoren geven een actueel beeld van de concrete trends betreffende de connectie tussen consumenten en content. Deze...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier