Fr

INTELLIGENCE

Céline Vanderborght over Smart Cities

Vrijdag 26 Oktober 2018

Céline Vanderborght over Smart Cities

Céline Vanderborght is Smart City Manager van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Haar prioritaire missie? De transformatie van onze hoofdstad tot een slimme stad versnellen en de gewestelijke regering adviseren bij deze doelstelling. Ze kwam uitleggen hoe tijdens een Inspiration Session bij Wavemaker. Een verslag.

Voor Céline Vanderborght zullen de belangen van de City steeds voorgaan op hun Smart karakter. De nieuwe technologieën staan ten dienste van de stad en niet andersom: “De strategie van de Smart Cities bestaat erin de nieuwe technologieën in te zetten om de werking van de stad te verbeteren. Dat leidt tot een betere openbare dienstverlening aan de burgers, een beter gebruik van de beschikbare middelen en minder impact op het milieu.”

Samen met haar team – ze beschikt over meer dan 400 informatici van het CIBG (Centrum voor Informatica voor het Brussels Gewest) definieerde de Smart City Manager zes acties: samenwerken (de silo’s van de besturen afbreken), besparen (of duurzaam denken), innoveren (of de stadsdynamiek stimuleren via nieuwe diensten), integreren (of de sociale kloof dichten), participeren (burgers, bedrijven,… betrekken bij de projecten) en last but not least, vereenvoudigen (of de afstand die er meestal bestaat tussen de stad en de eenvoud van de diensten op internet).

Smart Cities vs technologie
Zoals we al aanhaalden, bestaan er geen Smart Cities zonder technologie en meer bepaald zonder digitale middelen, om de diensten en activiteiten efficiënter te maken. Céline Vanderborght vergelijkt de Smart City met een lasagne waarin drie lagen technologie elkaar bedekken. De eerste is die van de Big Data. Die transformeert gegevens in nieuwe diensten. De tussenliggende laag betreft de infrastructuur en verenigt alle nodige uitrusting om de gegevens beschikbaar te maken, dankzij sensoren (vervuilingsmetingen of videocamera’s, bijvoorbeeld), communicatienetwerken (glasvezel, wifi) en data centers (waar gegevens opgeslagen worden). De derde laag omvat de software die informatie creëert op basis van gegevens, zoals een mobiele app die de uurschema’s van het openbaar vervoer kruist, de localisatie van een bus in het verkeer en die van een smartphone om de gebruiker te laten weten wanneer zijn bus er aankomt.

“Technologie is geen doel op zich, maar een tool in het ontwerp van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest als smart city”, benadrukt Céline Vanderborght. “De digitale transitie ondersteunt de doelstellingen om meerwaarde te creëren voor de Brusselse burgers en ondernemers. Data spelen daarbij een centrale rol.”

Done vs to be done
Sinds de start van het Brussels Smart City-project in 2013, is er al veel verwezenlijkt. Naast het onlangs geopende online platform, wijst Céline Vanderborght op vier andere resultaten: de installatie van een glasvezelverbinding in alle Brusselse middelbare scholen, gratis wifi op 170 verschillende plaatsen, waarvan 70 Brusselse (pre)metrostations, op de perrons en aan de ingang, het ter beschikking stellen van open gegevens (luchtkwaliteit, lopende wegenwerken, ligging van de deelfietsstations of elektrische deelauto’s, enzovoort) die nuttig kunnen zijn voor start-ups om een app te ontwikkelen en – aangezien veiligheid eeen belangrijke uitdaging is voor de Smart Cities – de videobescherming met 3500 openbare camera’s in alle uithoeken van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Er zijn nog andere grote projecten bezig. Die spitsen zich vooral toe op de problematiek van de mobiliteit, zoals het pilootproject in een van de Brusselse gemeenten, dat parkeerplaatsen gedurende dertig minuten ter beschikking stelt, waardoor potentiële klanten van de buurtwinkels makkelijk af en aan kunnen rijden. De rotatie wordt nog efficiënter gemaakt dankzij sensoren die de politie verwittigen als de toegekende tijd overschreden wordt. “Het is een beetje extreem, maar op termijn moet er een app komen die de automobilist verwittigt dat zijn parkeertijd om is. Die app zou zelfs voor de handelaars zelf kunnen dienen, om hun klanten bijvoorbeeld extra parkeertijd te geven.”

Smart City vs Smart Gouvernance
Iedereen is het erover eens dat de stad van morgen ‘smart’ moet zijn, maar in de praktijk zijn er toch nog heel wat hindernissen. “De steun van de overheid is een serieuze uitdaging”, bekent Céline Vanderborght bij wijze van conclusie. “De nieuwe technologieën verplichten ons om ons traject inzake beheer en organisatie volledig om te gooien. Deze diepgaande wijziging moeten gedragen worden door de besturen. In een stugge en steeds complexere wettelijke context, chronisch onbemand als ze zijn, zijn ze slecht gewapend om aan Change Management te doen.” 

Archief / INTELLIGENCE