SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Analyse GfK: over het toenemend belang van online livestreams bij sportwedstrijden

Dinsdag 10 April 2018


Analyse GfK: over het toenemend belang van online livestreams bij sportwedstrijden
Wim Mathues, Marketing Director Southern Europe bij GfK, publiceerde een artikel over hoe meer en meer sportfans de voorkeur geven aan online livestreams in plaats van televisie voor het bekijken van sportwedstrijden. Hij schrijft dat het aanbieden van streaming essentieel is om jongere sportfans te bereiken en te betrekken. Data van GfK uit de VS tonen aan dat 70% van de millennials (20% meer dan het gemiddelde in de VS) en 76% van Gen Now (26% meer) een streamingservice als Netflix of Hulu heeft gebruikt in de afgelopen maand. Verder geeft 41% van de millennial sportfans in de VS (19-29 jaar) aan te willen betalen voor sportcontent (16 % meer dan het gemiddelde in VS en 12% meer dan sportfans in het algemeen), hoewel slechts 8 procent momenteel daadwerkelijk voor content betaalt.

De broadcasters zijn intussen al actief met een streaming aanbod in sport. Zo zond de Amerikaanse mediagigant NBC in februari 11 uur aan content via streamingplatformen uit rondom de Super Bowl. De zender livestreamde bovendien voor de eerste keer de openingsceremonie van de Winterspelen in Pyeongchang. NBC is niet de enige zender die alle kaarten op livestreaming zet. ESPN Plus gaat binnenkort live en na de zomer zal Turner Sports de meeste Champions League-wedstrijden uitzenden via een nieuw livestreamingplatform. Ook teams verleggen hun aandacht naar streaming van content. Zo kondigde Los Angeles FC onlangs aan dat In totaal 18 wedstrijden te zien zijn op het eigen YouTube-kanaal. Het bijzondere is dat de duels exclusief zijn te bekijken voor leden van de voetbalclub die in LA wonen. Daarnaast zijn er interessante samenwerkingen tussen Netflix en Juventus en Manchester City en Amazon.

Op basis van onderzoek door GfK Consumer Live adviseert Matheus aan broadcasters hoe je millennials betrokken maakt en hen laat betalen voor de streaming services. Dat doe je volgens hem door een community te creëren zoals Twitch dat doet. Het platform geeft kijkers de mogelijkheid online live te communiceren met elkaar en met de gamers. Tv-netwerken zouden volgens Matheus kunnen onderzoeken of het mogelijk is kijkers live via de streamingservice met elkaar te laten discussiëren, over de opstelling bijvoorbeeld. De mogelijkheid de streamingervaring te personaliseren helpt ook de aandacht van milliennial sportfans te trekken. Het blijkt namelijk dat 79% van de Amerikaanse en 74% van de Belgische milliennial sportfans een voorkeur heeft voor producten afgestemd op hun wensen en behoeften (15% meer dan het gemiddelde in de VS en 5% meer dan het Belgisch gemiddelde). Omdat millennial sportfans hun huis sneller als een zogenaamde high tech zone beschrijven (42%, 14% meer dan gemiddelde) liggen er kansen als ook bijvoorbeeld smart-tv’s en slimme speakers gepersonaliseerd worden. 1 op de 5 millennial sportfans heeft al een ‘digitale persoonlijke assistent’ als Amazon Echo in huis.

Wim Matheus besluit met goed nieuws voor sportrechtenhouders. Millennial sportfans zouden uitstekende ambassadeurs zijn. 62% van de Amerikaanse millennial sportfans – en 60% van de Belgische – geeft aan er alles aan te doen anderen te vertellen over producten en diensten die ze leuk vinden.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Dominique Fontignies (FCA Group):

Dominique Fontignies (FCA Group): "Door onze influencer marketingstrategie kunnen we ons tot een jongere doelgroep van mannen en vrouwen tussen 18 en 35 richten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier