SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

UMA-campagnes presteren goed inzake Viewability

Dinsdag 29 Mei 2018


UMA-campagnes presteren goed inzake Viewability
Zoals aangekondigd bij de benoeming van de nieuwe board van de UMA, startte de vereniging van mediabureaus een benchmarking project van de digitale campagnes verspreid door haar leden. Bedoeling is de meting die van start ging tijdens het laatste trimester van 2017 (4,5 miljard gemeten impressies *), ook dit jaar en daarna voort te zetten. “We willen een duidelijk signaal geven aan de media- & reclamesector omtrent het belang van de kwalitatieve criteria van ‘ad verification’ en zodoende een bijdrage te leveren aan een evolutie naar meer kwalitatieve digitale reclamecampagnes”, aldus de UMA.
 
Op basis van deze metingen stelt de vereniging dat de campagnes van haar leden 40% zichtbaarder zijn dan het gemiddelde. Globaal gezien bedraagt de ‘viewability’ score op display, die door de UMA via DoubleClick Campaign Manager (DCM) wordt gerapporteerd, 58 %. De score die via InStream op desktops gemeten is, bedraagt 67%.
 
Als we de resultaten van de mediabureaus die MOAT gebruiken onder de loep nemen, is volgens de UMA de gemiddelde ‘viewability’ 78 %, ten opzichte van een nationaal gemiddeld cijfer van 56%. Het resultaat van de mediabureaus van de UMA ligt dus bijna 40 % hoger dan het marktgemiddelde. Formaten van het type ‘Skyscraper’ genieten steeds een betere ‘viewability’ dan formaten van het type ‘Leaderbord’ of ‘Rectangle’, los van de gebruikte registratietool.
 
Nog resultaten, onder andere inzake de completion rate. Voortgaande op de metingen via DCM, wordt gemiddeld 76 % van de door UMA-bureaus uitgezonden video’s volledig uitgekeken. Volgens de MOAT-metingen bedraagt de ‘completion rate’ voor desktop InStream-formaten 73% voor de mediabureaus (UMA-leden) tegenover 56% op de totale Belgische markt. Op mobiele formaten meet men 71% voor de UMA-leden en 45% voor de totale markt.
 
Met het oog op de toekomst en in nauwe samenwerking met de adverteerders en de regies, wil de UMA een meer transparante uitwisseling van online reclame organiseren, om aldus een beter beveiligde en geoptimaliseerde marktplaats te verkrijgen. Daarom heeft de federatie haar leden aangezet om gecertificeerde tools te gebruiken om het geheel van campagnes te meten op alle mogelijke reclameformaten.
 
De UMA nodigt de ‘publishers’ ook uit om hun inventarissen open te stellen voor ‘third party’ metingen voor ‘Ad Verification’ en ‘Audience Verification’ en ondersteunt initiatieven zoals Coalition For a Better Ad of LEAN van het IAB (Internet Advertising Bureau).
 
In de toekomst hoopt de UMA toegang te krijgen tot een nationale benchmark vanwege Google. Verder preciseert de UMA nog dat de pertinentie van viewability als criterium omzichtig benaderd moet worden, als het gaat om formaten als Home Page Take Over en bij performance based campagnes. Daar is de meting van het engagement belangrijker dan die van viewability. Bovendien moeten de gegevens in perspectief worden geplaatst ten opzichte van de prijzen en de trading om aldus een prijs-kwaliteit verhouding te kunnen definiëren.
 
* De referentie inzake viewability in display is de MRC-meting (50% van de pixels, vertoond gedurende 1’’) en voor video, het volledige bekijken van de spot. In-Stream meting omvat skippable en non skippable formaten.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Dominique Fontignies (FCA Group):

Dominique Fontignies (FCA Group): "Door onze influencer marketingstrategie kunnen we ons tot een jongere doelgroep van mannen en vrouwen tussen 18 en 35 richten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier