SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Sorry u staat niet in het Boek, door Peter Ampe (DDB)

Donderdag 15 Mei 2014


Sorry u staat niet in het Boek, door Peter Ampe (DDB)
Maar als het een geruststelling kan zijn, niemand staat in het boek dit jaar. Door de huidige financiële situatie van de CCB werd er beslist om ‘het boek’ te schrappen. Een shock to the system? Wellicht, want ‘het boek’ is een begrip. Uitdrukkingen zoals “dit moet zeker in het boek” zullen verdwijnen. Evenals de gewoonte van creatieven om te tellen hoeveel bladzijden er achter hun naam staan. Hou dit magazine dus goed bij, want dit wordt misschien het enige boek. Tenzij externe weldoeners er anders over beslissen. Maar zelfs dan nog blijft de boodschap duidelijk : in onze sector is alles drastisch veranderd de voorbije vijf jaar en daar staat ook een begrip als de CCB niet boven. Gelukkig is de CCB inmiddels begonnen met zichzelf volledig te herdenken. En aangezien 'denken' onze voornaamste grondstof is, komt het allemaal wel goed. En zal de CCB in zijn nieuwe versie weer zorgen voor nieuwe uitspraken en nieuwe gewoontes. Maar ik dwaal af, want Damien had me vriendelijk gevraagd om iets te schrijven over mijn jury en over het jureren op zich.
 
Unaniem eensgezind
Ik heb bewust gekozen voor een jonge jury en een jury waarin ik iedereen ken van werk, maar daarom niet iedereen van gezicht. Het voordeel: we konden ons direct concentreren op het werk, er waren geen onuitgesproken wrijvingen die we moesten ontzenuwen. Dat had eensgezinde jurydagen tot gevolg. Dingen waarover we het eens waren: er zijn veel sterke campagnes dit jaar maar geen uitzonderlijke campagnes, de Golds zijn soliede Golds, maar er zat geen Grand Prix bij, volgend jaar moet er ook een categorie Branded Content zijn en last but not least, we moeten allemaal dringend onze case movies optimaliseren voor Cannes. Dingen waarover we het niet eens waren: enkel de campagnes voor Interrail en Napoleon Games. Een gold volgens de enen, een shortlist volgens de anderen, ergens mooi tussenin na de stemming.
 
Het vuurwerk moet blijven
Hoe hebben we gestemd? De shortlist werd gestemd zonder voorafgaande discussies. Iedereen uitte zijn mening met een quotering op een schaal tussen een en tien. Mijn advies hierbij was simpel: geef een zes als het in het boek moet (noot: ik wist toen nog niet dat er geen boek zou zijn), wees gul als het meer verdient. Na deze eerste stemronde werd een lijst afgedrukt met een ranking volgens het behaalde gemiddelde. Dit vormde de leidraad voor het toekennen van de prijzen. Criteria waren frisheid en relevantie van het idee, niveau van de uitvoering, resultaten voor het merk en ook de relevantie binnen de categorie. Bij ex aequo’s gaven we voorrang aan grote klanten, omdat die exponentieel ook grotere risico’s nemen als ze kiezen voor creativiteit. We wisten allemaal wat we zochten, misschien daarom dat we elke dag konden afsluiten op een deftig uur. En dat we na vier dagen konden afsluiten met een heel deftige lijst winnaars. Alle credits hiervoor gaan naar Toon, Vanessa, Jorrit, Sam, Pieter, Menno, Kristoff, Massimo en Odin. Ah, nog iets waarover we het eens waren: we moeten met zijn allen nog straffer werk maken. Want ik neem aan dat door de besparingen van de CCB ook het vuurwerk zal worden afgeschaft. We zullen dus zelf voor dat vuurwerk moeten zorgen. WHAM! KABOOM! BANG! BANG!! BANG!!!
 
Peter Ampe, juryvoorzitter Media, Direct, Cyber, Integrated, Innovative – CCB Awards 2013

Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / AWARDS

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Google DNI: een charmeoffensief van meer dan 150 miljoen euro  


Nog tot en met 11 juli kunnen Europese uitgevers opnieuw een subsidiedossier met betrekking tot nieuwsinnovatie indienen bij Google. Dan loopt de tweede inschrijvingsronde van het Google Digital...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier