SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Jens Mortier: “Een crisis is een uitstekend moment om na te denken”

Donderdag 15 Mei 2014


Jens Mortier: “Een crisis is een uitstekend moment om na te denken”
Enkele dagen geleden besloot de CCB tijdens een bijzondere algemene vergadering zijn werking tot in september op een laag pitje te zetten om aldus de kosten te verlichten en daarna het roer radicaal om te gooien. Want los van de financiële moeilijkheden waarmee de Club kampt, moet zijn rol worden herzien. Tekst en uitleg door de voorzitter Jens Mortier (mortierbrigade).

Het Gala is alweer een groot succes en toch zijn er problemen gerezen die het voortbestaan van de Club in het gedrang dreigen te brengen. Rode cijfers, Terry Focant en Claire Sels werden op eigen verzoek ontslagen. Hoe is dat gekomen?

De Club bestaat sinds dertig jaar. Toen ik tot voorzitter werd verkozen, waren er veel projecten die om aandacht vroegen. Ik heb toen voor mezelf drie prioritaire pijlers gedefinieerd: excellence, education en entrepreneurship. Een van de belangrijkste dingen waaraan we de afgelopen jaren gewerkt hebben, zijn de awards. We hebben serieus aan het prestige gesleuteld, onder andere door het categoriesysteem van Cannes in te voeren, de jury’s uit te breiden met specialisten, het Gala meer uitstraling gegeven. Dat is van een verlieslatend feestje voor 500 mensen uitgegroeid tot het reclame-evenement van het jaar met 1200 aanwezigen. Aan de twee andere pijlers hebben we wellicht te weinig aandacht besteed. Toen bleek dat er dit jaar voor 30.000 euro minder inschrijvingen waren voor de Awards, werd duidelijk dat we in de problemen zouden komen. Gelukkig hebben we dat gat kunnen opvangen, maar dit soort crisissituaties stemt natuurlijk tot nadenken en dat is dan ook wat we doen.

Wat voor pistes volgen jullie daarbij?

Zoals ik zei, hebben we te veel aandacht gehad voor de awards en moeten we de rest van onze activiteiten uitbreiden. Er zijn verschillende pistes, maar ik denk bijvoorbeeld aan meer ontmoetingen tussen de leden, bijvoorbeeld tijdens kleinschalige events rond creativiteit, met verrassende sprekers als Wim Delvoye of Michaël Borremans, bijvoorbeeld. Niet de usual suspects en ook niet te vaak, want het aanbod is al erg groot.

Iedereen is overtuigd van het belang van de Club, maar er gaan wel stemmen op om de banden met de ACC nauwer aan te halen. Hoe zie jij dat?

Het klopt dat de CCB een voorbeeld kan nemen aan de professionele manier waarop de ACC tegenwoordig werkt. Daarom hebben we trouwens ook onze board uitgebreid. En het is inderdaad zo dat er projecten zijn die we samen zouden kunnen ondernemen. Ik ben met Johan Vandepoel en Pieter Goiris (respectievelijk CEO en voorzitter van de ACC) gaan praten om te zien waar we elkaar kunnen helpen en welke dingen we kunnen delen. Toch hebben we beide onze specificiteit. De CCB houdt zich zuiver bezig met creativiteit voor brands en wil zijn leden inspireren, hen aanzetten om de lat steeds hoger te leggen ook. Meer business genereren valt niet onder onze prioriteiten.

De betrokkenheid van de CCB-leden speelt ook een belangrijke rol in een gezonde werking.

We zijn afhankelijk van vrijwilligers en er zijn inderdaad veel projecten die onze aandacht vagen. Daarom is het geen slecht idee dingen op te delen (awards, education, events en inspiratiemomenten, lidmaatschap, sponsoring,…) en toe te vertrouwen aan werkgroepen van mensen die thuis zijn in de desbetreffende materie. Als leden van zichzelf investeren, groeit de betrokkenheid vanzelf. Ik nodig iedereen die ideeën heeft dan ook graag uit die te delen. We moeten opnieuw trots zijn op ons lidmaatschap van de CCB. En de geloofwaardigheid die we op creatief vlak hebben verworven beter uitdragen, ook buiten onze creatieve community.

Terry Focant en Claire Sels zullen de fakkel doorgeven aan een nieuwe Managing Director. Wat voor profiel moet die hebben?

Het moet een ondernemer zijn, iemand die ideeën in actie kan brengen. Niet noodzakelijk een creatief, maar wel iemand die voeling heeft met het vak. Verder moet het iemand zijn die commerciële feeling en organisatietalent heeft en die voldoende gewicht in de schaal kan leggen om ernstig te worden genomen.  



ARCHIVE / ASSOCIATIONS

JOBS


INTERVIEW

Birgitta De Smet (Transfer):

Birgitta De Smet (Transfer): "Ik ben ervan overtuigd dat tv en video eersterangs media zullen blijven"



DOSSIER  



Jyske Bank: het mediabedrijf met zijn eigen bank  


Het Deense Jyske Bank heeft sinds 2008 een eigen tv-studio en een eigen redactie, waarmee het dagelijks financieel-economisch nieuws maakt voor Jyske Bank TV. Acht jaar later is de zender in...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De vele uitdagingen van etnomarketing  


Het aantal Belgen met niet-Westerse roots blijft gestaag groeien en dat wekt de aandacht van veel bedrijven en hun marketeers. Ze lanceren almaar meer producten die zich specifiek op deze groep...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De plaats van product placement in de contentstorm  


Terwijl veel grote adverteerders de stap zetten naar het produceren van eigen content, welt de vraag op wat nog rest van de traditionele product placement. Moeten we de Amerikaanse toer op, met...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier