SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

CCB Awards 2013 : Deze campagnes zijn goud waard

Zaterdag 17 Mei 2014


CCB Awards 2013 : Deze campagnes zijn goud waard
Dit jaar reikten de juryleden van de CCB Awards een enkele Grand Prix uit. Die lauwert een radiocampagne van Famous voor Klara. Daarnaast deelden de jury’s van Peter Ampe (DDB) en Arnaud Pitz (BBDO) 75 hoedjes uit. We stellen de gouden cases graag even voor.
 
Een Grand Prix, 17 Gold, 24 Silver en 33 Bronze. Dat zijn twee GP, een Gold, twee Silver en 14 Bronze minder dan vorig jaar. De juryleden selecteerden 75 winnaars uit de 579 (-221 tegenover 2012) werken die ingeschreven werden door 34 bureaus, productiehuizen of freelancers.
 
Dit jaar werden de Film, Radio, Press, Outdoor en Design & Craft competities voorgezeten door Arnaud Pitz (BBDO); Media, Direct, Cyber, Integrated en Innovative vielen onder de verantwoordelijkheid van Peter Ampe (DDB). Elk stelden ze hun eigen jury samen, met enerzijds creatieven en anderzijds een aantal specialisten naargelang het vakgebied.
 
Famous/Klara: ‘Star Wars’, ‘Indiana Jones’, ‘E.T.’, ‘Mission Impossible’
GRAND PRIX Radio + GOLD Copywriting Nl

 
Dit is de enige Grand Prix voor de editie 2014 van de CCB Awards. En hij is dubbel en dik verdiend. Ter promotie van ‘The Original Soundtrack’, een radioprogramma uitgezonden op de klassieke VRT-zender Klara. Daarin worden de componisten van filmsoundtracks in de schijnwerpers geplaatst. Met dat doel voor ogen bedachten de creatieven van Famous, en meer bepaald Gaetan Gomez, Gregory Verheyleweghen en Iwein Vandevyver, een reeks radiospots waarin een zanger of zangeres het verhaal van een filmklassieker zingt op de melodie van de originele soundtrack. Met aan het einde een baseline die klopt als een bus: ‘De muziek vertelt de film’ en de uitnodiging om elke zondag om 18u naar het programma te luisteren. Na de Diamond in 2002 met ‘Muziek Leeft’ is dit de tweede ultieme bekroning die Famous en Klara in de wacht slepen op de CCB Awards. Ook de eerste was al het werk van Iwein Vandevyver, een mooi bewijs dat trouwt loont…
 
Client: Klara. Advertising Manager: Sam Sisk. Agency: Famous. Business Director: An Van Den Cruyce. CD: Tim Driesen. Associate CD: Iwein Vandevyver. Creation: Gaetan Gomez, Gregory Verheyleweghen, Iwein Vandevyver. Copywriter: Frederik Clarysse, Iwein Vandevyver. Radio Production Cy: Het Geluidshuis. Radio Director: Koen Brandt.
 
TBWA Brussels/KBC: ‘Het gat in de markt’
GOLD Direct, Media & Integrated + SILVER Cyber
 

Wellicht is dit een van de vaakst bekroonde Belgische campagnes van 2013. In alle nationale, maar ook internationale competities waarvoor ze ingeschreven werd, won ze minstens Bronze, en meestal Silver en Gold. Wie zich nog afvraagt, wat deze campagne dan zo bijzonder maakt, komt wellicht van Mars of Venus. De verklaring voor haar succes zit in de eerste plaats in haar strategie. Toen de campagne van start ging, zat de banksector in volle crisis. Klanten koesterden meer wantrouwen dan ooit tegenover hun bankinstellingen die zich daar vreemd genoeg niet veel van schenen aan te trekken. Tot TBWA zijn klant KBC aanraadde precies het omgekeerde te doen en zich meer ‘low profile’ te positioneren. Een bank moet in de eerste plaats een leverancier van diensten, een adviseur, een partner en een businessactivator zijn, in plaats van een tapijthandelaar die enkel zijn eigen belang ziet. Zo ontstond ‘Het gat in de markt’, een multimediale campagne die voor het eerst in de sector de inwoners van alle Vlaamse, Brusselse en Oostkanton-gemeenten aansprak. Via een specifiek online platform werd hun gevraagd wat er volgens hen in hun gemeente ontbrak. Doelstelling: op een positieve manier de ondernemersgeest in onze regionen stimuleren en ervoor zorgen dat burgers zich achter ideeën van bij ons scharen, die dan gefinancierd worden met geld van bij ons. Het bleek een meesterlijke zet. De resultaten bewijzen het: er werden meer dan 171.201 ‘lacunes’ gedefinieerd, goed voor een gemiddelde van 560 per stad. Het leverde ondernemers zomaar even 1500 nieuwe businessideeën op. Sterker nog, het platform groeide uit tot een waardevolle databank voor elke ondernemer in spe.
 
Client: KBC. Contact: Jurgen Noël. Agency: TBWA. Account Team: Catherine Hamers, Yann Billen, Katrien Crabbe, Geert Potargent. CD: Jan Macken, Gert Pauwels. Creation: Geert Verdonck, Menno Buyl, Chiara De Decker, Paul Van Oevelen, Tony Naudts-Ducène, Veerle Blykers. Strategic Team: Bert Denis, Vicky Willems. Media Arts: Sylvie Dewaele.
 
Duval Guillaume/Re-Born To Be Alive: ‘Reborn App’
GOLD Media & Cyber + SILVER Direct + BRONZE Innovative

 
Gemiddeld overlijden jaarlijks 300 Belgen omdat ze niet konden rekenen op het orgaan dat hun leven had kunnen redden. Om meer Belgen ertoe aan te zetten orgaandonor te worden, kwam Duval Guillaume op een geniaal idee. Het bureau wilde mobiele apps die ontwikkeld werden voor grote evenementen – zoals beurzen of zomerfestivals – en die dus per definitie nutteloos worden zodra het event in kwestie achter de rug is, een tweede leven geven. Toch laten de meeste mensen de app gewoon op hun smartphone of tablet staan. Slim gezien van Duval Guillaume, want ze zijn makkelijk opnieuw te activeren, mits de organisatoren hun akkoord geven en er een kleine update gebeurt. Resultaat: een ‘herrezen’ app en een zeer efficiënte manier om te sensibiliseren voor het donorschap.
 
Client: Reborn to be alive. Contact: Raymond Van Ryckel. Agency: Duval Guillaume. Account: Nathalie Rahbani. CD: Geoffrey Hantson, Katrien Bottez. Creation: Toon Leysen, Jan Schoofs. Developpers: Stijn Janssens & Jasper Vanhauwaert (Appmiral/Appstrakt).
 
Duval Guillaume/Carlsberg: ‘Poker’
GOLD Internet Film & Cyber + BRONZE Ambient

 
‘Poker’ verscheen in maart. De productie moest niet alleen de internationale baseline ‘That calls for a Carlsberg’ nog beter inburgeren, haar wachtte bovendien de zware taak de opvolging van ‘Bikers’ te verzekeren. Die zette een paar maanden eerder het net in vuur en vlam. Dat lukte tot dusver half: ‘Poker’ telt tot op heden 6,6 miljoen views op YouTube, terwijl zijn voorganger er bijna vijftien miljoen registreerde. Een kloof die de tijd wellicht nooit helemaal zal overbruggen. Het verhaal gaat als volgt: in het holst van de nacht, in een clandestien speelhol ergens in Chinatown is een pokerspel bezig. Rond de tafel zitten een paar ongure tronies met daartussen een babyface die maar zuur kijkt. En terecht, want de ongelukkige heeft alles verspeeld en moet snel 300 euro vinden of hij geraakt niet levend buiten. Er zit maar een ding op: een vriend om hulp bellen. Het vervolg zou niet misstaan in een Hollywood-productie. Op set zijn een 90-tal mensen aanwezig, ontelbaar veel (verborgen) camera’s, in een onberispelijk en meesterlijk in scène gezet tafereel. De (echte) vrienden die opdagen, worden geconfronteerd met een heel vijandige omgeving, ze wagen hun leven bij elke stap die ze zetten, maar gaan gewoon door, tot ze uiteindelijk de gevraagde 300 euro op tafel leggen. De spanning is te snijden, tot het doek letterlijk en figuurlijk valt. De tapijten die als wanden dienstdeden ruimen plaats voor felicitaties en applaus, maar vooral voor een bord met daarop ‘Standing up for a friend. That calls for a Carlsberg.’ Alles eindigt in een vrolijke bende klinkende aanwezigen die nu ook nog eens drie hoedjes op hun schap mogen zetten!
 
Client: Carlsberg. Contacts: Thomas Lohren Bush, Jens Jermijn. Agency: Duval Guillaume. CD: Geoffrey Hantson, Katrien Bottez. Creation: Koenraad Lefever, Dries De Wilde. Account Team: Elke Janssens, Bart Verschueren. Director: Cecilia Verheyden (Monodot).
 
Publicis Brussels/RYD: ‘The alcohol barrier’
GOLD & SILVER Ambient + BRONZE Direct

 
Elk weekend komen er op de Belgische wegen jonge bestuurders om het leven omdat ze te veel gedronken hebben. Een gegeven dat Responsible Young Driver al jaren probeert te bestrijden, helaas met relatief succes. Om de boodschap er voor de zoveelste keer in te hameren, voerde RYD een nieuwe originele sensibiliseringscampagne. Aan de uitgang van de parkeerplaats van de Carré, de bekende en drukbezochte nachtclub in Willebroek, werd een slagboom geïnstalleerd. Die was uitgerust met een alcoholtest en ging enkel open als de bestuurder volledig clean was. In de buurt waren de RYD met hun traditionele waarschuwingen van de partij. Met ‘’Don't drink & drive!’ als vitale boodschap.
 
Client: Responsible Young Drivers. Contact: Johan Chiers. Agency: Publicis. Account Team: Julie Oostvogels, Francis Lippens. Executive CD: Paul Servaes. Creation: Geert De Rocker, Tom Berth. Production Companies: BePark, Farmboy.
 
Duval Guillaume/TNT:, ‘Marriage’,‘Bear’‘Funeral’
GOLD Press + SILVER Billboards + SILVER Photography

 
De baseline ‘We know drama’ is wereldwijd bekend geworden door de beroemde stunt ‘A dramatic surprise on a quiet place’ en zijn vijftig miljoen views op YouTube. In april 2013 deden Duval Guillaume en Turner Network Television er nog een schep bovenop, maar dan in print. De creatieven Koenraad Lefever, Dries De Wilde en Bastien Grisolet, slaagden er met de hulp van Erik Vervroegen (CD Worldwide van Publicis) en fotograaf Nadav Kander in om in drie visuals even straffe verhalen te vertellen. Hoed af, inderdaad!
 
Client: TNT. Contact: Malgosia Chapman. Agency: Duval Guillaume. Account: Dimitri Mundorff. Chief Creative Officer: Erik Vervroegen. CD: Geoffrey Hantson, Katrien Bottez, Andy Bird. Creation: Koenraad Lefever, Dries De Wilde, Bastien Grisolet. Photographer: Nadav Kander.
 
LDV United/Opel: ‘Opel Gabriel’
GOLD Direct & Product Packaging

 
In de zomer van 2012 startten Opel en zijn bureau LDV United het ‘Opel Smart Options’ project. Acht maanden later begon het duo aan de tweede fase van de actie voor de presentatie van de winnende optie: ‘Gabriel’. Ter herinnering: het ‘Opel Smart Options’ project omvatte een wedstrijd waarbij de fabrikant en zijn communicatiebureau automobilisten vroegen hun ideale opties door te geven. De wedstrijd werd hoofdzakelijk geactiveerd via de netwerken, met bovendien tag-ons op de radio, klantenmailings en een samenwerking met scholen voor productontwikkeling. In enkele weken tijd waren 1.347 optievoorstellen ingediend op de site. 7O projecten werden uitgewerkt en voorgelegd aan een specialistenjury (met daarin de CD van LDV United, Bart Gielen). Die bekende dat de jury unaniem achter het winnende project stond. Dat was immers niet alleen interessant voor de consumenten, maar ook voor de samenleving in haar geheel, omdat het levens wil en kan redden. Het voorstel werd bedacht door een vader van twee die zich zorgen maakt over het feit dat er elk jaar baby’s dood worden teruggevonden in de oververhitte auto van hun ouders, familie of vrienden. Daarom bedacht de zorgzame vader een systeem dat verstrooide bestuurders met kinderen verwittigt. Concreet bestaat het uit een sensor in het autostoeltje die via wifi verbonden is met een sleutelhanger. Die zet een alarm in gang als de bestuurder zich te ver van de auto verwijdert en het kind er nog in zit of als de temperatuur binnen oploopt tot meer dan 28°. Gezien zijn beschermende missie werd het systeem ‘Gabriël’ gedoopt, net zoals de beroemde engel. Vermelden we nog dat Gabriel nog maar een prototype is, maar geen Opel-exclusiviteit zal worden. Het systeem zal compatibel zijn met alle modellen van de concurrentie. De fabrikant koestert immers niet de ambitie hier geld mee te verdienen, maar wil wel zijn imago als vernieuwer in de verf zetten, en tegelijk zijn imago als ‘betrokken’ merk versterken. Dat is gelukt, zeker bij de jury.
 
Client: Opel Belgium. Contacts: Eline Van den Mooter, Karen Van Dyck, Filip Vanrietvelde. Agency: LDV United. Account Team: Ann Hostens, Tim Janssens. CD: Bart Gielen. Creation: Dennis Vandewalle, Dries De bruyn. Head of Strategy: Kristof Janssens. Brand Designer: Lotte Neirynck. Graphic Designer: Jeffrey Uten.
 
Famous/Hebbes: ‘Vooruitgang’, ‘Naaste’, ‘Roeping’, ‘Stemmenboven’
GOLD Radio

 
De beroemde ‘Bonzaï’-radiospots ken je vast wel. Die werkten zo hard op de zenuwen van bepaalde (lichtgeraakte) luisteraars dat die zelfs de stopzetting van de campagne vroegen. Nu bedachten de zoekertjessite Hebbes en zijn beroemde bureau een nieuwe reeks spots. Die zijn al even grappig, maar de bekende stem werd vervangen door momenten van diepgaande spiritueel denkwerk. Zoals de priester die in zijn preek niet naar de bijbel verwijst, maar zijn gelovigen wel aanraadt naar Hebbes te surfen om hun spirituele zoektocht te vervolmaken. Gewoon, omdat je daar alles zo makkelijk kunt vinden. Zelfs gouden CCB-hoedjes. Uit eerste hand dan nog!
 
Client: Hebbes. Contacts: Geert Deckers, Kristien Van Crombrugge. Agency: Famous. Brand Leader: Naïké Van Hulle. CD: Tim Driesen. Associate CD: Vandevyver. Creation: Pieter Claeys, Luc Shih. Radio Production Cy: Het Geluidshuis.
 
BBDO/BOIC: ‘Belgian Mountains’
GOLD Film, Cinematography & Use of Music + SILVER Film Direction

 
‘Belgian Mountains’, de spot van BBDO voor het BOIC, was bedoeld ter ondersteuning van de Belgische atleten die onze kleuren verdedigden op de Olympische spelen in Sotchi. Toen hij verscheen, vergeleek MM hem met de beroemde ‘Sidney, here we come!’ spot die Duval Guillaume Brussels creëerde in het kader van de Olympische Zomerspelen in Australië in 2000. In beide gevallen kon je enkel kippenvel krijgen bij de schitterende beelden en de magistrale soundtracks. ‘Sidney, here we come!’ won de Diamond, ‘Belgian Moutains’ ‘moet’ genoegen nemen met drie Gold en een Silver. Tijden veranderen en het BOIC vroeg BBDO om een communicatie te ontwikkelen rond de Winterspelen in Rusland. Bedoeling was niet alleen de sponsors visibiliteit te verzekeren, maar ook de atleten aanmoedigen alles te geven, zowel op de training als op de Spelen zelf. De kans op medailles was reëel (helaas draaide de realiteit anders uit), te beginnen met Bart Swings in speed skating en vooral Seppe Smits in snowboard… Laatstgenoemde werd samen met zijn bende vrienden als held van de spot gekozen. In beeld, in zwart-wit, snowboarders die aangevoerd door Smits, de terrils in de buurt van Genk afkomen. Dat doen ze op de tonen van ‘Le Plat Pays’ van Brel. De spot werd geregisseerd door Arnaud Uyttenhove (Caviar).
 
Client: BOIC. Contacts: Piet Moons, Philippe Vander Putten, Luc Rampaer, Julie De Ruyer. Agency: BBDO Belgium. CD: Sebastien De Valck, Arnaud Pitz. Creation: Frederic Zouag, Nicolas Gaspart. Account Team: Inge Wertelaers, Isabel Peeters. Director: Arnaud Uyttenhove (Caviar).
 
Satisfaction & Hello Lovely/Lee Europe: ‘Hypnotized’
GOLD Film Direction + SILVER Cinematography + BRONZE Use of Music

 
‘Hypnotized’, de tv-, bioscoop- en virale spot bedacht door Satisfaction in een productie van Hello Lovely voor Lee Europe, is een onderdeel van de jaarlijkse imagocampagne van het jeansmerk. Ter herinnering: de spot uit de vorige campagne ‘Move your Lee’ overtuigde vorig jaar al de jury van de Design & Craft jury en won een Gold Film Direction en een Gold Sound. Dat zal niemand verbazen, als je weet dat de oprichter en ‘creatieve duizendpoot’ achter Satisfaction John Israël heet. Hij is ook de bandleader van de groep Ghinzu: dat kan alleen songs met een hoog rock'n’roll gehalte opleveren, perfect aansluitend bij de doelgroep. ‘Hypnotized’ spreekt niet alleen aan vanwege zijn meeslepende soundtrack, maar ook dankzij zijn onberispelijke beelden en perfecte uitvoering. In beeld: een groep jongeren onder wie Riley Keough, de kleindochter van The King die helemaal gekleed in Lee een unieke ervaring die bijna met een trance te vergelijken valt meemaakt. Baseline: ‘Move your Lee’. De regie is het werk van een zekere Arnaud Uyttenhove. Zijn bijdrage aan de ‘Belgian Moutains’ spot van BBDO voor het BOIC werd ook gelauwerd door de juryleden van Design & Craft.
 
Client: Lee Europe. Contact: Gilles Laumonier. Agency: Satisfaction. CD: John Israël. Film Production Cy: Production Hello Lovely. Director: Arnaud Uyttenhove.

De volledige lijst met alle prijzen:
- Outdoor, Press, Radio, Film, Direct, Cyber, Media, Integrated, Innovative
- Design & Craft

Een marketing project in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / AWARDS

JOBS


INTERVIEW

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier