SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Harry Demey: ‘Zot van A, 10 jaar stadscommunicatie'

Maandag 28 April 2014


Harry Demey: ‘Zot van A, 10 jaar stadscommunicatie'
Dat Harry Demey, de CEO van LDV United, verhalen kan bedenken én vertellen wist je wellicht al. Het blijkt nog maar eens uit zijn boek ‘Zot van A, 10 jaar stadscommunicatie’ dat zopas verscheen bij Lannoo Campus. Dat bewijst niet alleen hoe communicatie een positieve bijdrage kan leveren aan mens en maatschappij, het leest ook als een trein. In zijn lichte kantoor aan de Schelde blikt hij samen met Media Marketing terug op wat we gerust als een schoolvoorbeeld van lange termijndenken mogen zien.

In 2004 schreef de Stad Antwerpen een aanbesteding uit voor de toekenning van haar strategische marketing- en communicatieplan en de implementatie ervan. Waarom hebben jullie daaraan meegedaan?

LDV heeft iets met deze stad. Vroeger (en dan spreek ik van het begin van de jaren negentig) gebeurde alles in Brussel. Daar wilden we verandering in brengen: we wilden Antwerpen op de kaart zetten. LDV was het eerste bureau dat zijn schouders onder die missie zette. Zelf ben ik bovendien Antwerpenaar in hart en nieren, dus die opdracht was mezelf en het bureau op het lijf geschreven. We hebben er tien jaar lang ons hart en onze ziel ingelegd. Het boek, dat er gekomen is door een samenloop van omstandigheden, is allesbehalve een politiek boek. Het toont hoe communicatie een meerwaarde kan betekenen, zowel voor onze samenleving als voor de mensen die ze maken. Niet voor niets is de campagne vaak in de prijzen gevallen. Ze levert het bewijs dat een gedeelde strategie echt kan werken op lange termijn.

Helaas hebben we hier noch de plaats noch de tijd om die lange samenwerking in detail te overlopen, maar dat ze resultaat gehad heeft, staat als een huis. Waar ligt het geheim van haar succes?

In de eerste plaats in de open relatie tussen de adverteerder en het bureau, waarbij elke partij op zijn eigen terrein en bij zijn eigen expertise is gebleven. We hebben nooit spindoctor voor de Stad Antwerpen gespeeld en daarom konden we het volhouden. Een andere factor die de samenwerking optimaal maakte, was de fascinerende manier waarop ze ons verloond hebben. Ze betaalden onze uren en kochten dus onze toegevoegde waarde. Dat is een eerlijk model dat continuïteit mogelijk maakt; ze hebben dus duidelijk voor een langdurige relatie gekozen.

Wat was het moeilijkste aan jullie opdracht?

Het risico dat we genomen hebben bij de eerste aanbesteding. In plaats van allerlei mogelijke pistes voor te stellen, hebben we er bewust voor gekozen om hun voor te stellen wat we zouden willen doen (met inbegrip van het logo, de baseline, de eerste campagnes). Dat kan arrogant lijken, maar zo kon alles veel sneller gaan. En omdat het onze taak was eenvormigheid in alle communicatie-uitingen te scheppen, moesten we tegen alle betrokkenen zeggen dat ze hun hele merkstrategie moesten weggooien en de onze volgen. Dat was menselijk gezien niet altijd even makkelijk en tijdens die periode heb ik zeker niet alleen vrienden gemaakt.

‘t’ Stad is van iedereen is een ijzersterke baseline. Waar komt ze in feite vandaan?

Die heb ik zelf bedacht. Ze verwijst naar een uitdrukking die ik tijdens mijn kindertijd zo vaak gehoord heb: ‘’t Straat is van iedereen’. Dat was in feite een manier om mensen aan te manen blijk te geven van burgerzin, een beetje zoals ‘leven en laten leven’. Die lijn draagt een heel inclusieve boodschap in zich en helaas is die om politieke redenen afgevoerd, wat ergens wel een statement is. Ik vind nog steeds dat ze alles omvat wat een stad moet zijn: ze herinnert de inwoners zowel aan hun rechten als aan hun plichten en creëerde een draagvlak dat ervoor moest zorgen dat Antwerpenaars opnieuw trots konden en zouden zijn op hun stad. Het was op dat moment immers niet leuk in Antwerpen (Zwarte Zondag was net achter de rug, er was het Visa-schandaal, de verzuring van de bevolking,…). Geleidelijk is Antwerpen erin geslaagd naar Vlaanderen opnieuw belangrijk te worden. Onze campagne heeft daar zeker toe bijgedragen.

In januari gaven jullie de fakkel ruiterlijk door aan Duval Guillaume Modem. Er wachten LDV nu andere missies. Wat zijn volgens jou de uitdagingen voor de komende jaren?

Zowel binnen het bureau als binnen se sector in het algemeen is het essentieel dat we talent blijven vinden en houden in een sector die financieel zwaar onder druk staat. Opleidingen van jongeren zijn fundamenteel. Ook de betaalwijze binnen ons vak is aan een herevaluatie toe. In plaats van per uur zouden we beter voor onze ideeën betaald worden. Verder lijkt het me belangrijk dat we als bureau teruggaan naar onze core business. Dat mensen opnieuw naar ons toekomen met de boodschap ‘Hier is mijn budget, maak me beroemd’. Bereik is en blijft immers belangrijk, en niet alleen op sociale media. In die zin ben ik blij dat we een centrumbureau zijn; daarmee bedoel ik dat we noch louter digitaal noch louter offline zijn. Ik heb het altijd belangrijk gevonden dat je niet te gespecialiseerd wordt. In die zin is er een mooie shift aan de gang binnen het vak. Bureaus leggen zich opnieuw toe op merkdenken, in plaats van over kanalen te kibbelen. Het woord campagne mag opnieuw met fierheid uitgesproken worden. De column die Stef (Selfslagh, nvdr) in jullie laatste Quarterly schreef, sloeg in dat verband de nagel op de kop, precies op het juiste moment. Ik denk dat we zijn stuk binnen een jaar of tien zullen beschouwen als een kantelpunt.
 

Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / TRAINING&BOOKS

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier