Fr

AGENCIES

Jean-Michel Depasse (GroupM): "De digitale sector moet transparanter, verantwoordelijker en meer eco-friendly worden"

Zaterdag 16 Juni 2018



Enkele weken geleden publiceerde de vereniging van mediabureaus de resultaten van haar eerste benchmarking project over de digitale campagens en meer bepaald over de viewability. Tekst en uitleg door Jean-Michel Depasse, Digital Partner bij Mindshare bij Mindshare en Maxus Belgium en lid van de board van de UMA.

Waarom lanceert de UMA een benchmark op het vlak van viewability?
90% van de offline campagnes gebeurt via de mediabureaus die aangesloten zijn bij de UMA. Bij digitale campagne ligt dat percentage iets lager: uit de laatste BAM Matrix-studie blijkt dat 75% van de digitale campagnes via mediabureaus passeren (66% wat betreft UMA-bureaus). De campagnes die niet door UMA worden meegeteld in de campagnes zijn doorgaans e-mail marketing campagnes en optimization campagnes. We hebben als UMA dus een rol te spelen, en het heeft zin om een benchmark te lanceren. Het IAB doet wel aanbevelingen rond viewability en er zijn ook adverteerders die zichzelf doelstellingen opleggen op het vlak van viewability, maar een benchmark bestond nog niet. Alle sectoren evolueren naar meer transparantie, duurzaamheid en verantwoordelijkheid en ik denk dat onze sector dat ook moet doen. Dat doen we in samenwerking met de uitgevers. Ze hebben begrepen dat om adverteerders opnieuw bij hen te doen komen, ze verantwoordelijk moeten zijn, en reclame moeten plaatsen die niet intrusief is. Het moet dus efficiënt zijn voor de adverteerder, maar ook voor de uitgever. We zitten nog maar in de eerste etappe. We gaan naar een zogenaamde 'trading van viewability', dus we beginnen om garanties op te leggen op het vlak van viewability.

Is deze benchmark ook noodzakelijk om de soms matige viewability scores in digitale media te counteren?
Het idee is om die digitale media te valoriseren. Uit de laatste BAM Matrix studie staat dat 40% van de totale media-investeringen naar digital gaat. Alles wat met ad verification, brand safety en viewability te maken heeft, is en wordt heel belangrijk de komende jaren. We hebben als sector goed geluisterd naar wat spelers als Procter & Gamble hebben verklaard. We werken er reeds enkele jaren aan, maar er is een grote wil om naar een ecosysteem te evolueren dat veilig en performant is. Soms zijn de prijzen zeer laag op sommige platformen. Voor 0,50 euro kan je soms 1.000 impressies kopen. Natuurlijk draait dat vaak op mislukkingen uit. We willen met onze benchmark ook aantonen dat efficiënte campagnes iets meer kosten, maar dat ze ook meer 'eco friendly' zijn.

Is een goede samenwerking met de uitgevers van belang om een gezamenlijk antwoord te kunnen bieden aan de de GAFA inzake efficiëntie van digitale media?
We hopen om te meten en na te gaan wat er gebeurt bij de GAFA door third party meettools te gebruiken, zoals de ad verification oplossingen van MOAT. Lokale uitgevers hebben er alle belang bij om een deel van hun data en hun expertise te delen om zo gelijke tred te kunnen houden met de GAFA. Het volume van zelfs de grootste uitgevers valt toch licht uit ten opzichte van de GAFA. Op het vlak van data en optimalisatie is het beter dat de markt groot is. Er zijn heel wat projecten hieromtrent aan de gang binnen de verschillende taskforces. 

Wat zijn de volgende stappen?
We willen deze benchmark elk trimester publiceren. In de zomer hopen we de benchmark voor Q1 van 2018 te publiceren. We hopen ook spoedig toegang te krijgen tot de gemeten nationale gemiddelden en benchmarks van de GAFA. De WFA publiceerde onlangs een rapport over de acht principes die in acht moeten worden genomen voor een gezond en veilig en digitaal ecosysteem. In een van de acht punten wordt de richtlijn gesteld dat de auditeurs overal moeten kunnen meten. Alle adverteerders en bureaus oefenen hiervoor druk uit op de GAFA. Google, ontzegt momenteel de toegang tot een reeks van third party metingen zodat we de audit van campagnes niet naar behoren kunen uitvoeren. We kunnen de zaken op twee manieren bekijken: is het zo groot dat het zich alles kan permitteren of is Google zichzelf uit de markt aan het zetten? Het is een bedrijf dat fantastische platformen in zijn aanbod heeft, maar het moet beseffen dat het ecosysteem ook andere spelers telt. Dat document van WFA is interessant en het is beschikbaar voor de markt. Ik hoop dat de GAFA het goed zullen lezen.

Archief / AGENCIES