SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

'Laten we de CCB verdwijnen? Echt?' door Geoffrey Hantson

Zondag 11 Mei 2014


'Laten we de CCB verdwijnen? Echt?' door Geoffrey Hantson
Het zijn prachtige tijden voor de creativiteit!
Meer nog, het zijn prachtige tijden voor de Belgische creativiteit.
 
Het is van de jaren ’60 en Bernbach geleden dat creativiteit zo noodzakelijk en zo gewenst was. De consument neemt in dit digitale tijdperk de communicatiemacht grotendeels over. Middelmatigheid wordt genadeloos genegeerd en de wetenschap bevestigt: creativiteit is het meest effectieve recept.
 
Een receptuur die Belgische agentschappen trouwens meer dan gemiddeld goed beheersen. Sinds 2007 huppelen de Belgen in Cannes zongebruind en tipsy van recordjaar naar recordjaar. Creativiteit is in Europa niet langer het voorrecht van Londen, Amsterdam, Stockholm en Parijs. Ontkurk die flessen dus maar! Laat de vreugde schallen door ons land! De toekomst lacht ons toe met een mond vol gouden tanden.  
 
Hoewel.
 
Zoals wel vaker loert ook nu weer cynisme om de hoek. De organisatie – Creative Club of Belgium (CCB) - die instaat voor het stimuleren, faciliteren en vieren van die inmiddels zo geroemde Belgische creativiteit staat namelijk potentieel op het punt om te verdwijnen.
 
Laten we nu even niet het debat voeren over het hoe en het waarom van die kunstmatige coma waarin de CCB zich bevindt (dat doen we later nog wel). En ik wil allerminst ontkennen dat er veel dingen beter en anders kunnen in die club. Integendeel.
 
Maar verdwijnen?
 
Sta me toe dat ik benadruk waar we dan eventueel afscheid van nemen: CCB is dé club van en voor creatieven. Een club die creativiteit in design & advertising (in de ruimste zin) stimuleert, faciliteert en viert. Een club die creatief talent, bureaus en adverteerders uitdaagt en inspireert. Een club die ervoor zorgt dat de strafste, meest vernieuwende, meest moedige en meest iconische ideeën op het meest prestigieuze podium terechtkomen. Een club ook waarbij vakbroeders en – zusters er voor zorgen dat de status van ‘topcreatie’ behouden blijft.
 
Iedereen neemt graag het woord ‘creativiteit’ in de mond en koketteert er gretig mee. Feit is echter dat er tussen woord en daad 1 miljoen redenen zijn waarom die creativiteit uiteindelijk vaak voor een andere keer zal zijn. Allemaal goede redenen, ongetwijfeld. Het creatieve proces is immers grillig, rommelig en onvoorspelbaar. Er is dus heel veel moed en doorzettingsvermogen nodig om écht, resoluut, gemeend ‘creativiteit’ voorop te stellen.
 
En dan is het maar wat welkom als er zich naast je iemand bevindt die je aanmoedigt en steunt. Iemand met een palmares en de ervaring van 30 jaar creatief merken bouwen. Iemand die je inspireert, je helpt en je zelfs eenmaal per jaar viert en op een podium zet. Iemand als de CCB.

Geoffrey Hantson, 
Executive creative director Duval Guillaume en bestuurslid van de CCB
 

Reacties?
geoffrey.hantson@duvalguillaume.com



ARCHIVE / ASSOCIATIONS

JOBS


INTERVIEW

Philippe Gelder (Gekozen Product van het Jaar):

Philippe Gelder (Gekozen Product van het Jaar): "Het rode logo is een baken voor innovatie voor de winkelende consumenten"



DOSSIER  



Waarom Google adverteerders en YouTubers dichter bij elkaar wil brengen  


Platformen als Instagram, Snapchat en YouTube hebben de spelregels van influencer marketing de voorbije jaren grondig door elkaar geschud. Ook gewone meisjes en jongens kunnen dankzij die...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Media en creatie weer onder één dak?  


De oprichting van Havas Village, Publicis One, WPP Hub en B.O.A.T.S. in eigen land. Maar ook de beslissing van Toyota om zijn Europese creatieve en mediabudgetten te centraliseren bij The...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De moeilijke bevalling van de strategische crossmedia studie  


Sinds vorig jaar werken de spelers op de markt binnen het CIM samen aan een nieuwe strategische studie. Maar het gaat traag. De verwachtingen van de media zijn niet dezelfde als die van de bureaus...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier