SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Havas media toont de kracht van betekenisvolle merken

Woensdag 13 November 2013


Havas media toont de kracht van betekenisvolle merken
Yves Del Frate en Hugues Rey van Havas Media presenteerden vorige week de conclusies van de grootscheepse internationale studie Meaningful Brands aan de Solvay Business School. Google, Samsung en Microsoft staan aan de top van deze hitparade van betekenisvolle merken.

Meaningful Brands is een internationaal onderzoek dat zich richt tot trendsetters en opinileiders. Het wil de complexe banden tussen consumenten en merken in kaart te brengen. De studie liep gedurende bijna drie jaar en verzamelde 134.000 online enquêtes in 23 landen, over iets meer dan 700 merken. Hugues Rey, CEO Havas Media: “De digitale samenleving met haar permanente connecties tussen bedrijven en individuen heeft de relaties tussen de consumenten, bedrijven en merken grondig en voor altijd gewijzigd. Wij wilden peilen naar de meerwaarde en de toekomstmogelijkheden van merken en hun communicatie, nu de consument al enkele jaren in de controlekamer zit, zoals de digital natives het verwoorden.” De merken kunnen immers niks meer verborgen houden; de totale transparantie is een essentiële spelregel in de wereld van internet en sociale media en de verwachtingen van de consumenten evolueren in een snel tempo. De merken moeten zich bezinnen over wat ze nog betekenen, zowel in termen van meerwaarde binnen hun sector, als voor de maatschappij en ook binnen het leven van de mensen als individuele consumenten.

“Op een ladder van functioneel naar aspirationeel en dan naar betekenisvol, hebben alleen de merken die deze hoogste trap van meaningful brand kunnen bereiken nog toekomst”, stelt Yves Del Frate (voorzitter Havas Media België) vast. De cijfers op de totale steekproef zijn bepaald interpellerend: een meerderheid van de respondenten zegt dat het hen niks kan schelen als 73% van de merken zou verdwijnen. Van minder dan 20% van de merken wordt erkend dat ze een positieve impact hebben op de levenskwaliteit. En dan zijn er natuurlijk enorme regionale verschillen. Op de Europese markten bereiken de indicatoren van attachment en ‘contribution’ (impact op levenskwaliteit) een alarmerend bodempeil: slechts 7% van de merken zou worden gemist door een meerderheid van consumenten en van een povere 5% wordt een meerwaarde erkend.

Nog enkele opvallende conclusies uit de analyses: de multi-merken concerns Unilever en P&G zijn opgenomen als individuele merken in de studie. Yves Del Frate stelt dat dit pertinent is omdat een doelgroep van opinion leaders ondervraagd werd, mensen die de merken nauw opvolgen en voldoende kennis hebben. En het is ook waar dat deze giganten steeds meer zelf naar buiten treden in hun communicatie. P&G heeft trouwens een enorme stap voorwaarts gezet sinds de geslaagde kippenvel-spot over de moeders van de atleten in het kader van de Olympische spelen van Londen en is de top 10 van Most Meaningful Brands binnengedrongen. Andere merken die opmerkelijk stijgen op de MB index zijn Nike, Mercedes, Adidas en Dove. Unilever, Apple en Danone daarentegen vertonen tekenen van een negatieve trend in enkele markten. 

De Meaningful Brand Index wordt door Havas Media gebruikt als een nieuwe indicator voor de positie van merken inzake hun prioriteiten voor communicatie over hun waarden. De analyses uit de studie moeten het mogelijk maken voor de klanten van Havas Media om aan de weg te timmeren en hogerop te geraken in de Meaningful Brand Index. Hugues Rey: “Wij willen deze studie volgend jaar ook in België uitvoeren om ze daarna aan de de POE-studie te koppelen. De Meaningful Brand Index zal een nog een serieuze stap voorwaarts betekenen voor de tools waarmee we onze klanten zullen adviseren”. 

De top 10 van de Meaningful Brand Index
Bovenaan de rangschikking staan drie technologiemerken die meestal in dit soort klassementen voorkomen. In volgorde gaat het om Google (MB Index: 75,3), Samsung (72,6) en Microsoft (72,3). Geen spoor daarentegen van Apple. Andere goed vertegenwoordigde sectoren: elektronica voor het grote publiek met Sony (71,5) en Philips (70,8), respectievelijk op de vijfde en de negende plaats, FMCG met Nestlé op vier, maar ook Dove (71,4), Danone (71,2) en P&G (70,1), respectievelijk op zes, acht en tien, retail met Ikea (71,4), ex-aequo met Dove dat voor Walmart staat (71,3). Nike bezet dezelfde positie als de nummer een in de Amerikaanse retail.
 

Een marketing project in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH

JOBS


INTERVIEW

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier