SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Het medium dat al vaak dood ging, door Tom Garcia (Leo Burnett)

Zondag 13 April 2014


Het medium dat al vaak dood ging, door Tom Garcia (Leo Burnett)
Honderd jaar geleden werd in België de eerste radio-uitzending de ether ingestuurd. Een verjaardag die met recht en reden uitgebreid gevierd mag worden, want in die 100 jaar is de radio ook verschillende keren dood verklaard. Maar na elke bijna-doodervaring kwam het medium sterker dan ooit weer op de markt.
 
Toen op 28 maart 1914 de eerste radio-uitzending de Belgen ter ore kwam, was het een revolutionair medium, nog het best te vergelijken met het internet. Voordien werd er mondeling of via tekst gecommuniceerd. De eerste uitzendingen kenden een beperkt publiek, want niet iedereen kon zich een duur radiotoestel veroorloven. Maar gaandeweg vonden de radio-uitzendingen hun weg naar een breed publiek, ook van mensen die niet konden lezen (wat toen toch een aanzienlijk deel van de bevolking was).
Met de komst van de televisie werd de radio voor de eerste keer dood verklaard. Wie zou er nog naar de radio luisteren, als je ook naar amusante beelden kon kijken? Toch vond radio zijn plaats weer bij een jong publiek, door de uitvinding van de draagbare transistorradio en het opkomen van zogenaamde piratenzenders als Radio Veronica.
Toen iedereen in de jaren tachtig makkelijk muziek kon opnemen met cassettes werd de radio opnieuw dood verklaard. Iedereen kon nu immers zelf muziek verspreiden en uitwisselen, dus had je die eenwegscommunicatie van radio niet meer nodig. Maar radio bleef bestaan en ontwikkelde zich op lokaal niveau, met uitzendingen op maat van kleinere gemeenschappen of van bepaalde profielen en thema’s. Ten slotte werd radio opnieuw afgeschreven toen het internet zijn opwachting maakte. Verspreiden, uitwisselen van muziek werd nog makkelijker en intussen kun je zelfs je eigen speellijsten (en dus je eigen ‘radiostation’) maken.
Toch is radio nog lang niet dood. Er word volop gezocht en geëxperimenteerd met internet-radio, podcasts, digitale uitzendingen, themasites, enz...
Het is precies dat experimentele, dat avontuurlijke, dat non-conventionele van radio dat een grote troef betekent voor de toekomst van radioreclame. Er ligt een mooie toekomst open als we allemaal - zenders, regies, adverteerders, reclamebureaus,... - de grenzen durven verleggen en verbreken. Vergeet het keurslijf van de 30 seconden, durf eens meer in content dan in commercie te denken, zoek naar mogelijke samenwerkingen en kijk welke boeiende resultaten die kunnen opleveren. Kortom: durf het avontuur aan te gaan, alleen zo is radio groot geworden en kan het er makkelijk nog eens 100 jaar bijdoen.



ARCHIVE / CREATIONS

JOBS




INTERVIEW

Karl Gilis (AGConsult): Facebook balanceert op randje van ethisch aanvaardbaar digital persuasion design

Karl Gilis (AGConsult): Facebook balanceert op randje van ethisch aanvaardbaar digital persuasion design



DOSSIER  



B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx Awards 2017: de gouden campagnes   


Voor de vijfde keer in zes jaar tijd won TBWA de titel van Agency of the Year op de Mixx Awards van BAM. Het bureau haalt drie prijzen binnen met Telenet dat op zijn beurt de titel van Advertiser...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De ambities van Kickstarter: bouwen aan een creatievere wereld  


Als crowdfunding platform dat sinds twee jaar actief is in België, mobiliseerde Kickstarter sinds zijn oprichting in 2009 bijna dertien miljoen mensen samen. Die legden 3,2 miljard dollar op...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier