SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Aimé Van Hecke (Sanoma Media Belgium): "Tegen eind 2014 zal het Belgische medialandschap er heel anders uitzien"

Dinsdag 5 November 2013


Aimé Van Hecke (Sanoma Media Belgium):
Toen Aimé Van Hecke op 31 oktober bekendmaakte dat Sanoma Media Belgium na een beslissing van de Finse aandeelhouder onder strategische heroriëntatie werd geplaatst, sloeg dat nieuws in als een bom. Media Marketing vroeg en kreeg een interview met de enigszins aangeslagen CEO, om één en ander te checken.

Staan jullie nu te koop, zoals we overal konden lezen?
Onze aandeelhouder heeft besloten zich voor de media-activiteiten te concentreren op Nederland en Finland, omdat hij in die landen het marktleiderschap heeft. Bij ons worden de activiteiten, net als in Rusland en Oost-Europa, opnieuw onder de loep genomen. Sanoma stelt zich daarbij niet defensief op, maar wil bekijken in hoeverre ons bedrijf een actieve rol kan vervullen in de mediaconsolidatie die bezig is in België. Dat kan leiden tot selectieve afsplitsingen, of inderdaad de volledige verkoop van de onderneming, maar ook tot doelgerichte acquisities of joint-ventures met andere bedrijven om onze positie te versterken. Alle pistes liggen dus open.

Wat betekent dat concreet en in een nabije toekomst?
Het is onmogelijk daar al een precies antwoord op te geven, want dit proces moet nog beginnen. Wat ik wel met zekerheid kan zeggen, is dat er door deze aankondiging niet meteen titels stopgezet worden en er dus geen impact is op de tewerkstelling. Maar we zetten wel Expeditie Sanoma, waaraan we vorig jaar begonnen zijn, verder en de beslissingen in dat kader gaan gewoon door.

Houdt dat bijvoorbeeld in dat Moustique te koop staat?
Het houdt in dat we onze titels allemaal zullen blijven monitoren. Als er zich bepaalde kansen voordoen, zullen we daarop ingaan, maar we zijn momenteel niet met een concrete verkoopprocedure bezig.

En hoe gaat de reclameregie om met de onzekere situatie die nu is ontstaan?
Voor hen is het net zoals voor de andere medewerkers business as usual. Er komt niet meteen verandering in de portfolio van producten en diensten, in tegenstelling tot andere Sanoma-landen waar andere beslissingen zijn genomen (meer bepaald in Nederland, waar een aantal titels zal verdwijnen en ongeveer 500 banen op de tocht staan, nvdr), dus we kunnen adverteerders en mediacentra momenteel geruststellen.

Wat met jullie participatie in De Vijver Media?
De oefening van strategische heroriëntatie zal betrekking hebben op alle media-activiteiten in België, dus ook op onze participatie in De Vijver Media.

Jullie zijn pas verhuisd naar Mechelen, lanceerden onlangs LibelleTV. De beslissing van de Finnen moet hard aankomen.
Wel, de mediamarkt in kleine landen wordt al een tijdje overspoeld door Amerikaanse, technologische bedrijven die via online en mobiele media een stuk van de markt innemen. Momenteel vertegenwoordigt Google bijvoorbeeld, op zijn eentje, al 15% van de reclamemarkt in Nederland. Hier is dat nog niet het geval, maar het zit er ongetwijfeld aan te komen. De koek voor lokale spelers wordt dus alsmaar kleiner en je hebt dan een nummer één of twee positie nodig om relevant en verder rendabel te kunnen blijven. Vanuit dat oogpunt is de keuze van Sanoma om te focussen op landen waar het vandaag al marktleider is inzake consumentenbereik logisch. Het heeft ook te maken met de historische samenstelling van Sanoma’s bedrijfsportefeuille. België is goed voor 11% van de activiteiten van Sanoma; Nederland en Finland zijn vier keer groter. Dat is nu eenmaal de realiteit. Maar het klopt natuurlijk dat Sanoma België een voortrekkersrol speelde in de transformatie van de magazinemarkt. Net zoals het een feit is dat we het met onze beperkte portfolio relatief goed doen. En dan voelt het onmiskenbaar een beetje zuur om niet tot de strategische focus te behoren. Wat we daarbij wel voor ogen moeten houden, is dat print nu eenmaal het sterkst onder druk staat en in België vertegenwoordigt dat nog altijd veruit het grootste stuk van de portefeuille.

Je had het in de pers over een nieuwe kans. Betekent de nakende consolidatie waarover je het hebt niet eerder een verarming van het medialandschap?
Misschien dat consolidatie inderdaad een verlies inzake journalistieke diversiteit met zich meebrengt. Tegelijk houdt ze een mogelijke verrijking in. Door de komst van internationale spelers kan er een beweging ontstaan waardoor bestaande spelersrollen zich gaan transformeren op een manier die voordien niet mogelijk leek, een beetje zoals wat zich afspeelde in de platen- en muziekindustrie. Dus ja, deze beslissing en al wat ze inhoudt, brengt ook kansen met zich mee. We kunnen, mits de juiste allianties te sluiten en de juiste afsplitsingen te maken, in een context terechtkomen die ons nieuwe mogelijkheden zal bieden, zeker als we erin slagen onze multimediale positie te versterken. Concreet blijft het echter koffiedik kijken, want niemand weet wat de Belgische noch de internationale spelers gaan doen. Het staat alleszins vast dat de mediamarkt er tegen eind 2014 volledig anders zal uitzien in België.

Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier