Fr

AWARDS

Alex Thoré (Magis.company): "De Gold op de BTOB Awards 2018 combineren performantie, storytelling en storydoing"

Vrijdag 26 Oktober 2018

Alex Thoré (Magis.company):

Vorige week vond de vijfde editie van de BTOB Awards plaats. Deze competitie die georganiseerd wordt door MM, in partnerschap met We Media en ING, bekroont het beste in corporate pers en communicatie. De jury werd voor het tweede jaar op rij voorgezeten door Alex Thoré, de oprichter van Magis.company. Hij deelt zijn indrukken met ons.

De organisatoren van de BtoB Awards maken altijd iets bijzonders van het gala. Na Viki Geunes en Hannah Van Ongevalle vorig jaar was het dit jaar de beurt aan rock’n’roll slager Hendrik Dierendonck en sommelier Andy De Brouwer om de avond te animeren. Heb je er zelf ook van kunnen genieten?
Zeer zeker. Het gala van de BtoB Awards is ondertussen een referentie in de award gala’s. Het is uniek in zijn genre, want in plaats van een lijstje uitgereikte prijzen, wacht je een avond met een eerbetoon, een exquise beleving én een succesvol marketingverhaal, in casu dat van Lidl en zijn wijnaanbod. Dat is een ijzersterke geïntegreerde combinatie in een zeer aangenaam jasje, perfect voor de hardwerkende marketeer. Ik heb dan ook alleen maar positieve feedback gekregen.

Je zat ook dit jaar de jury voor. Wat vond je van de inzendingen?
Er werden meer dan zestig cases ingediend en in totaal net geen dertig awards uitgereikt: dat is dus een mooi succes. Ik ben bijzonder blij dat er vanaf dit jaar een gradatie in de prijzen werd ingevoerd (Bronze, Silver en Gold, nvdr). Het lijkt met een nuttige meerwaarde voor de kandidaten die zo een beter beeld krijgen van de kwaliteit van hun case. De jury is trouwens zeer constructief verlopen.

Heb je trends kunnen vaststellen in de dossiers die dit jaar werden ingediend?
Net zoals in B2C zie je dat cause related marketing scoort. Verder denk ik dat de golden cases drie ingrediënten combineren: performantie, relevante storytelling en storydoing. Neem nu de case van de Borstfiguranten. Die vertrekt vanuit een probleem – het taboe rond borstvoeding in het openbaar – bouwt daar een verhaal rond én reikt een concrete oplossing aan. De art en de science van de campagne komen samen. Dat valt sowieso in de smaak in B2C, maar dus ook in B2B.

Had je zelf een favoriet?
Ik onderschrijf volledig het palmares zoals dat door de jury is opgesteld.

Wat maakt de B2B Awards anders dan de toch al vele prijzen die er tegenwoordig worden uitgereikt?
De B2B Awards zijn beslist een verrijking in het prijzenlandschap. Als je kijkt naar wat er bestaat, heb je zuiver creatieve awards, mediaprijzen en specifiekere competities. Die richten zich echter hoofdzakelijk op B2C communicatie, terwijl B2B daar niet echt aan bod komt. Het is een sector die, totaal onterecht, dikwijls als minder sexy wordt beschouwd. Deze prijzen willen en moeten een stimulans zijn om technieken uit B2C door te trekken naar B2B, om nog betere marketing te maken ook. Wat de B2B pers betreft, dat is een zeer gefragmenteerde markt die content maakt voor een zeer specifieke en gespecialiseerde doelgroep. Vaak staat die nog te weinig stil bij de meerwaarde van hun eigen communicatie en de betekenis die een award als deze kan betekenen, zowel naar hun doelgroep als naar hun adverteerders. Er is nog geen echte traditie op dat vlak.

Heb je misschien tips voor de deelnemers aan de editie van volgend jaar?
Laat je inspireren door de gouden cases om te zien wat je marketing kan versterken. Ga voor relevantie en voeg daad bij woord. En keep going. Dat doen wij ook!

Archief / AWARDS