SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Damien D'Ostuni (Wavemaker): "De grote uitdaging zit in het menselijk maken van artificial intelligence"

Zaterdag 26 Mei 2018


Damien D'Ostuni (Wavemaker):
Wavemaker Belgium presenteerde vorige week de eerste sessie van haar Artificial Intelligence Academy, een workshop gericht naar adverteerders en bureaus. Docent is Damien D'Ostuni, Innovation & Activation Expert bij Wavemaker. Hij volgde onlangs een opleiding van zes weken over de implicaties van artificial intelligence op business en maatschappij aan het gereputeerde Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Wat wil Wavemaker bereiken met de Academy?
We willen onze kennis over artificial intelligence op een academische manier delen met de markt. Daarnaast – en dat doen we al een tijdje – willen we ons positioneren als het bureau dat het vak doet evolueren en marketeers voorbereidt op de uitdagingen van morgen. En die uitdagingen zijn verbonden aan artificial intelligence. Daarom is het belangrijk om deze sessies te houden zodat iedereen begrijpt wat artificial intelligence inhoudt, in welke mate het zal evolueren en wat er schuilgaat achter al die evoluties.

Je bent begonnen met een intro over artificial intelligence en machine learning. Wat zullen de thema's zijn voor de volgende sessies?
Er zullen nog twee sessies plaatsvinden, een op 25 september en de andere in november of december. In september gaan we dieper in op 'Natural-language Processing'. Dat gaat over een computer die kan discussiëren met een mens zonder dat de mens beseft dat het in feite om een machine gaat. Heel die technologie vinden we terug in de smart assistants als Siri en Google Now en in Amazon Alexa en Google Home. Ik zal het ook hebben over robots, meer bepaald zelfrijdende auto's en andere vormen van mobiliteit. In de volgende sessie gaan we meer in detail over de impact van artificial intelligence op de bedrijven en de maatschappij en de ethische vraagstukken die daarbij komen kijken. We sluiten af met een blik op de toekomst. Hoe gaat artificial intelligence evolueren, het belang van collective intelligence, enz.

Tijdens je presentatie gaf je enkele voorbeelden van beeldherkenning. Welke zijn de meest interessante en hoe kunnen ze marketeers helpen?
Algemeen gaat dat om het nemen van een foto van voeding of een product om zo de informatie te krijgen van wat er op de foto staat. Er is bijvoorbeeld Pic2Recipe, ontwikkeld aan het MIT. Daarbij neem je een foto van je gerecht en het AI-systeem zal dan zeggen welke ingrediënten of welk recept je op je bord hebt liggen. Samsung heeft in zijn fotocamera een gelijkaardige app geïntegreerd die ingrediënten kan raden, maar ook de voedingswaarde en het aantal calorieën. Die innovaties kunnen een enorme impact hebben op het aankoopgedrag van de consument. Daarnaast heb je ook de analyse van beelden om de kledingstijl of de emotie van iemand te kunnen detecteren. Er is de tool van Crimson Hexagon die Instagram en Twitter beelden analyseert en zegt wat er allemaal op die foto staat of wat er gebeurt. Door deze informatie kan er een profiel van de persoon worden opgesteld en aldus gerichtere reclameboodschappen worden verstuurd. Als ik bijvoorbeeld weet hoe je gekleed bent, kan ik je accessoires aanbieden die overeenkomen met je stijl.

Wat is voor jou de grootste doorbraak in de geschiedenis van artificial intelligence en machine learning?
De grote evolutie voor mij zit in het menselijk maken van artificial intelligence, meer bepaald een conversatie tussen een machine en een mens. Er is 'Image Recognition' en 'Natural-language Processing'. De theorieën daarover bestaan al jaren, maar de laatste jaren is dat sterk geëvolueerd via machine learning en deep learning. Microsoft heeft zijn AI-systeem doen evolueren opdat het als een mens kan praten en zelfs weet wanneer een gesprek onderbroken wordt. Op de laatste Google I/O conferentie presenteerde Google zijn smart assistant. We kregen te zien hoe de smart assistent naar een kapster belt om een afspraak te regelen voor iemand. De kapster had niet in de mot dat ze met een machine aan het bellen was. 

Netflix, YouTube, Amazon, Zalando, Spotify. Ze gebruiken allemaal machine learning voor hun aanbevelingssystemen. Weten we hoe die algoritmes exact werken?
We kunnen veronderstellen hoe die systemen werken, maar we weten niet hoe die algoritmes precies opgebouwd en geoptimaliseerd zijn. Niet iedereen brengt dezelfde gegevens in rekening. Spotify bijvoorbeeld gebruikt voor zijn aanbevelingssysteem onder meer de locatie van de gebruiker. Vergelijk het met een verfijnd gerecht. Je weet ongeveer wat er in zit, maar je weet niet hoe het is klaargemaakt.



ARCHIVE / AGENCIES - MEDIA






INTERVIEW

An Caers (Medialaan):

An Caers (Medialaan): "Technologie zal ons helpen onze verhalen via nog meer platformen te brengen"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier