SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Movember, en alles zit weer snor

Woensdag 13 November 2013


Movember, en alles zit weer snor
Als je in november de snor weer te pas en te onpas in het straatbeeld ziet opduiken, mag je dat op het conto schrijven van Movember, de organisatie die sensibiliseert voor prostaatkanker. De actie waarbij mannen tijdens de maand november hun snor laten groeien, begint in zijn derde jaar voorzichtig ingang te vinden in ons land. Mark 'Rusty' Leruste, country manager van Movember in België, Frankrijk en Spanje, vertelt hoe de organisatie zich positioneert in de liefdadigheidswereld.

Movember is aan zijn derde editie toe in België. Hoe doet de campagne het hier?
Vorig jaar schreven zich 2.300 Belgen in en haalden we 64.000 euro op. De campagne voor dit jaar is nog volop bezig en we zitten al aan meer dan 4000 mensen. Ons concept werd snel opgepikt in het noorden van het land, maar sinds dit jaar merken we dat het een nationale campagne is geworden. Het idee startte in 2003 in Australië met een groep vrienden die op een ludieke manier de snor wilde terugbrengen. Het werd daarna getransformeerd tot een sensibiliseringscampagne voor prostaatkanker en andere ziektes bij mannen. Vandaag is Movember actief in 21 landen, zijn er 1,1 miljoen Mo Bros en Mo Sistas (sympathisanten, nvdr) en haalden we 147 miljoen dollar op. Dat geld gaat naar de prioriteiten die zijn vastgelegd via ons Global Action Plan (GAP), een community van 250 onderzoekers van prostaatkanker wereldwijd. Via ons Promoveo sociale netwerk kunnen die onderzoekers sinds 2010 met elkaar communiceren en aldus belangrijke informatie uitwisselen. 

Movember onderscheidt zich van lokale merken als Vlaamse Liga tegen Kanker en Stichting tegen Kanker door een aanpak die eerder aan die van een lifestyle merk doet denken.
Het concept van Movember is zeer eenvoudig: je schrijft je in, scheert je op 1 november en laat vervolgens je snor staan voor de rest van de maand. Mensen kunnen de deelnemers sponsoren en dat geld wordt gebruikt om de problematiek van prostaatkanker te verhelpen. We zien onszelf als de bad boys in de liefdadigheidswereld. Over serieuze zaken praten en daarbij plezier maken zijn perfect verenigbaar volgens ons.

Wat met de communicatiestrategie?
We kunnen gelukkig rekenen op mediabedrijven die ons al eens gratis mediaruimte bezorgen. Alles gebeurt online en we zijn zeer actief via sociale media. Verder helpt een PR-bureau per land (Oona in België, nvdr) ons om de boodschap uit te sturen.

Welke merken linken zich dit jaar aan de Belgische editie van Movember?
Dit jaar verbond de Franse modeketen Eleven Paris zich aan Movember door een T-shirt te ontwerpen waarbij de omzet ervan integraal naar ons fonds gaat. Ook Gillette kwam aan boord in enkele landen, waaronder België. De kers op de taart dit jaar is de samenwerking met Brussels Airlines. Dit is een echte grassroots campagne. We worden regelmatig gecontacteerd door grote bedrijven die ons een grote check willen geven en betrokken raken, maar zo werkt het niet. We verkiezen dat die bedrijven hun werknemers betrekken bij Movember.



ARCHIVE / BRANDS - LAUNCH

JOBS


INTERVIEW

Ingrid Van Langhendonck:

Ingrid Van Langhendonck: "Als iemand na het lezen van So Soir zin heeft om iets te kopen of te ontdekken, ben ik mijn deel van het contract nagekomen"



DOSSIER  



Kantar TNS Connected Life 2017: gebruiksaanwijzing voor de toekomst  


Wie de barometer van Kantar TNS niet kent, heeft twee keer ongelijk: de indicatoren geven een actueel beeld van de concrete trends betreffende de connectie tussen consumenten en content. Deze...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Total attribution of de expressie van de digitale chaos  


Convergentie is al een jaar of tien een druk besproken onderwerp in alle digitale kwesties. We kunnen enkel alleen maar vaststellen dat het versnipperende gebruik door de consumenten eerder leidt...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Merit Awards: waarom we onze laureaten van 2016 kozen


Op 26 januari verwelkomde Media Marketing zowat 800 vakmensen in de Bloody Louis voor de traditionele uitreiking van de Merit Awards 2017 die de meest verdienstelijke spelers en acties van 2016 in...


en savoir plus