SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Seen from Space: TV Viewing, meting versus perceptie

Zondag 11 Februari 2018


Seen from Space: TV Viewing, meting versus perceptie
Eind januari publiceerde Imec de nieuwe editie van zijn Digimeter. Deze jaarlijkse studie wordt declaratief gevoerd bij de Vlamingen en onderzoekt hun media- en ICT-gebruik. Digimeter omvat veel unieke gegevens, maar dupliceert ook vaak de informatie die het CIM ter beschikking stelt via zijn verschillende studies. Meestal stemmen de bronnen overeen, ondanks de methodologische verschillen. Toch kunnen we met recht stomverbaasd zijn als we bepaalde resultaten inzake televisiekijkgedrag naast elkaar leggen: er zijn immers grote verschillen tussen het verklaarde gedrag in de Digimeter en het gemeten gedrag in de permanente CIM-studie (TAM).

Als we de cijfers uit de Digimeter mogen geloven, zou dagelijks live tv-kijken gedaald tussen 2016 en 2017 gedaald zijn met een index van 88 op de hele bevolking en een index van 63 op de 20-29-jarigen. In het CIM wordt gewag gemaakt van 99 en 97. Volgens de TAM is het eerder de kijkduur van live televisie die daalt, meer dan de dagelijkse reach. Dat houdt steek als je kijkt naar de internationale trends. En laten we er geen doekjes om winden, als de cijfers van de Digimeter op dit punt realistisch zijn, mogen de zenders onmiddellijk de boeken toedoen.

Nog een zwaar struikelblok is de time shift viewing (waarover we het twee weken geleden hadden). Volgens de Digimeter zou dat in Vlaanderen teruglopen, met een index van 92 op alle kijkers en van 69 op de 20-29-jarigen. Totaal onrealistisch, als je kijkt naar de evolutie die het CIM de laatste acht jaar opmat, naar de technologische penetratie binnen de gezinnen en de trends in onze buurlanden.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

An Caers (Medialaan):

An Caers (Medialaan): "Technologie zal ons helpen onze verhalen via nog meer platformen te brengen"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier