SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Benjamin Bourguignon en Tom Glückmann (Get in): "We willen de sponsoringactiviteiten van merken in de sport context en waarde geven"

Zaterdag 20 Oktober 2018


Benjamin Bourguignon en Tom Glückmann (Get in):
In juli vertrekt de Ronde van Frankrijk in Brussel. Voor de commerciële coördinatie van de belangrijke sportevenement doet Brussels Major Events een beroep op Benjamin Bourguignon, de medeoprichter van Get in, samen met Tom Glückmann. Ze vertellen graag over hun missie voor dit topmoment en de positionering van hun gespecialiseerde sportmarketingbureau.
 
Wat is Get In en hoe positioneert het zich?
Benjamin Bourguignon: Tom en ikzelf hebben een gemeenschappelijk passie in ons metier, het vertellen van verhalen. Dat is natuurlijk niets nieuws onder de zon. Iedereen is allang op de hoogte van het belang van goeie storytelling in merkcommunicatie. We horen ook al een tijdje dat 'content king is'. Met Get in willen we daar de volgende leuze aan toevoegen: 'context is queen, and she rules the roost'. Met andere woorden, sport is een vruchtbaar communicatieterritorium dat toelaat om content met een toegevoegde waarde toe te voegen. België scheert momenteel hoge toppen in sport. Denk maar aan de krachttoer van onze Rode Duivels in Rusland, het Olympisch parcours van de Red Lions of recent nog de avonturen van de Belgian Cats. En dan vergeten we nog de talloze individuele topprestaties in tennis, wielrennen en rallyrijden! Met Get In willen we merken en bedrijven die teams en sportmannen en -vrouwen volgen en ondersteunen meer begeleiden in hun sponsorships. We willen meer bepaald context en waarde geven aan hun sponsorship, door middel van een creatieve aanpak. Kortom, we zijn het glijmiddel tussen een merk en zijn doelgroep. Die relatie kan veel meer betrokkenheid uitstralen als het merk meer investeert in de content rond zijn sport sponsorship.
 
Kunnen jullie een voorbeeld van een campagne geven om deze werkwijze te illustreren?
Tom Glückmann: Eind vorig jaar hebben we Skoda aangeraden om een partnership aan te gaan met de wereldkampioen snowboard, Seppe Smits. Doelstelling voor de autoconstructeur was een nieuw communicatieterrein te kunnen aanboren. Voorafgaand aan de Olympische Winterspelen en tijdens het Autosalon in Brussel lanceerden we de Get on Board campagne. Daarbij stelden we aan fans van Seppe Smits voor om het volgende snowboard van Seppe Smits te ontwerpen. We hebben alle beschikbare tools en communicatiekanalen gebruikt, meer bepaald in owned en earned media; er kwam bijna geen paid media aan te pas. De ROI lag zeer hoog. Er kwamen meer dan 500 voorstellen binnen. Op de koop toe leverde het een mooi verhaal op.
 
Het brandend actuele dossier momenteel is de Grand Départ 2019, het vertrek van de Ronde van Frankrijk volgende zomer vanuit Brussel. Hoe werden jullie geselecteerd voor dit evenement?
BB: Na een aanbesteding, werd Get In geselecteerd als bureau dat verantwoordelijk zal zijn voor de coördinatie van de partnerships en sponsoring van dit grote event. De Tour de France wordt georganiseerd door Amaury Sport Organisation (ASO) en Brussels Major Events (BME), de vzw die de content en organisatie van grote events voor de Stad Brussel beheert. Er was behoefte aan een structuur die de commerciële acties van ASO, BME en de partners en sponsors van de Grand Départ 2019 in Brussel kon coördineren.
 
De Grand Départ 2019 is voor ons natuurlijk een schitterend project. We zijn erg blij dat we onze rol van bruggenbouwer tussen de verschillende partners kunnen bewijzen. We hopen iedereen op dezelfde lijn te krijgen en een mooi en nieuw verhaal te kunnen schrijven in het wielrennen, mét merken en voor het publiek.
 
Welke commerciële mogelijkheden biedt de Grand Depart 2019 voor de adverteerders?
BB: Er bestaan twee verschillende types van partnerships. Er zijn eerst en vooral de partners van de Tour de France die al samenwerken met ASO op internationaal niveau. Voor die merken zoals Skoda, Vittel, Continental en Tissot, om er maar een paar te noemen, bieden we de mogelijkheid om ze in het event- en promotiegedeelte van de Grand Départ te integreren, in samenwerking met BME op lokaal niveau. Voor alle andere merken die zich willen linken aan de Grand Départ 2019, werken we samen met ASO. Ze moeten wel voldoen aan de criteria die de organisatie ons oplegt.
 
Waarom is het interessant voor merken om zich te associëren met de Grand Départ 2019?
In de eerste plaats omdat de Ronde van Frankrijk het evenement zal zijn dat in 2019 met de meeste media-aandacht zal gaan lopen. Het is gratis spektakel dat naar zijn publiek toegaat. Elk jaar wordt de ronde gevolgd door meer dan 3,5 miljard kijkers op televisie en meer dan 12 miljoen langs de weg. Het is ook een event dat alle technologisch innovaties volgt: HD, drones, geïntegreerde camera’s, datavergaring in real time, internetaanwezigheid en sociale netwerken,… Sinds 2017 worden alle etappes van de Ronde integraal live uitgezonden.
 
Bovendien bestaat er een sterke historisch band tussen de ronde en België. Brussel was de eerste buitenlands hoofdstad die de Tour in 1947 aandeed en sindsdien mocht ons land de Ronde al 47 keer verwelkomen. Christian Prudhomme, de Directeur van de Ronde, noemt België “de tweede natie” van de Ronde van Frankrijk. Het was dus logisch dat de organisatoren voor de viering van d 100ste verjaardag van de Gele Trui onze hoofdstad kozen voor de Grand Départ 2019. Het was meteen een mooie gelegenheid om hulde te brengen aan een van onze populairste sportmensen, Eddy Merckx, voor de 50ste verjaardag van zijn eerste touroverwinning.
 
Het zal de gelegenheid onze stad en haar gastvrije traditie – en in ruimere zin ons hele land – te laten herontdekken door al wie van de Ronde houdt en door de miljoenen kijkers die het evenement volgen. Het is een buitenkans voor alle wielerliefhebbers, maar ook voor de hele horeca bijvoorbeeld. Door het onthaal van de meer dan 4500 mensen die betrokken zijn bij de organisatie en daarnaast het aanwezige publiek, zal de economische impact aanzienlijk zijn.
 
Wat worden de hoogtepunten voor de Grand Départ 2019?
BME organiseert een hele reeks evenementen voorafgaand aan de Grand Départ 2019 en die beginnen met een aanwezigheid op het Autosalon in januari, gevolgd door diverse activiteiten vanaf 28 maart (100 dagen voor de start van de Ronde). Verder worden de ploegen op 4 juli voorgesteld op de Grote Markt. Daarna volgt de eerste etappe Brussel-Charleroi-Brussel op 6 juli en een ploegentijdrit van het Koninklijk Paleis naar het Atomium op 7 juli.



ARCHIVE / BRANDS - ACTIVATION






INTERVIEW

An Caers (Medialaan):

An Caers (Medialaan): "Technologie zal ons helpen onze verhalen via nog meer platformen te brengen"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier