SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

'Laten we de CCB verdwijnen? Echt?' door Geoffrey Hantson

Zondag 11 Mei 2014


'Laten we de CCB verdwijnen? Echt?' door Geoffrey Hantson
Het zijn prachtige tijden voor de creativiteit!
Meer nog, het zijn prachtige tijden voor de Belgische creativiteit.
 
Het is van de jaren ’60 en Bernbach geleden dat creativiteit zo noodzakelijk en zo gewenst was. De consument neemt in dit digitale tijdperk de communicatiemacht grotendeels over. Middelmatigheid wordt genadeloos genegeerd en de wetenschap bevestigt: creativiteit is het meest effectieve recept.
 
Een receptuur die Belgische agentschappen trouwens meer dan gemiddeld goed beheersen. Sinds 2007 huppelen de Belgen in Cannes zongebruind en tipsy van recordjaar naar recordjaar. Creativiteit is in Europa niet langer het voorrecht van Londen, Amsterdam, Stockholm en Parijs. Ontkurk die flessen dus maar! Laat de vreugde schallen door ons land! De toekomst lacht ons toe met een mond vol gouden tanden.  
 
Hoewel.
 
Zoals wel vaker loert ook nu weer cynisme om de hoek. De organisatie – Creative Club of Belgium (CCB) - die instaat voor het stimuleren, faciliteren en vieren van die inmiddels zo geroemde Belgische creativiteit staat namelijk potentieel op het punt om te verdwijnen.
 
Laten we nu even niet het debat voeren over het hoe en het waarom van die kunstmatige coma waarin de CCB zich bevindt (dat doen we later nog wel). En ik wil allerminst ontkennen dat er veel dingen beter en anders kunnen in die club. Integendeel.
 
Maar verdwijnen?
 
Sta me toe dat ik benadruk waar we dan eventueel afscheid van nemen: CCB is dé club van en voor creatieven. Een club die creativiteit in design & advertising (in de ruimste zin) stimuleert, faciliteert en viert. Een club die creatief talent, bureaus en adverteerders uitdaagt en inspireert. Een club die ervoor zorgt dat de strafste, meest vernieuwende, meest moedige en meest iconische ideeën op het meest prestigieuze podium terechtkomen. Een club ook waarbij vakbroeders en – zusters er voor zorgen dat de status van ‘topcreatie’ behouden blijft.
 
Iedereen neemt graag het woord ‘creativiteit’ in de mond en koketteert er gretig mee. Feit is echter dat er tussen woord en daad 1 miljoen redenen zijn waarom die creativiteit uiteindelijk vaak voor een andere keer zal zijn. Allemaal goede redenen, ongetwijfeld. Het creatieve proces is immers grillig, rommelig en onvoorspelbaar. Er is dus heel veel moed en doorzettingsvermogen nodig om écht, resoluut, gemeend ‘creativiteit’ voorop te stellen.
 
En dan is het maar wat welkom als er zich naast je iemand bevindt die je aanmoedigt en steunt. Iemand met een palmares en de ervaring van 30 jaar creatief merken bouwen. Iemand die je inspireert, je helpt en je zelfs eenmaal per jaar viert en op een podium zet. Iemand als de CCB.

Geoffrey Hantson, 
Executive creative director Duval Guillaume en bestuurslid van de CCB
 

Reacties?
geoffrey.hantson@duvalguillaume.com



ARCHIVE / ASSOCIATIONS

JOBS




INTERVIEW

François Charles (Digizik):

François Charles (Digizik): "Check wil het medium van een tijdperk zijn"



DOSSIER  



Merit Awards 2018: de laureaten


Dit jaar bestond de jury van de Merit Awards naast de redactie van MM uit Isabelle Peeters (BBDO), Madeleine Leclercq (Tramway 21), Davy Caluwaerts (Zenith), Gregory Ginterdaele (DDB) en...


en savoir plus


Toen Volkswagen in Duitsland zijn mediabureau verving door een AI-platform


Twee jaar geleden vertrouwde Volkswagen zijn digitale mediabudget toe aan het Deense mediabureau Blackwood Seven ten nadele van MediaCom. Geen groot nieuws, ware het niet dat Blackwood Seven dat...


en savoir plus


De consumenten van overmorgen beschreven door Steven Van Belleghem  


In zijn laatste boek met de titel ‘Customers the Day after Tomorrow’ beschrijft trendwatcher Steven Van Belleghem de impact van de derde fase in de digitale evolutie op de consumptiegewoonten. Hij...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier