SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

John Bogaerts: "19 is in de eerste plaats een machine om jobs te genereren"

Vrijdag 5 Oktober 2018


John Bogaerts:
19 is een programmeerschool die openstaat voor alle 18- tot 30-jarigen. Diploma’s of leerkrachten komen er niet aan te pas. De ambitie? De werkloosheid bij jongeren in België helpen oplossen. Het programma dat samengesteld werd door Xavier Niel, de Franse baas van Free, verdient zijn sporen sinds 2013 in Parijs (42), maar ondertussen ook in Lyon (101) en in de Verenigde Staten (42 Silicon Valley). De medeoprichters van 19, Ian Gallienne en John Bogaerts, leggen samen met Directeur Stephan Salberter uit waar het concept van de (gratis) open school voor staat. Goed om te weten: het aanwervingspercentage van de studenten die zonder diplomavereisten geselecteerd worden op basis van hun motivatie, bedraagt zowat 100%.
 
Wat betekent ‘19’?
John Bogaerts:
Vijf jaar geleden richtte ik de businessclub B19 op. Toen we een naam zochten voor de 42-school in België, leek het dan ook logisch ze 19 te dopen. Eenvoudig.
 
Wat waren de voornaamste moeilijkheden om dit eerste jaar te organiseren?
Eerlijk gezegd hebben we geen enkel probleem gehad. We hebben de Groep Brussel Lambert in de pipeline, maar ook 4Wings Foundation (een stichting die in het leven geroepen werd door 28 leden van een zelfde familie die zich associeert met sociale ondernemers om de strijd aan te binden met armoede in België, nvdr). Zij zijn onmiddellijk in het project gestapt, waardoor we meet open armen door de bedrijfswereld ontvangen zijn. We zijn 100% privé en daar zijn we zeer blij om.
 
Waarom is de toegang beperkt tot de mensen jonger dan 30, terwijl steeds meer veertigers of vijftigers verplicht zijn om hun carrière een nieuwe richting te geven?
Ian Gallienne:
19 is gevestigd in de Bogaerts International School, waar kinderen van vier of vijf jaar op school zitten. Het zou ongeschikt geweest zijn ze te omringen met volwassenen van 40 of 50 jaar. De werkloosheid vandaag treft vandaag vooral jongeren. We leven met andere woorden in een samenleving die niet in staat is jobs te genereren voor jongeren die de schoolbanken verlaten. Dat is dramatisch en het is meteen ook de voornaamste bestaansreden van 19: we willen een steentje bijdragen door een deel van die jongeren te helpen een job te vinden.
 
Waarom is programmeren zo belangrijk?
Gewoon, omdat het de toekomst is. Vandaag hangt alles samen met programmeren, of dat nu in de industrie of in de bankwereld is, en het fenomeen neemt nog uitbreiding. In die mate dat we ongeveer zeker weten dat alle studenten die afstuderen aan 19 een job zullen vinden. De meerderheid zal voor grote groepen werken, maar sommigen zullen misschien hun eigen start-up oprichten en aldus op hun beurt jobs genereren.
 
De ervaring van 42 in Parijs heeft aangetoond dat er een belangrijke kloof bestaat tussen de vraag en het aanbod, op dat vlak. In vijf jaar tijd heeft 42 duizenden mensen de kans geboden om een programmeerjob te vinden. Als dat kan in Parijs, kan dat noodzakelijk ook in Brussel.
 
JB: Jobs creëren is onze absolute prioriteit. Als er bijvoorbeeld een grote vraag naar tandartsen zou zijn, hadden we een gratis faculteit in die specialiteit opgericht. 19 is in de allereerste plaats een machine die werk wil creëren.
 
Vandaar dat jullie het eerste jaar 2000 kandidaturen kregen…
JB:
En vanuit het niets. Van de 2000 jongeren legden er 450 een intensieve testmaand af, zeven dagen op zeven. Daardoor konden we uiteindelijk de 157 meest geschikte en meest gemotiveerde profielen voor de opleiding selecteren. Onze eerste promotie was overvol, aangezien we mikten op 150 studenten.
 
Stephan Salberter: Sterker nog, we hebben nu al 200 inschrijvingen voor het volgende nieuwe schooljaar. Onze eerste checkings voor oktober, november en december zijn al volzet. Maar om nog even op de eerste promotie terug te komen, misschien is het niet oninteressant te vermelden dat de gemiddelde leeftijd 23 jaar is. 43% van de studenten komt uit Brussel, 40% uit Wallonië, 11% uit Vlaanderen en 6% uit het buitenland. Het bevestigt de nationale impact van zo’n opleiding.
 
15% van de eerste studenten heeft geen diploma middelbaar onderwijs. Dat toont dat 19 erin slaagt profielen die in het traditionele schoolsysteem hadden afgehaakt terug mee te krijgen. Des te meer omdat de opleiding erkend wordt door Bruxelles Formation en dus alle studenten een stabiel juridisch kader garandert – vrijstelling van solliciteren, uitkering, enzovoort.
 
Waaruit bestaat de steun van de mecenassen precies?
Naast het pedagogische systeem dat gebaseerd is op per-to-peer learning, een participatieve werking die studenten in staat stelt hun creativiteit de vrije loop te laten dankzij projectmatig leren, is het opleidingsmodel van 19 bijzonder innoverend, omdat het volledig gratis is voor de studenten. Het wordt gefinancierd door de privésector, zowel door stichtingen als door grote bedrijven die als eerste te kampen hebben met het gebrek aan geschoold personeel.
 
Dat geldt bijvoorbeeld voor Deloitte dat de studenten Deep Dive voorstelt, een cyclus van elf zeer specifieke workshops waarbij ze tijdens hun opleiding te maken krijgen met de problematiek van bedrijven en hun klanten. Belfius van zijn kant verwelkomt onze studenten op het KIKK Festival, een jaarlijks evenement dat digitale en creatieve cultuur promoot en waar de studenten een reeks workshops bijwonen om ingewijd te worden in de beginselen van d programmeertaken.
 
De studenten nemen ook deel aan ‘hackathons’ om te beantwoorden aan de problematieken van partners, dankzij Solvay in het kader van Digital Studio.
 
RTL Belgium en De Persgroep organiseren tot slot workshops onder leiding van hun journalisten, om hun studenten vertrouwd te maken met presentatietechnieken.
 
UCB verwelkomt studenten op zijn site, zodat ze kunnen kennismaken met research en innovatie. Tot slot voorziet de opleiding uiteraard ook een bedrijfsstage, met honderden stageplaatsen in de meest innoverende bedrijven van België, aangeboden door de mecenassen.

Meer info over 19 hier



ARCHIVE / TRAINING&BOOKS






INTERVIEW

An Caers (Medialaan):

An Caers (Medialaan): "Technologie zal ons helpen onze verhalen via nog meer platformen te brengen"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier